بسته تشویقی برای کمک به مذاکرات

به گزارش جهان صنعت نیوز:  المیادین مدعی شده بود که واشنگتن موافقت کرده است چهار ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا به علاوه هفت میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در این کشور را آزاد کند تا در مقابل ایران چهار آمریکایی متهم به جاسوسی برای سازمان اطلاعات آمریکا را آزاد کند! بر اساس این گزارش، این منابع در ادامه خاطرنشان کردند که دولت بایدن در مذاکرات تلاش می‌کرد که از پرداخت اموال ایرانی بلوکه‌شده در این کشور ممانعت کند اما موفق نشد و طرف ایرانی بر پرداخت بخشی از اموال بلوکه‌شده پافشاری داشت.

المیادین حتی مدعی شد که مذاکرات امنیتی مشابهی نیز میان طرف ایرانی و انگلیسی انجام شده و تهران قرار است نازنین زاغری را آزاد کند و لندن نیز  ۴۰۰میلیون پوند از اموال ایرانی بلوکه‌شده در انگلیس را آزاد می‌کند!

بی‌توجهی به تکذیب

با توجه به اهمیت این خبر که ناشی از توجه گسترده دنیا به موضوعات انسانی و حقوق بشری است، همچنین به خاطر تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم در ایران این قضیه مورد توجه قرار گرفته و تکذیبیه آن چندان مورد اعتنا نبود. از آنجایی که رسانه‌های داخلی که در صدر همه آنها سازمان صداوسیماست، به تکذیب این خبر چندان توجه نکردند و با در نظر گرفتن گرایش سیاسی المیادین این گمانه ایجاد شد که شاید طرف ایرانی در انتشار این خبر تعمدی داشته و هدف خاصی را دنبال می‌کرده است، تحلیلگران داخلی نیز این گمانه را تایید کرده و از تاثیرگذاری چنین اخباری بر روند مذاکرات برجامی گفتند.

به عنوان مثال قاسم محبعلی دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «اگر این خبر از سوی رسانه‌های اروپایی و یا یک رسانه مستقل عربی منتشر شده بود قطعا تحلیل متفاوتی ارائه می‌شد اما از آنجایی که المیادین رسانه‌ای است که با پول ایران و مدیریت سوری و لبنانی اداره می‌شود، می‌توان تصور کرد که این خبر را از منابعی در ایران و به صورت هدفمند دریافت کرده است.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد که مساله با توجه به حساسیتی که افکار عمومی در ایران، آمریکا و همه دنیا نسبت به موضوعات و مسائل انسانی دارد، انتشار این خبر در حکم مشوقی باشد که طرف ایرانی برای کمک به مذاکرات هسته‌ای که احتمالا در شرایط سخت قرار دارد، در نظر گرفته شده باشد.»

راهبرد احتمالی

محبعلی ادامه داد: «همان‌طور که در سال ۲۰۱۵ و بعد از امضای توافق برجام اتفاقاتی مشابه این رخ داد اکنون هم در صورت توافق زمینه برای اقدامات اینچنینی فراهم است.»

وی این خبر را نیز «بخشی از بازی» توصیف کرد و گفت: «طبیعی است که طرفین سعی می‌کنند در مذاکرات از همه برگ‌های خود استفاده کنند. بحث آزادی نازنین زاغری و یا سایر زندانیان دوتابعیتی آمریکایی یا اروپایی در ایران نیز برگی است که ایران دارد و می‌تواند حکم یک مشوق یا اصطلاحا شکلات را داشته باشد.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه این راهبرد یا مشوق ایران چقدر می‌تواند مثمرثمر باشد، نیز گفت: «البته نمی‌توان مطمئن بود که تعمدی در انتشار این خبر بوده اما با توجه به وضعیت و خط‌‌مشی المیادین می‌توان چنین تصوری داشت. درباره نتیجه‌بخش بودن آن نیز نمی‌توان مطمئن بود اما به هرحال این احتمال وجود دارد. مذاکرات اکنون در مرحله حساس و پیچیده است. گفت‌وگو به لغو تحریم اشخاص و تحریم‌های اعمالی بعد از برجام رسیده و این موضوع برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. ممکن است که طرف مقابل مشوق‌های لازم را برای پاسخگویی به درخواست‌های ایران نداشته باشد لذا بعید نیست که ایران مشوق اینچنینی در نظر گرفته باشد.»

تکذیب پی‌درپی

لازم به ذکر است که شبکه الجزیره کمی بعد از انتشار خبر مذکور در صفحه توئیتر خود به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: اخبار تبادل زندانیان با ایران صحت ندارد.

این رسانه همچنین به نقل از دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس درباره موضوع نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی نوشت: «تهران از پرونده زاغری برای کسب نفوذ دیپلماتیک استفاده می‌کند.»

الجزیره به نقل از راب درباره بدهی کشورش به ایران مربوط به پرونده خرید تانک‌های چیفتن در چند دهه پیش ادامه داد: «ما می‌خواهیم مشکل بدهی توافق تسلیحاتی با تهران را که مربوط به سال ۱۹۷۹ است، بدون ربط دادن آن به پرونده این زندانی انگلیسی حل کنیم.»

گفتنی است رویترز نیز به نقل از یک مقام وزارت خارجه انگلیس گزارش‌ها مبنی بر آزادی یک زندانی دوتابعیتی در ازای پرداخت بدهی لندن به ایران را رد کرد.

وزیر خارجه انگلیس روز گذشته در یک کنفرانس خبری به سوال‌ها درباره نازنین زاغری (زندانی دو تابعیتی انگلیسی- ایرانی) پاسخ داد. او گفت: «ایران بدون قید و شرط ناگزیر به آزاد کردن کسانی است که از دیدگاه ما غیرقانونی زندانی شده‌اند و به گمانم اخبار حاکی از آزادی قریب‌الوقوع او[زاغری] صحت ندارد.»

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس نیز در یک کارزار انتخاباتی پارلمانی گفت که تداوم زندانی بودن نازنین زاغری که به اتهامات امنیتی در ایران زندانی است و کشمکش بر سر یک معاهده تسلیحاتی ۴۲ سال قبل با ایران «دو مساله کاملا جدا از هم» هستند.

جانسون در جمع خبرنگاران گفت: «طبعا اطمینان حاصل می‌کنیم که هر کاری از دستمان بر می‌آید برای حفاظت از منافع نازنین و تمام پرونده‌های دو تابعیتی بسیار بغرنجی که در تهران داریم، انجام دهیم.»

جیمز کلِوِرلی وزیر کشور در امور خاورمیانه و شمال آفریقای انگلیس نیز تایید کرد که بحث‌های قانونی در زمینه پرداخت بدهی مربوط به خرید تانک‌های چیفتن توسط ایران از انگلیس ادامه دارد اما این موضوع کاملا از مساله زندانیان متمایز است.

کلورلی در این باره به اسکای‌نیوز گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که نباید از شهروندان دوتابعیتی انگلیسی به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده کرد.»

این مقام انگلیسی همچنین درباره مرتبط بودن پرونده این زندانیان به پرونده بدهی ایران بیان کرد: «ما اصلا با چنین چیزی و گفتن اینکه به این منازعه قانونی مرتبط هستند موافق نیستیم نمی‌شود که هر دوی آنها باشد. ما به وضوح موضع‌مان را بیان می‌کنیم. آزادی این افراد به اختیار تهران است و آنها باید آزاد شوند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 187463
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا