به وقت تسویه‌حساب

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قانون اساسی آمریکا می‌گوید: «رییس‌جمهور آمریکا در مواردی نظیر خیانت، رشوه دادن، و یا دیگر جرائم سطح بالا و غیرقابل بخشش، هدف استیضاح و حتی برکناری از کرسی خود قرار می‌گیرد». در همین راستا وکلای ترامپ استدلال می‌کنند که نمی‌توان ترامپ را از سمتی برکنار کرد که دیگر در آن قرار ندارد.

با این حال قانونگذاران آمریکایی که استیضاح ترامپ و محاکمه او را دنبال می‌کنند، تاکید دارند که هدف اصلی محاکمه رییس‌جمهور سابق آمریکا این است وی را از تلاش‌های آتی‌اش جهت تصدی هر گونه سمت و کرسی قدرت در ایالات متحده آمریکا محروم کنند و در واقع، وی را فاقد صلاحیت جلوه دهند. در این راستا مجلس سنای آمریکا از اختیارات قانونی نیز برخوردار است. با توجه به اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در زمانی که ترامپ در قدرت بود، به استیضاح وی رای داد، هیچ تردیدی در مورد قانونی و مشروع بودن محاکمه وی در سنا وجود ندارد.

در روز چهارم جلسات محاکمه استیضاح دوم دونالد ترامپ در مجلس سنا، وکلای مدافع رییس‌جمهوری قبلی با واهی خواندن اتهام‌های او، دادستان‌های دموکرات را متهم کردند که بدون تحقیق و با تعجیل به جلسه محاکمه آمده‌اند و حتی در شواهد خود با اهداف سیاسی دستکاری کرده‌اند.

وکلای دونالد ترامپ گفتند دموکرات‌ها مدارکی در خصوص اینکه این رییس‌جمهور سابق تحریک به اغتشاش مرگبار ماه گذشته میلادی در کنگره آمریکا کرده، ارائه نکردند و از محاکمه مربوط به دومین استیضاح او جهت تسویه‌حساب سیاسی استفاده کرده‌اند. وکلای ترامپ در جریان برگزاری دادگاه استیضاح او، اظهارات دموکرات‌ها درباره تشویق ترامپ به شورش را یک دروغ مسخره و وحشتناک توصیف کردند.

پس از آنکه برای سه روز تیم مدیران استیضاح، متشکل از ۹ نماینده دموکرات تحت مدیریت جیمی رسکین، نماینده ایالت مریلند، ادله و شواهد خود را علیه ترامپ ایراد کردند، نوبت به وکلای مدافع رییس‌جمهوری سابق آمریکا رسید که از او در برابر اتهام تشویش و ترغیب هوادارانش برای یورش به کنگره در روز ششم ژانویه، دفاع کنند.

تیم وکلای ترامپ که همچون دادستان‌ها، ۱۶ ساعت زمان برای ارائه دفاعیات خود داشتند، تنها حدود سه ساعت در برابر سناتورها سخنرانی کردند و تصمیم گرفتند از مابقی زمان خود استفاده نکنند.

آنها با نشان دادن ویدئویی که در آن رهبران دموکرات‌ها از جمله جو بایدن، کامالا هریسو نانسی پلوسی دیده می‌شدند که در سخنرانی‌های مختلف از کلمه «باید بجنگیم» استفاده می‌کردند، به سناتورها و حتی رو به دوربین تلویزیونی گفتند از نظر آنها به کار بردن چنین واژه‌هایی در سخنرانی‌های آتشین سیاستمداران امری کاملا عادی است و هیچ آدم عاقلی از سخنان روز ششم ژانویه ترامپ برداشت نخواهد کرد که او فرمان خشونت و یورش به کنگره را صادر کرده است.

با این حال دادستان‌های دموکرات همچون سه روز گذشته با کنار هم گذاشتن سخنرانی‌ها و توئیت‌های ترامپ در حد فاصل انتخابات نوامبر تا روز ششم ژانویه، مدعی شدند رییس‌جمهوری سابق آمریکا با آگاهی از قدرت کلمات خود هوادارانش را با ادعای بدون شواهد تقلب و دزدیدن انتخابات عصبانی کرده و در نهایت وقتی روز ششم ژانویه به عنوان آخرین فرصت برای متوقف کردن ثبت نهایی نتایج انتخابات فرا رسیده آنها را علیه کنگره و حتی مایک پنس معاون خود شورانده است.

یکی از محورهای مورد تاکید مدیران استیضاح این است که چرا ترامپ روز ششم ژانویه با وجود مشاهده حمله و یورش خشن هوادارانش به کنگره، برای دست‌کم دو ساعت هیچ اقدامی برای متوقف کردن این یورش نکرد و حتی تلاش معاون خود، مایک پنس را که به همراه اعضای خانواده‌اش توسط ماموران در داخل کنگره و تنها چند متر آن طرف‌تر از مهاجمان در حال رفتن به پناهگاه بود، نجات دهد.

مایکل فن‌دروین یکی از وکلای اصلی تیم دفاعی ترامپ چهارشنبه گذشته ضمن بی‌پاسخ گذاشتن این سوال بارها دادستان‌ها را متهم کرد که تحقیقات مفصل نکرده‌اند و با عجله در طرح استیضاح عملا فرصت بررسی مدارک و کشف حقایق از جمله پاسخ به این سوال را از محکمه گرفته‌اند.

او سخنان ترامپ در این روز را اظهارات عادی سیاسی دانسته که با استفاده از حق آزادی بیان مطرح شدند. وکیل ترامپ تاکید کرده موکلش به عنوان رییس‌جمهوری همواره برای حق و نظم تلاش کرده است. وکیل ترامپ همچنین گفت که استیضاح ترامپ خلاف قانون اساسی است چرا که موکلش دیگر رییس‌جمهور نیست.

فن‌دروین استیضاح ترامپ را تلاش دموکرات‌ها برای بی‌اعتبار کردن رقیب سیاسی‌شان دانست. این در حالی است که سنای آمریکا سه‌شنبه گذشته با اکثریت آرا تصویب کرد که استیضاح ترامپ با وجود خروج او از قدرت نقض قانون اساسی نیست.

با این حال دادستان‌ها در پاسخ به فقدان تحقیقات و مدارک کافی  گفتند چرا دونالد ترامپ شخصا به این جلسات نمی‌آید و درباره آن روز و نیت خود و تقویم زمانی وقایع توضیح نمی‌دهد. جیمی رسکین، مدیر تیم دادستان‌ها، دو روز پیش از آغاز این جلسات رسما از ترامپ دعوت کرد تحت سوگند در جلسات محاکمه استیضاح خود شرکت کند اما وکلای رییس‌جمهوری سابق آمریکا ضمن رد این دعوت آن را ترفند تبلیغاتی علیه موکل خود خواندند.

عصر جمعه گذشته با اتمام دفاعیات وکلای ترامپ، سنا وارد چهار ساعت جلسه پرسش و پاسخ از وکلا و دادستان‌ها شد که بیشتر در حکم مرور دوباره اظهارات آنها در قالب سوالات سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه بود. جو بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: مشتاق هستم ببینم دوستان جمهوریخواه من چه کار می‌کنند.

فن‌دروین گفت: در بطن پرونده دادستان‌ها یک استاندارد دوگانه وجود دارد و استدلال کردند که برخی از دموکرات‌ها خشونتی را تشویق و تایید کردند که در تابستان گذشته در برخی اعتراضات ضدنژادپرستی سراسر آمریکا بروز پیدا کرد، بدون آنکه با تبعاتی حقوقی مواجه شوند. در همین حال سناتور جان تیون جمهوریخواه شماره دو مجلس سنا به خبرنگاران گفت: من چند قطعنامه را دیده‌ام که دست‌کم فکر می‌کنم می‌توانند حمایت‌ها را جلب کنند. وی افزود فکر نمی‌کند تلاش برای ممنوع کردن تصدی سمت‌های دولتی از سوی ترامپ طبق متمم چهاردهم به جایی برسد. تاکنون هیچ یک از طرف‌ها برای فراخواندن شاهدان ابراز تمایل نکرده‌اند و به این ترتیب سناتورها به سمت استدلال‌ها و رای‌گیری نهایی که ممکن است امروز برگزار شود، حرکت می‌کنند.

با اتمام جلسات شکوائیه و دفاعیات، سنا دیروز وارد مرحله آخر شد و در صورت احضار نکردن شاهدان، سناتورها به محکومیت یا تبرئه ترامپ رای خواهند داد. دموکرات‌ها برای محکوم کردن ترامپ دست‌کم به همراهی ۱۷ سناتور جمهوریخواه نیاز دارند تا در کنار ۵۰ رای خود به حد نصاب دوسوم یعنی ۶۷ رای برسند.

با وجود این، به نظر نمی‌رسد آنها بتوانند بیش از ۵ یا۶ رای از اردوی جمهوریخواهان را جذب خود کنند و به این ترتیب به احتمال نزدیک به یقین، ترامپ از دومین استیضاح خود هم تبرئه خواهد شد. او تنها رییس‌جمهوری تاریخ آمریکاست که طی یک دوره چهارساله حضور در کاخ‌سفید دو بار استیضاح شده است. با این حال به احتمال فراوان همچون دیگر روسای جمهوری استیضاح شده تاریخ این کشور با موفقیت آن را پشت سر خواهد گذاشت.

یورش روز ششم ژانویه به کنگره که همزمان با جلسه مشترک نمایندگان و سناتورها برای ثبت نهایی نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال گذشته بود، علاوه بر لغو اجباری این جلسه، به مرگ چهار نفر از هواداران ترامپ و یک مامور پلیس انجامید. دو افسر پلیس دیگر هم چند روز بعد از این واقعه خودکشی کردند.

نیکی هیلی راهش را از ترامپ جدا کرد

روند اعلام برائت جمهوریخواهان از سیاست‌های ترامپ همچنان ادامه دارد. نیکی هیلی یکی از نزدیک‌ترین دوستان و هواداران ترامپ نیز راهش را از او جدا کرد. او رفتار طرفداران ترامپ را منزجرکننده خواند.

نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و یکی از هواداران و نزدیکان ترامپ در مصاحبه با پولیتیکو گفت: ترامپ نباید به راهی که رفت، قدم می‌گذاشت و ما نباید از او دنباله‌روی می‌کردیم و به او گوش می‌دادیم. این سیاستمدار ۴۹ ساله جمهوریخواه ادامه داد: نباید اجازه دهیم چنین چیزی دوباره اتفاق بیفتد.

هیلی که پیش‌تر فرماندار ایالت کارولینای جنوبی بوده، علاقه‌اش را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ابراز کرد. او به صراحت گفت: بسیاری از انتخاب‌کنندگان جمهوریخواهان همچنان طرفدار ترامپ هستند. این گروه نمایندگان جمهوریخواه مجلس و سنا را که علیه ترامپ موضع‌گیری می‌کنند آشکارا تهدید می‌کنند  و این مرا بیزار می‌کند.

نیکی هیلی بیش از هر چیز رفتار طرفداران ترامپ در روز ششم ژانویه علیه مایک پنس جانشین رییس‌جمهوری را تقبیح کرد. حمله‌کنندگان به کنگره در این روز شعار اعدام مایک پنس را سر دادند. هیلی ضمن ابراز انزجار از این موضوع گفت: ما جمهوریخواهان باید بدانیم که او ما را تنها گذاشت. نیکی هیلی در عین حال کوشید رفتار ترامپ را توضیح دهد: من اینطور می‌فهمم که او صادقانه معتقد است که به او ظلم شده است.

او ترامپ را با کسی مقایسه کرد که می‌گوید چمن آبی است و ادامه داد: وقتی کسی نمی‌تواند رنگ‌ها را تشخیص دهد و واقعا معتقد است [که چمن آبی است] این بی‌مسوولیتی است؟ هیلی هم‌زمان در جریان این مصاحبه  سعی کرد نشان دهد که دیگر تفاهم عمیقی با جهان‌بینی ترامپ ندارد. او گفت: من هرگز فکر نمی‌کردم که او اینطور عوض شود…کسی که با او همکاری می‌کردم، کسی نیست که از زمان بعد از برگزاری انتخابات رفتارش را زیر نظر دارم. نیکی هیلی در اکتبر ۲۰۱۸ به طور غیرمترقبه و در آستانه برگزاری انتخابات حساس میان‌دوره‌ای مجلس، از سمت خود به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل کناره‌گیری کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 171794
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا