بهبود روابط تجاری ایران و هند در سال ۹۹

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اگرچه محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایران، تجارت خارجی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است اما کارشناسان معتقدند آنچه که برای واردات و صادرات پیش آمده مقطعی است و نمی تواند ضربه مهلکی به تجارت کشور وارد کند. از این رو باید در شرایط فعلی نیز برای تسهیل مبادلات تجاری با کشورهای طرف معامله ایران برنامه ریزی کرد.

آمارها حاکی از آن است که هند طی ماه های اخیر از فهرست ۵ مقصد صادراتی کشور خارج شده و جای خود را به ترکیه داده است. در واقع تحریم های آمریکا باعث شده که مبادلات تجاری ایران و هند با چالش های زیادی همراه شود که در پی آن تجارت ایران و هند با روند کاهشی روبرو شده است.

تهاتر تجاری جواب می دهد

در همین خصوص نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند در مورد جدیدترین وضعیت مبادلات تجاری دو کشور به «جهان صنعت نیوز» گفت:  تبادلات تجاری ایران و هند اگرچه در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد اما نسبت به سال گذشته ضعیف تر است.

پرهام رضایی افزود: صادرات به هند نسبت به ماه های گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد و تا حدی شیب مثبت گرفته است چراکه بازارهای جدیدی در این کشور برای صادرات محصولات کشاورزی یافت شده است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، اما وضعیت نامناسب تجارت نسبت به سال گذشته این است که تراکنش های مالی و نقل و انتقالات پولی به دلیل تشدید تحریم ها آمریکا به سختی انجام می شود.

رضایی اظهار کرد: سیاست تجار باید به سمتی برود که در مقابل جنسی که صادر می کنند، کالای مناسب از این کشور وارد کنند.

وی با تاکید بر استفاده از روش تهاتر برای تجارت با هند افزود: تهاتر بهترین روشی است که در حال حاضر می توان برای دریافت بهای کالای صادراتی از آن استفاده کرد.

به گفته نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند، البته در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد که باید هرچه سریع تر حل شود.

هند بیان کرد: به نظر می رسد سال آینده وضعیت تجارت ایران و هند از وضعیت بهتری برخوردار شود چرا که اقداماتی برای رفع مشکل تجار در مسیر تهاتر در حال انجام است. بر این اساس تجارت از بعد تهاتر بهتر می شود اما لحاظ مالی نمی توان امیدی به بهبود شرایط داشت.

محدودیت های مقطعی

این کارشناس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور چه تاثیری در تجارت خارجی و همینطور تجارت با هند خواهد داشت، گفت: مرز هوایی ایران با هند بسته شده اما مرزهای دریایی باز است و مبادلات تجاری انجام می شود.

رضایی با بیان اینکه محدودیت های ناشی از کرونا در حوزه تجارت خارجی مقطعی است، اظهار کرد:  این محدودیت ها بلندمدت نیست و نمی تواند خیلی به صادرات لطمه بزند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند افزود: چالش های ناشی از ویروس کرونا در کشور یکی دو ماهی می تواند صادرات را با توقف روبرو کند اما با توجه به اینکه بیشتر مرزها در حال باز شدن است، نمی توان گفت که این موضوع تجارت را با ضربه بزرگی روبرو می کند.

وی ادامه داد: البته این موضوع به طور حتم روند کاهشی صادرات را طی ماه های پیش رو ایجاد خواهد کرد اما به طور کلی ادامه دار نیست.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 93101
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا