بازگشت کامل آمریکا به توافقات برجامی

به گزارش جهان صنعت نیوز: حالا که ایران با استناد به مفاد برجام طی گام‌های پنجگانه، تعهدات برجامی خود را کاهش داده است، آمریکا و طرف‌های اروپایی اصرار به بازگشت ایران به شرایط قبل از کاهش تعهدات را دارند. در حالی که مقامات کشورمان بر این عقیده‌اند که ایران از تعهدات خود خارج نشده و برعکس این آمریکا است که باید ضمن لغو تحریم‌ها، گام‌های عملی بازگشت به برجام را بردارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره برجام و رایزنی با آمریکا تاکید کرد: «ما گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت و آمریکایی‌ها باید به آنچه در مورد برجام گفته‌اند عمل کنند. قدم اول ایالات متحده باید برداشتن تحریم‌ها به صورت موثر و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باشد و در آن صورت در چارچوب کمیسیون مشترک برجام می‌توانند عضو گروه ۱+۵ باشند.» خطیب‌زاده افزود: «آمریکایی‌ها با یک امضا از توافق برجام خارج شده‌اند اما با یک امضا نمی‌توانند برگردند. یک امضا روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخ یک امضا روی کاغذ، یک امضا روی کاغذ است. ما هر زمان اقدام اولیه آمریکا در رفع موثر تحریم‌ها را ببینیم، متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.»

موضوعی که یقینا جوبایدن، رییس‌جمهوری جدید آمریکا در اولین سخنرانی خود در حوزه سیاست خارجی درباره آن صحبت خواهد کرد. شبکه «ان‌بی‌‌سی» به نقل از یکی از منابع وابسته به دولت واشنگتن گزارش داده است که رییس‌جمهور جدید آمریکا، عصر دوشنبه طی یک سخنرانی، به تشریح مواضع خود درباره سیاست خارجی این کشور خواهد پرداخت. این سخنرانی قرار است حین بازدید او از وزارت خارجه و دیدار با آنتونی بلینکن، رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا، بیان شود؛ سخنرانی‌ای که قطعا یکی از محورهای آن سیاست کاخ سفید درباره ایران خواهد بود و این سخنرانی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که تا حدی سرنوشت برجام را روشن می‌کند.

به همه توافقات برجامی با ایران برمی‌گردیم!

تا زمان نگارش این گزارش هنوز سخنرانی بایدن آغاز نشده است ولی محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم بر این عقیده است که اولین سخنرانی رییس‌جمهوری جدید آمریکا در حوزه سیاست خارجی، برجام را نیز به عنوان یک موضوع پراهمیت دربر خواهد گرفت. او تاکید کرد: تنها حرف بایدن درباره برجام باید این باشد که «بدون هیچ پیش‌شرطی به صورت عملی به کل توافقات برجامی خود با ایران برمی‌گردیم.» جمالی‌نوبندگانی در عین حال به «جهان صنعت» گفت: «جمهوری اسلامی ایران هیچ توقع دیگری از ایالات متحده آمریکا ندارد و چیزی بیش از بازگشت عملی و نه فرمالیته به برجام نمی‌خواهیم.»

جمالی‌نوبندگانی در ادامه بیان کرد: «سال‌ها برای توافقنامه برجام با ۱+۵ مذاکره کردیم و در برجام همه زوایای کار دیده شده است. حرف منطقی که جمهوری اسلامی ایران با رییس‌جمهوری جدید آمریکا دارد این است که آقای بایدن توافقنامه برجام در دولتی که شما معاون رییس‌جمهوری آن بودید، امضا شده است و بارها آمریکا اقرار کرده که ایران تعهدات برجامی‌اش را به طور کامل اجرا کرده است. حالا در صورتی که دولت ترامپ یکطرفه از این توافق خارج شده و اروپایی‌ها با وجود تعهدات ۱۸ گانه به ایران و وعده راه‌اندازی کانال مالی اینستکس، که حتی به یک مورد آن هم پایبند نبوده‌اند‌، از ایران می‌خواهید به شرایط قبل از کاهش تعهدات برجامی بازگردد؟»

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: «به گفته مقامات کشورمان، آمریکا با یک امضا از توافق برجام خارج شده است اما با یک امضا نمی‌تواند برگردد بلکه باید این بازگشت به برجام به صورت عملی و واقعی باشد نه اینکه در ظاهر برگردد تا بتواند فشار سیاسی و بین‌المللی را بر ایران بیشتر کند و از تحریم‌هایی که ترامپ علیه ما اعمال کرد به عنوان اهرم فشار استفاده کند و به عنوان عضوی از برجام مکانیسم ماشه را علیه‌مان فعال کند.»

جمالی‌نوبندگانی خطاب به بایدن گفت: «آقای بایدن خودتان برجام را امضا کردید، پس به آن برگردید. در غیر این صورت آنها نمی‌توانند فشار بیشتری بر ما تحمیل کنند و جمهوری اسلامی هم به افزایش غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.»

اگرچه این کارشناس حوزه بین‌الملل بیان کرد که تنها خواسته ایران، عمل کردن آمریکا به امضای اولیه خود در قبال برجام است، ولی با توجه به موضع‌گیری وزیر خارجه بایدن و اظهارنظرهای مسوولان فرانسوی و آلمانی بعید است آنها به راحتی به برجام با حفظ تعهدات‌شان برگردند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 169544
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا