اولین انتخابات زودرس در بریتانیا پس از یک قرن

جهان صنعت نیوز: پارلمان بریتانیا انتخابات زودرس در ۱۲ دسامبر را تصویب کرد. این در حالی است جانسون بدون توافق حزب کارگر قادر به گذراندن لایحه انتخابات زودرس از پارلمان نبود.

پس از آن که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در بریتانیا، اعلام کرد حزبش با برگزاری انتخابات زودهنگام موافق است. نمایندگان پارلمان بریتانیا بر سر تعیین تاریخ این انتخابات به رای نشستند و با ۴۳۸ رای موافق با انتخابات در روز ۱۲ دسامبر موافقت کردند.

اکنون با تصویب مجلس نمایندگان، لایحه انتخابات ۱۲ دسامبر باید به مجلس اعیان بریتانیا برود و در صورت تایید نهایی، این کشور باید خود را برای برگزاری انتخابات تا حدود ۶ هفته آینده آماده کند و به همین ترتیب، نامزدهای انتخاباتی کمتر از یک و ماه نیم فرصت تبلیغ دارند.

این نخستین بار است که از سال ۱۹۲۳ به بعد انتخابات در بریتانیا در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در بریتانیا، پیش از این رای‌گیری اعلام کرده بود که این حزب با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت می‌کند.

هم‌زمان با موافقت اتحادیه اروپا با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از این اتحادیه (برگزیت)، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در تلاش بود که انتخابات زودهنگام را در اواسط ماه دسامبر و پیش از تعطیلات کریسمس برگزار کند.

آخرین تلاش آقای جانسون برای گرفتن رای پارلمان، دیروز، دوشنبه، با عدم حضور حزب کارگر در رای‌گیری شکست خورد و او امروز، سه‌شنبه ۲۹ اکتبر، برای بار چهارم لایحه خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام را به پارلمان برد که این بار با حمایت حزب کارگر به تصویب رسید.

آقای جانسون گفته بود که با برگزاری انتخابات زودرس مردم بریتانیا فرصت خواهند داشت که با انتخاب دولت جدید درباره سرنوشت چگونگی اجرای برگزیت اظهارنظر کنند.

حزب لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند ( SNP) هم پیش از این رای‌گیری گفته بودند که با انتخابات زودرس موافقند اما تاریخ نهم دسامبر را برای برگزاری انتخابات بهتر می‌دانند.

آقای کوربین گفته است که با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا خطر فوری خروج بدون توافق از بین رفته و به همین دلیل حزب او با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 56942
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا