بازتعریف ماموریت آمریکا در عراق

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هیات مذاکره‌کننده عراقی به ریاست فواد حسین وزیر خارجه عراق که با هدف آماده‌سازی گفت‌و‌گوهای راهبردی میان آمریکا و عراق در واشنگتن به سر می‌برد، از روز جمعه این گفت‌وگوها را آغاز کرده تا نخست‌وزیر عراق که به عنوان دومین رهبر جهان عرب امروز میهمان جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید است، این مذاکرات را هدایت و نهایی کند.

نخست‌وزیر عراق در جریان این سفر که سه ماه پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور صورت می‌گیرد تلاش می‌کند تا ضمن کسب حمایت سیاسی از جانب واشنگتن، گفت‌وگوهای راهبردی بر سر خروج نظامیان آمریکایی را نیز با مقامات کاخ سفید پیش ببرد.

از سوی دیگر نخستین ملاقات مصطفی الکاظمی با جو بایدن یک هفته پس از حمله‌ای مرگبار در بغداد صورت می‌گیرد که گروه داعش مسوولیت آن را برعهده گرفته است. گروه داعش که دولت عراق در سال ۲۰۱۷ رسما از شکست نظامی و نابودی آن خبر داد همچنان در این کشور فعال نشان می‌دهد و آن‌طور که ادعا کرده دست به انجام حملاتی هم می‌زند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال همزمان با حضور هیات عراقی در واشنگتن از توافق آمریکا و عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تا پایان سال میلادی جاری خبر داده بود، اما بلافاصله روزنامه پولیتیکو گزارش داد که ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق به مستشاری تغییر می‌کند. این روزنامه به نقل از منابع مطلع نوشت مقامات دو کشور قصد دارند که این تغییر را روز دوشنبه پس از دیدار الکاظمی با بایدن در کاخ سفید اعلام کنند. این رسانه آمریکایی نوشت: این طرح شامل خروج نظامیان آمریکا نیست و گروهی از این نظامیان برای مدت نامعلوم در خاک عراق باقی خواهند ماند.

به نوشته پولیتیکو، نظامیانی که در خاک عراق باقی می‌مانند، وظیفه پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیک و شناسایی از نیروهای عراقی در مبارزه با گروه داعش را به عهده خواهند داشت. وزیر خارجه عراق نیز به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: ما به نیروهای رزمی آمریکایی نیاز نداریم زیرا دارای نیروی کافی هستیم. او در عین حال اضافه کرد: ما به همکاری در زمینه اطلاعات، کمک در آموزش نیروها و پشتیبانی هوایی نیاز داریم.

در بیانیه‌ای که درباره مذاکرات میان هیات‌های عالی‌رتبه واشنگتن و بغداد نیز منتشر شده، به محورهایی از جنبه‌های دیگر گفت‌وگوی راهبردی همچون بهداشت عمومی و همه‌گیری، امور بشردوستانه، انرژی پاک و تغییرات آب و هوایی، همکاری اقتصادی و انتخابات، آموزش عالی، علوم و فرهنگ و کمک‌های آمریکا اشاره شده است.

جدول زمانی خروج یا بازتعریف ماموریت نظامیان آمریکایی

مقامات عراقی در حالی از گفت‌وگو با کاخ سفید بر سر تعیین یک جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان سخن می‌گویند که شمار زیادی از این نیروها پیش‌تر در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این کشور را ترک کرده بودند. این بخش از نیروها سال ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه اسلامگرای داعش وارد عراق شده بودند.

برخی گزارش‌ها حاکی است که ایالات متحده دیگر به طور رسمی نیروی رزمی چندانی در عراق ندارد و نظامیان آمریکایی باقی مانده در عراق بیشتر نقش مشاور و آموزش‌دهنده برای ارتش و نیروهای ضدتروریستی این کشور دارند.

فواد حسین وزیر خارجه عراق که پیش‌ از مصطفی کاظمی به ایالات متحده سفر و در کاخ سفید با همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرده، اطمینان داده است که گفت‌وگوهای راهبردی جاری در نهایت به تعیین یک جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی منجر می‌شود. مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی اما معتقدند که این گفت‌وگوها بیشتر به اعلام یک بازتعریف از ماموریتی جدید برای ارتش ایالات متحده در عراق منجر خواهد شد.

فواد حسین پیش‌تر گفته بود که کشورش دیگر نیازی به حضور نظامی آمریکا ندارد، اما در عین حال نیازمند کمک‌های نظامی ایالات متحده به خصوص در زمینه آموزش، توانمند‌سازی و تجهیز و تسلیح بیشتر است. وزیر خارجه عراق همچنین به بخشی از مذاکرات که به سرنوشت نیروهای نظامی آمریکا در کشورش اختصاص داشته اشاره کرده و یادآور شده است که برای خروج این دسته از نیروها به زودی یک جدول زمانی تعیین خواهد شد. فواد حسین زمان تقریبی آغاز فرآیند خروج نیروهای رزمی آمریکایی از کشورش را پس از انتخابات قانون‌گذاری پیش‌رو تخمین زده است.

رویکرد متناقض بایدن به عراق و افغانستان

به نظر می‌رسد رویکرد دولت بایدن به عراق در تضاد با اوضاع افغانستان است زیرا آمریکا طولانی‌ترین جنگ خود را در افغانستان به پایان می‌رساند، اما در عراق، مقامات آمریکایی به دنبال مشارکت نظامی طولانی‌مدت با حکومت عراق هستند. در افغانستان انتظار می‌رود که تمام نیروهای آمریکایی تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور ۱۴۰۰) این کشور را ترک کنند؛ به غیر از حدود ۶۰۰ نفر که برای کمک به امنیت سفارت آمریکا و فرودگاه کابل باقی خواهند ماند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش‌تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند. به گفته منابع آگاه عراقی، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ‌سفید همچنین اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به صورت مرحله‌ای خواهد بود و این کار مانند عقب‌نشینی از افغانستان فوری انجام نخواهد شد و به همین دلیل تکمیل خروج نیروهای آمریکایی ممکن است سال‌ها طول بکشد.

محورهای توافق استراتژیک واشنگتن و بغداد

این در حالی است که به گزارش میدل ایست نیوز، وزارت خارجه آمریکا محورهای توافق استراتژیک با عراق شامل حمایت خود از این کشور در چندین بخش را منتشر کرد. وزارت خارجه آمریکا شنبه تصریح کرد که نشست کمیته عالی هماهنگی بین عراق و آمریکا در واشنگتن بر گسترش حمایت‌های آمریکا از عراق تاکید داشته است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به بارزترین محورهای این توافق پرداخت:

بهداشت عمومی و بیماری

آمریکا از طریق برنامه کواکس، ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونای فایزر به عراق اهدا خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا، ۸۰۰ هزار دلار آمریکا برای تقویت اقدامات بهداشتی با هدف جلوگیری از سوء‌استفاده از نمونه‌های بیولوژیکی و تجهیزات پزشکی در اختیار عراق می‌گذارد.

آمریکا همچنان از تلاش‌ها برای پیشگیری از ویروس کرونا از طریق آگاهی‌بخشی به جامعه، قبول واکسن کرونا، تداوم خدمات مراقبت بهداشتی اولیه و تامین بهداشت روانی و حمایت روانی و اجتماعی حمایت می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده کارمندان بهداشت عمومی را برای کاهش خطرات بهداشتی مرتبط با اجتماعات بزرگ، بهبود پیشگیری و کنترل عفونت و تقویت مدیریت و هماهنگی در پاسخ به موارد اضطراری بهداشت عمومی آموزش می‌دهد.

امور بشردوستانه

آمریکا از ارائه کمک ۱۵۵ میلیون دلاری به عنوان کمک‌های بشردوستانه اضافی برای تامین سرپناه، مراقبت بهداشتی، غذا، آب و خدمات نظافت در سراسر عراق خبر داد. این کمک همچنین به آوارگان عراقی برای دریافت مدارک شناسایی و خدمات حقوقی کمک می‌کند و موجب بهبود وضعیت مراکز درمانی می‌شود و امکان دستیابی به آموزش و فرصت‌های شغلی را بیشتر می‌کند.

انرژی پاک و تغییرات آب و هوایی

آمریکا در زمینه انرژی‌های تجدید‌پذیر و سازگاری با آب و هوا، کمک فنی ارائه می‌کند.

آمریکا اقدام فعلی عراق در ارائه کمک محدود ملی به موجب توافقنامه پاریس وابسته به توافقنامه سازمان ملل در چارچوب تغییرات آب و هوایی را ستایش کرد.

آمریکا با عراق در زمینه تقویت توانایی مدیریت سازگاری با آب و هوا و کاهش آثار آن و جلوگیری از سوزاندن گاز، توسعه طرح‌های انرژی تجدید‌پذیر و پاک، رواج دادن حفظ آب‌ها و حمایت از حفاظت گیاهان و حیوانات محلی در عراق همکاری می‌کند.

ایالات متحده آمریکا، عراق را به مشارکت در طرح نوآوری کشاورزی برای آب وهوا تشویق کرد.

دانشمندان و دانشگاهیان آمریکایی و عراق درباره سازگاری با آب و هوا و کاهش آثار آن تبادل نظر می‌کنند.

همکاری اقتصادی

عراق و آمریکا راه‌های بهبود پروژه‌های حیاتی انرژی با شرکت‌های آمریکایی و تسهیل تجارت در زمینه محصولات کشاورزی آمریکا را بررسی کردند.

ایالات‌متحده آماده است تا با کمک آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و برنامه احتمالی جدید وزارت خارجه متمرکز بر شفافیت مالی، به عراق در اجرای «مقاله سفید» در مورد اصلاحات اقتصادی کمک کند.

شرکت بین‌المللی توسعه مالی ایالات متحده همچنان در یادداشت تفاهم با عراق مشارکت دارد و قصد دارد تا ۱ میلیارد دلار برای تقویت فعالیت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند که برای عراقی‌ها شغل و فرصت ایجاد می‌کند.

شرکت بین‌المللی توسعه مالی ایالات متحده قصد دارد در سال جاری جلسه‌ای مجازی با شرکت‌های آمریکایی و عراقی برای کمک به تسهیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری برگزار کند.

حقوق بشر و انتخابات

دو هیات در مورد چگونگی حمایت ایالات متحده از دولت عراق به بهترین روش برای محافظت از معترضین، فعالان و زنان در زندگی عمومی و روزنامه نگاران و پیگیری بازپرسی قضایی در مورد جنایات خشن علیه این گروه‌ها بحث کردند.

ایالات متحده اخیرا ۷/۹ میلیون دلار به هیات سازمان ملل متحد برای کمک به عراق (یونامی) برای کمک فنی مربوط به انتخابات اعطا کرده است. ایالات متحده برنامه‌های مربوط به تامین حداکثر ۵/۲ میلیون دلار اضافی را برای تیم نظارت بر انتخابات وابسته به هیات یونامی را که در انتظار بررسی در کنگره است، بررسی کرد.

دو کشور اتفاق نظر داشتند که حضور یک تیم ناظر وابسته به هیات یونامی و یک تیم ناظر وابسته به اتحادیه اروپا نشان‌دهنده تلاش صادقانه جامعه جهانی برای حمایت از خواسته‌های مردم عراق برای انتخابات آزاد و سالم در ماه اکتبر است.

ایالات متحده مجددا بر قصد مستمر خود برای حمایت از عراق در کمک به بهبود جوامع مورد هدف داعش و تلاش برای بازتوانی و بازآفرینی آنها و ادغام صلح‌آمیز آنها در جامعه برای عراقی‌هایی که پیوندهای خانوادگی احتمالی یا واقعی با داعش – به ویژه زنان و کودکان، دارند، تاکید کرد.

ایالات متحده دولت عراق را به خاطر تصویب قانون بازماندگان ایزدی ستود و دو هیات در مورد لزوم اجرای آن و حمایت از اداره جدید امور بازماندگان در وزارت کارو امور اجتماعی، برای تسهیل ارائه خدمات و جبران خسارت به بازماندگان ایزدی از دست داعش توافق کردند. دولت عراق هم به تصویب قانون دیوان عالی کشور برای پیشبرد عدالت برای نجات یافتگان از دست داعش متعهد شد.

آموزش عالی، علوم و فرهنگ

ایالات متحده از سال ۲۰۱۷، ۵/۱۷ میلیون دلار برای حمایت از موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیرانتفاعی در عراق کمک کرده است.

ایالات متحده، عراق و موسسه اسمیتسونیان تصمیم به گسترش و تمدید پروژه نجات نمرود گرفتند.

ایالات متحده از پروژه‌های حفاظت از آثار باستانی در بابل، موصل، اربیل و سایر مکان‌های در معرض خطر حمایت می‌کند.

ایالات متحده ابتکار جدید موزه مجازی را با همکاری شورای دولتی آثار باستانی و میراث تحت عنوان «گنجینه‌های بین‌النهرین» آغاز می‌کند که میراث فرهنگی غنی عراق را از طریق اینترنت در دسترس میلیون‌ها نفر می‌گذارد.

ایالات‌متحده ۲/۱ میلیون دلار به ابتکار عمل دانشگاه‌ها در شهرهای آزاد شده از دست داعش که به بهبود وضعیت دانشگاه‌های نابود شده توسط داعش در نینوا می‌پردازد، اختصاص می‌دهد.

ایالات متحده و عراق بار دیگر بر تعهد خود برای تربیت فارغ‌التحصیلان و متخصصان دانشگاهی عراقی آماده کار از طریق روش‌های تدریس پیشرفته فرصت‌های آموزشی گسترده و بورسیه‌های تحصیلی از طریق مشارکت آموزش عالی، برنامه فولبرایت، برنامه تبادل رهبران جوان عراق و برنامه بورس تحصیلی کوچک زبان انگلیسی تاکید کردند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 205199
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا