تبعات سیاسی توقیف نفتکش کره‌جنوبی

به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی از تحلیلگران اما با وجود صراحت مقام‌های سپاه این ماجرا را تلاشی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید واکسن دانسته و می‌دانند. آنها تلاش برای بازپس‌گیری طلب ایران را لازم می‌دانند اما به شیوه آن انتقاداتی را وارد می‌کنند. علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» تاکید می‌کند اگر کره‌جنوبی از پیگیری دیپلماتیک این مساله صرف‌نظر کند، پیامدهای دیپلماتیک مطلوبی در انتظار ایران نیست. تاکید می‌کنیم آنچه از سوی کارشناس ارشد محترم بیان شده است تنها برای طرح بحث از یک زاویه نگاه کارشناسی است و برای اطلاع علاقه‌مندان به مسائل ایران و نیز خوانندگان ارجمند منتشر می‌شود.

* آثار و نتایج توقیف نفتکش کره‌جنوبی را در شرایط حساس منطقه، چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا روابط ایران و کره‌جنوبی به تنش کشیده خواهد شد؟

توقیف کشتی کره‌جنوبی در شرایط فعلی که منطقه خاورمیانه از حساسیت بالایی برخوردار است و آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها دنبال بهانه می‌گردند، خارج از عرف سیاسی به نظر می‌رسد و می‌تواند با تبلیغات منفی آمریکایی‌ها چهره ایران را در نهادهای بین‌المللی و نیز نزد سایر کشورها بیش از گذشته مخدوش کند. واقعیت این است که کره‌جنوبی در دنیا کشور خوشنامی به حساب می‌آید و یکی از مشتریان تاریخی و بزرگ وارد‌کننده نفت از ایران بوده و حجم تجارت ایران با کره‌جنوبی نیز در سطح بالایی بوده است. اگر نتوانیم در این وضعیت مدیریت کار‌آمدی برای مشکل پیش‌آمده اعمال کنیم شاید کره‌جنوبی را برای مدتی طولانی- حتی اگر برجام دیگری منعقد شود- از دست بدهیم. راه عاقلانه‌تر این بود که از طریق دیپلماسی مسائل را حل می‌کردیم. همان‌طور که کره هیاتی دیپلماتیک را برای حل مساله روانه ایران خواهد کرد.

* اما موضع رسمی ایران این است که این دو مساله ربطی به هم ندارند و علت توقیف نفتکش، ایجاد آلودگی بوده است.

همین‌طور است اما نشانه‌هایی بروز می‌کنند و چنان نمایان می‌شود که دنیا گمان ‌کند که دلیل اصلی این اقدام، تلاش برای دریافت مطالبات ایران از کره‌جنوبی در این تنگنای اقتصادی بوده و این را باید جدی فرض کرد.

* فرض کنیم که این‌طور بوده است. اخذ مطالبات ایران در این تنگنای اقتصادی از این روش چه معنایی دارد؟

برخی معتقدند چون کره حدود ۵/۷ میلیارد دلار طلب ایران را نداده و ما هم اکنون برای تامین مالی مساله خرید واکسن کرونا مشکل داریم، نیاز بوده دست به چنین اقدامی بزنیم. این سخن شاید از یک جهت قابل قبول باشد اما این شیوه با توجه به موقعیت ما در منطقه و حساسیت شرایط درست نیست.

*روز گذشته خبری منتشر شده بود که کره‌جنوبی اعزام هیات دیپلماتیک را مورد بازبینی قرار می‌دهد. اگر این هیات به هر دلیلی نیاید یا در ایران به نتیجه مطلوب نرسد، وضعیت چطور پیش خواهد رفت؟

من پیش از این هم بارها گفته‌ام، حتی بعد از ترور آقای فخری‌زاده در برنامه زنده تلویزیونی گفتم که به شدت با سیاست انتقام‌جویانه مخالف هستم. این سیاست و رویکرد متعلق به قرن نوزدهم است نه الان که دیگر دولت‌ها به سمت خرد و عقلانیت سیاسی حرکت می‌کنند بنابراین اقدام به این شیوه‌ها و بیان تهدیدها درست نیست. سیاست به سمت عقلانیت می‌رود برای همین هم کره‌جنوبی اگرچه می‌توانست دست به یک اقدام متقابل بزند و از کشورهای دیگر نیز گمک بگیرد، تشخیص داد که آلوده شدن به این روش زیان‌های دیگری هم دارد بنابراین هیات دیپلماتیک خود را می‌فرستد. بنابراین این‌گونه جا بیفتد که این اقدام یک رویه ما در سیاست خارجی ایران است و اگر در ذهن برخی وجود دارد باید متوقف شود. این رویه غیر از بدنامی برای ایران دستاوردی ندارد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر هیات کره به ایران نیاید یا در ایران به نتیجه مناسبی نرسد، کره‌جنوبی قطعا به تنهایی دست به اقدام متقابل نمی‌زند و از دیگران کمک خواهد گرفت. خود این نیز می‌تواند یک نقطه عطف در برخورد بین ایران و مخالفان باشد. اگر کره‌جنوبی بخواهد دست به اقدام متقابل بزند قطعا ما را درگیر یک اقدام نظامی خواهد کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 163396
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا