بازدارندگی در برابر روسیه و چین

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته منتقدان، اگر بودجه نظامی آمریکا بیش از بودجه‌ای باشد که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تصویب شده بود، بازسازی آمریکا با مشکل جدید مواجه خواهد شد.

این بودجه پیشنهادی افزایش چشمگیر اعتبار برای حوزه‌های غیردفاعی نظیر آموزش، مسکن و تغییرات آب و هوایی را مدنظر قرار داده است. در طرح بودجه، ۵/۳۶ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری -۲۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به سال مالی ۲۰۲۱- برای تامین مدارس در مناطق فقیرنشین در نظر گرفته شد. همچنین ۵/۶ میلیارد دلار اعتبار برای ایجاد یک برنامه درمانی با تمرکز بر تحقیقات سرطان و ۷/۱۰ میلیارد دلار- افزایش ۹/۳ میلیارد دلاری از بودجه پیشین- برای کمک به خاتمه پاندمی مواد افیونی پیشنهاد شده است.

بودجه سال مالی جدید آمریکا همچنین شامل افزایش ۱۴ میلیارد دلاری اعتبار دولت فدرال برای مقابله با تغییرات اقلیمی و ۴/۳۰ میلیارد دلار برای کمک به تامین مسکن ۲۰۰ هزار خانواده می‌شود که تمرکز روی بی‌خانمان‌ها و افراد فراری از خشونت خانگی است. همچنین ۱/۲ میلیارد دلار دیگر برای مبارزه با خشونت مرتبط با سلاح و یک میلیارد دلار برای مقابله با خشونت جنسیتی درخواست شده است.

در مجموع، دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا خواستار ۴/۷۶۹ میلیارد دلار اعتبار برای امور غیردفاعی شده است که در صورت تایید از سوی کنگره، شاهد افزایش ۹/۱۵ درصدی نسبت به سال مالی ۲۰۲۱ خواهد بود. او همچنین ۷۵۳ میلیارد دلار برای تمام برنامه‌های دفاع ملی خواسته است که افزایش ۷/۱ درصدی نشان می‌دهد.

شالاندا یونگ سرپرست دفتر مدیریت و بودجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده همزمان با چهار بحران بی‌سابقه مواجه است؛ پاندمی کرونا، بحران اقتصادی، نابرابری نژادی و رشد تهدید تغییر اقلیمی.

در همین حال جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: درخواست اعتبار رییس‌جمهور کارها را منصفانه‌تر می‌کند. این طرح، بودجه‌ را به جوامعی تزریق می‌کند که به سختی به آنها اعتبار می‌رسد. این امر پرداخت مالیات را برای میلیون‌ها آمریکایی، فرآیندی یکپارچه‌تر خواهد کرد و این اطمینان حاصل می‌شود که شرکت‌ها در واقع بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که بودجه درخواستی بایدن میزان ۲/۱۳ میلیارد دلار برای «خدمات درآمد داخلی» در نظر گرفته است که نسبت به بودجه قبلی ۴/۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. خدمات درآمد داخلی، سازمان دولتی و اداره زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده است که وظیفه خدمات درآمد حکومت فدرال آمریکا را برعهده دارد.

پیشنهاد بایدن برای بودجه دفاعی ۷۱۵ میلیارد دلاری اما با واکنش منفی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها مواجه شد. دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که این مبلغ هنگفتی برای پنتاگون است و جمهوریخواهان میزان آن را برای حمایت از نیازهای دفاعی آمریکا به ویژه علیه دشمنانی مانند چین ناکافی می‌دانند. بودجه درخواستی ۷۱۵ میلیارد دلاری برای پنتاگون، ۶/۱ درصد بالاتر از ۷۰۴ میلیارد دلاری است که در سال مالی ۲۰۲۱ به این وزارتخانه آمریکایی اختصاص یافت.

مارک پوکان عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا جمعه استدلال کرد که افزایش سطح هزینه‌های پنتاگون افزایشی غیرقابل قبول است. او به فاکس‌نیوز گفت: اگر بودجه پنتاگون بیش از دوره دونالد ترامپ باشد، ما نمی‌توانیم به خوبی از عهده ترمیم کشورمان برآییم.

رو کانا، دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم خواستار بازگشت بایدن به سطح بودجه دفاعی دوران باراک اوباما شد. در همین حال برنی سندرز، سناتور آمریکایی اهل ورمونت نسبت به درخواست متورم شده پنتاگون ابراز نگرانی کرد.

سندرز گفت: در وضعیتی که ایالات متحده بیشتر از مجموع ۱۲ کشور صرف هزینه‌های نظامی می‌کند، وقت آن است که نگاهی جدی به هزینه‌های هنگفت، اسراف‌ها و کلاهبرداری‌های موجود در پنتاگون بیندازیم. با این حال جمهوریخواهان نگرانی‌های دیگری دارند. پنج سناتور سرشناس جمهوریخواه از جمله مارکو روبیو و میچ مک‌کانل استدلال کردند که افزایش ۶/۱ درصدی اعتبارات پنتاگون صرفا بابت تورم است.

این سناتورهای جمهوریخواه آمریکا گفتند پیشنهاد بودجه رییس‌جمهور، اعتبارات دفاعی را کاهش داده و پیام وحشتناکی به متحدان و شرکایمان و همچنین دشمنان‌مان در چین و روسیه ارسال می‌کند. کاهش بودجه نظامی آمریکا به تضعیف مذاکرات دموکرات‌های آمریکا با چین منجر می‌شود و تمایل این دولت به رویارویی با حزب کمونیست چین را زیر سوال می‌برد.

طرح بودجه بایدن همچنین اعتبار عملیات‌های غیرمترقبه خارجی را حذف کرده است، وجوهی که از سوی وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا برای مدیریت درگیری‌هایی با هزینه‌های نامشخص اداره می‌شود. بودجه این عملیات‌ها در سال مالی ۲۰۲۱ به حدود ۶۹ میلیارد دلار رسید. براساس پیشنهاد بایدن، اعتبارات مالی برای جنگ‌های کنونی آمریکا بخشی از بودجه کلی است و اعتبار مالی جداگانه‌ای برای جنگ در نظر گرفته نشده است.

چین و روسیه بهانه بایدن برای افزایش بودجه پنتاگون

جو بایدن از کنگره خواسته است که بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری را برای بازدارندگی روسیه و چین در اختیار پنتاگون قرار دهد. در این طرح از تهدید چین به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا نام برده شده است.

رییس‌جمهوری آمریکا قصد دارد ۷۱۵ میلیارد دلار برای اولین بودجه پنتاگون در دوره خود درخواست کند و این نشان‌دهنده تلاش برای بازدارندگی در مقابل چین و روسیه با پیشبرد سلاح‌های مافوق صوت و تقویت ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده با زیردریایی‌های موشک بالستیک و ناوهای بدون سرنشین است. ۷۱۵ میلیارد دلار برای وزارت دفاع آمریکا، ۶/۱ درصد بیشتر از ۷۰۴ میلیارد دلار تصویب شده در سال جاری است اما با توجه به نرخ تورم، تقریبا چهار درصد کاهش می‌یابد.

درخواست افزایش بودجه پنتاگون تنها آغاز بحثی است که مطمئنا در کنگره آمریکا در مورد هزینه‌های دفاعی و چگونگی هزینه آن مطرح خواهد شد. پیشنهاد افزایش بودجه پنتاگون همچنین شامل بودجه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به عنوان اولویت امنیت ملی در نظر گرفته شده است. این درخواست شامل سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه و نیرو و انرژی است.

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید روز جمعه در گزارشی با بیان جزئیات اولویت‌های هزینه‌ای انتخابی بایدن گفت: برای امنیت ملی بسیار مهم است که تاسیسات ارتش آمریکا و توانایی‌های حیاتی نیروگاه‌ها در برابر آب و هوای شدید مقاوم باشند.

پیشنهاد افزایش بودجه پنتاگون در دولت بایدن در حالی ارائه شد که دولت ترامپ قصد داشت در سال مالی که از اول اکتبر آغاز می‌شود، حدود ۷۲۲ میلیارد دلار برای وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد کند، اگرچه قانونگذاران هر دو حزب پیش‌بینی کرده‌اند که در میان تقاضای رقابتی هزینه‌ها و افزایش کسری بودجه به علت اختصاص دادن بسته‌های امدادی ویروس کرونا، افزایش بودجه محدودی در کنگره است.

به گزارش بلومبرگ، بخشی از برنامه پنتاگون برای مقابله با روسیه و چین ساخت سلاح‌های هایپرسونیک و تقویت ناوگان دریایی این کشور با زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالستیک را شامل می‌شود.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته به خصوص تمرکزش را روی مقابله با چین گذاشته است. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور مخدوش شده است. مساله تایوان یکی از مسائلی است که اخیرا به تنش در روابط دو کشور منجر شده است. پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان به تنش‌ها دامن زده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

ماه گذشته ایالات متحده آمریکا در گزارشی از چین به عنوان یگانه رقیبی یاد کرد که قادر است قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خودش را برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی موجود به کار بگیرد.

اواخر دسامبر سال گذشته میلادی دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق آمریکا ده‌ها شرکت چین را به عنوان شرکت‌های دارای ارتباط با بخش نظامی این کشور معرفی کرد. چین با تاکید بر اینکه به دنبال دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نیست بارها از واشنگتن خواسته سیاست‌های تحریمی را کنار گذاشته و به گفت‌وگو برای حل و فصل تنش‌ها رو بیاورد.

در همین حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن اظهارنظر در خصوص برنامه پیشنهادی جو بایدن برای افزایش بودجه نظامی آمریکا گفت: وخامت روابط بین مسکو و واشنگتن ۷۱۵ میلیارد دلار هزینه مضاعف روی دست شهروندان آمریکایی خواهد گذاشت.

زاخارووا در فیس‌بوک نوشت: کاخ سفید هزینه روسیه‌هراسی و چین‌هراسی را اعلام کرده است. قطع کردن روابط با روسیه و چین برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه مضاعف ۷۱۵ میلیارد دلاری در پی خواهد داشت و این در حالی است که بدهی دولت آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۰ به ۹/۲۶ تریلیون دلار افزایش پیدا کرد. این وضعیت در حالی است که در روز‌های اخیر تحولات اوکراین موجب شده تا آمریکا تصمیم به اعزام ناو‌های خود به دریای سیاه بگیرد. از سوی دیگر در دریای چین نیز آمریکا در حال تشدید تنش‌های موجود در این منطقه است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 182076
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا