انبار باروت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اکنون عوامل بسیاری هستند که آمریکای ترامپ را در معرض انفجار قرار می‌دهد؛ از بیکاری گسترده و بیماری همه‌گیری که نابرابری‌های اقتصادی و سلامت را به‌ صورت عریان به نمایش گذاشته است تا خشونت پلیس و راست‌گرایانی که در اندیشه دامن زدن به یک جنگ داخلی دیگر هستند و در نهایت، رییس‌جمهوری که آماده است تا روی هر آتشی بنزین بریزد و با بی‌کفایتی شعله‌ورترش کند.

در پی چندین روز اعتراضات خشونت‌آمیز در چندین شهر آمریکا علیه کشتن یک مرد سیاهپوست غیرمسلح به دست پلیس در شهر مینیاپولیس، دونالد ترامپ غارتگران، اغتشاشگران و رادیکال‌های چپ‌گرا را مسبب این ناآرامی‌ها دانسته است. رییس‌جمهور آمریکا معترضان را به بی‌احترامی به جورج فلوید، فردی که به دست پلیس کشته شد، متهم کرده و گفته عدالت در آمریکا هرگز از طریق خشونت به دست نخواهد آمد. همزمان برای جلوگیری از تکرار اعتراضات در چندین شهر مقررات منع تردد به اجرا گذاشته شده است.

این در حالی است که موج گسترده‌ای از اعتراضات و درگیری با نیروهای پلیس در مقابل کاخ سفید در آمریکا ایجاد شده و  پلیس با استفاده از تجهیزات ضدشورش سعی در جلوگیری از ورود مردم به محل دفتر ریاست‌جمهوری داشته و گارد ملی برای حفاظت به کاخ سفید فراخوانده شده است.

در این میان آدام شیف، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به دونالد ترامپ هشدار داده به آتش نژادپرستی دامن نزند و عطش آشکارش برای خونریزی را مهار کند و اگر نمی‌تواند، دهانش را ببندد. شیف دیروز در پیامی توئیتری نوشت: ما یک ملت هستیم؛ ملتی محتاج عدالت و التیام. انتظار ندارم رییس‌جمهوری این را درک کند. اما انتظار دارم که دامن زدن به آتش نژادپرستی را متوقف و عطش آشکارش برای خونریزی را مهار کند. اگر از عهده انجام این کار برنمی‌آید، در حق ملت لطف کرده و دهانش را ببندد.

نیویورک‌تایمز در خصوص بحران این روزهای آمریکا نوشته است: «دو ماه و نیم اخیر در آمریکا مانند صحنه‌های آغازین فیلمی از ویران‌شهری است که از هم گسسته شده است. ابتدا بیماری همه‌گیر کووید‌۱۹ از راه رسید و بیمارستان‌های شهر نیویورک را دربر گرفت، سپس فیلمی از یک افسر پلیس منتشر شد که زانویش را روی گردن مرد سیاهپوستی به‌ نام جورج فلوید قرار داده بود.»

به نوشته این روزنامه، حتی در شرایطی که غلیان خشم در جامعه رو به افزایش بود، آمریکا چنین شاهد بی‌نظمی گسترده نبود. با وجود این، اکنون به‌ نظر می‌رسد ایالات متحده در آستانه دوره‌ای طولانی از تابستانی با ناآرامی‌های داخلی قرار دارد.

پکن خطاب به واشنگتن‌: نمی‌توانم نفس بکشم

از طرفی هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به توئیت همتای آمریکایی خود در رابطه با مساله هنگ‌کنگ و تصویب قانون امنیتی چین درباره این دولتشهر در پیامی کنایه‌آمیز در توئیتر نوشت: نمی‌توانم نفس بکشم.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشته بود: هم‌اکنون زمان مهمی در جهان است. این در تاریخ ثبت خواهد شد. دوستداران آزادی در سراسر جهان باید در کنار حاکمیت قانون بایستند و حزب کمونیست چین را که آشکارا تعهدات خود را به مردم هنگ‌کنگ نقض می‌کند بازخواست کند.

حکومت نظامی در ۲۵ شهر آمریکا

این در حالی است که شنبه شب گذشته خودروهای پلیس به آتش کشیده شدند، مغازه‌ها غارت شدند و در دست کم ۳۰ شهر آمریکا مقررات منع آمد و شد همزمان با پنجمین شب ناآرامی‌ها اعلام شد. هیچ نشانه‌ای از متوقف شدن یا کاهش این اعتراضات دیده نمی‌شود. تخریب و غارت و اعتراض در سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد. تظاهرات بسیار شدید و پرتعدادی شنبه شب گذشته از نیویورک تا توسلا و لس‌آنجلس ادامه داشت و گزارشاتی از افزایش تعداد زخمی‌ها از هر دو طرف در میان پلیس و معترضان اعلام شده است؛ اعتراضاتی که از مینیاپولیس به دنبال مرگ یک مرد سیاهپوست به دست پلیس در دوشنبه شب گذشته آغاز شد،  دیگر شهرها و ایالات آمریکا را فرا گرفت و همچنان ادامه دارد. بخش‌هایی از این شهر با پنجره‌های شکسته، ساختمان‌های نیمه‌سوخته و مغازه‌های غارت‌شده روبه‌رو است.

واشنگتن‌دی‌سی

این اعتراضات تبدیل به یک پدیده ملی در آمریکا شده و به نظر می‌رسد خشم مردم از سال‌ها مرگ سیاهپوستان به دست پلیس فریاد زده می‌شود. ده‌ها هزار تن از مردم در سراسر این کشور شنبه شب گذشته را در خیابان‌ها گذراندند. تعداد زیادی از آنها ماسک نداشتند و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کردند بنابراین علاوه بر شورش،‌ نگرانی دیگری را از گسترش کروناویروس آن هم در حالی که کشور با ۱۰۰ هزار مرگ از این بیماری روبه‌رو است به وجود آوردند.

لس‌آنجلس

پلیس ایالات متحده آمریکا شنبه گذشته در راستای تلاش برای متوقف کردن اعتراضات در لس آنجلس، فیلادلفیا و آتالانتا ایالت کنتاکی از جمله در شهر لوئیزویل مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده است. به مردم گفته شده در خیابان‌های آتالانتا، دنور، لس‌آنجلس، سیاتل و مینیاپولیس نباشند؛ دستوری که هزاران تن از مردم آن را نادیده گرفتند. فرمانداران جورجیا، لس‌آنجلس، کنتاکی، اوهایو و تگزاس گارد ملی را برای آرام کردن خشونت‌های شبانه فراخوانده‌اند. مقررات منع آمد و شد شبانه در پورتلند، اوراگان و سینسیناتی نیز برقرار شده است. دولت محلی لس‌آنجلس در پیامی از همه مردم خواسته است از ۸ بعدازظهر تا ۳۰/۵ صبح از تردد در خیابان‌ها خودداری  کنند.

آتالانتا

به گزارش خبرگزاری‌ها شامگاه شنبه گذشته شهر مینیاپولیس در سومین شب اعتراضات علیه قتل جورج فلوید جوان آفریقایی‌تبار توسط یک مامور پلیس ناآرام‌تر از همیشه بود و معترضان بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای و ساختمان‌های دولتی از جمله مقر اصلی پلیس شهر را به آتش کشیدند. به دنبال تیراندازی‌های صورت گرفته یک نفر در حومه شهر کشته شده که دلایل مرگ او در دست بررسی است. پلیس تیراندازی‌های شب گذشته را تایید کرده اما جزئیات زیادی اعلام نشده است.   حفاظی که به دور پاسگاه کشیده شده بود به دست معترضان کنده شد و تظاهرکنندگان این ساختمان پلیس و دو ساختمان همجوار را به آتش کشیدند و ماموران حاضر در آن مجبور به تخلیه شدند.

شیکاگو

گستردگی ناآرامی‌ها در حدی بود که تیم والتز فرماندار ایالت مینه‌سوتا از نیروهای گارد ملی خواست برای آرام کردن اوضاع به شهر مینیاپولیس بیایند. گارد ملی آمریکا از صبح جمعه گذشته در این شهر مستقر شده است. برخی از معترضان در مینیاپولیس در مقابل خانه جورج فلوید گرد هم آمدند. طبق آخرین گزارش‌ها درک چاوین، مامور پلیسی که زانو بر گردن جورج فلوید گذاشته بود بازداشت و به قتل غیرعمد متهم شده است.

نیویورک

در لس‌آنجلس، ماموران پلیس در جریان درگیری با معترضان که یک خودروی پلیس را آتش زدند، گلوله‌های لاستیکی به سوی معترضان شلیک کردند. پلیس همچنین با معترضان خشمگین در شیکاگو و نیویورک درگیر شده است. در پی ادامه این ناآرامی‌های خشونت‌‌بار فرماندار تگزاس از ارتش آمریکا خواسته است به کمک پلیس به این ایالت اعزام شود.

فیلادلفیا

در فیلادلفیا حداقل ۱۳ افسر پلیس در تظاهراتی که به خشونت کشیده شد زخمی شدند. چهار ماشین پلیس به آتش کشیده شد. شنبه گذشته دونالد ترامپ اقدامات خشونت‌آمیز معترضان در مینیاپولیس پس از کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس را محکوم کرد. ترامپ سوزاندن مغازه‌ها و خودروها و آنچه در این شهر اتفاق افتاد را رفتار دزدان و آنارشیست‌ها توصیف کرد. ترامپ در مرکز فضایی کندی در فلوریدا‌، هنگامی که پرواز فضانوردان آمریکایی را تماشا می‌کرد، گفت: «مرگ جورج فلوید در خیابان‌های مینیاپولیس یک فاجعه جدی است. زنده کردن خاطره جورج فلوید از سوی عده‌ای دزد و آنارشیست مورد توهین قرار گرفت.» او از مردم آمریکا خواست به جای نفرت، آشتی و صلح و به جای هرج و مرج، تحقق عدالت را مطالبه کنند. ترامپ ضمن اعلام همدردی با خانواده جورج فلوید به آنها تسلیت گفته و وعده اجرای عدالت در این مساله را به آنها داده است.

واشنگتن‌دی‌سی

در واشنگتن گارد ملی در خارج از کاخ سفید مستقر  شد تا بتواند معترضانی را که با نیروهای امنیتی درگیر شده بودند آرام کند. در اوکلاهما که در سال ۱۹۲۱ شاهد قتل‌عام سیاه‌پوستان بود معترضان تمامی خیابان‌ها را بستند و نام پرنس کوچر مرد سیاه‌پوستی که در سال ۲۰۱۶ توسط پلیس کشته شد را فریاد می‌زدند. در سیاتل پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن جمعیتی که عدالت را فریاد می‌زدند، شد.

در لس‌آنجلس معترضان فریاد می‌زدند «جان سیاه‌پوستان مهم است». پلیس برای عقب راندن جمعیتی که درست مقابل صف آنها فریاد می‌زد از باتوم و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. در نیویورک پلیس به میان تظاهرکنندگان یورش برد و سعی کرد آنها را متفرق کند به این ترتیب تعداد زیادی نیز زخمی شدند که هنوز آمار دقیقی از آنها اعلام نشده است. مقررات منع آمد و شد شبانه در بسیاری از شهرهای آمریکا اعلام شده است. گفته می‌شود از پنجشنبه گذشته تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر در ۱۷ شهر آمریکا دستگیر شدند که ۵۰۰ نفر از آنها فقط در لس‌آنجلس هستند.

آسوشیتدپرس تعداد دستگیرشدگان را حداقل ۱۳۸۳ نفر از پنجشنبه تا شنبه‌شب اعلام کرده است.  در مرکز فلوریدا یک کامیون در میان معترضان حرکت کرد و باعث تشدید خشونت‌ها شد. رسانه‌های اجتماعی پر است از تصاویر مردمی که به خیابان‌های میامی آمده‌اند و مغازه‌ها را غارت می‌کنند. پلیس میامی گفته است تاکنون ۳۸ نفر در این شهر دستگیر شده‌اند. در شهر پامپا معترضان شیشه‌های مغازه‌ها را شکستند و تعدادی از آنها را به آتش کشیدند.

در کالیفرنیا صدها نفر از تظاهرکنندگان در خیابان‌ها حاضر شدند و گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و هشدارهای پلیس را نادیده گرفتند. در نیویورک خبرنگار فاکس‌نیوز در بیرون محوطه کاخ سفید هدف حمله معترضان قرار گرفت. اعضای تصویربرداری رویترز نیز در مینیاپولیس هدف گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفتند. تصاویر به خوبی نشان می‌دهد که یک افسر پلیس به طور مستقیم فیلمبردار را هدف می‌گیرد. در مینه‌سوتا گارد ملی در توئیتر اعلام کرد که بیش از ۴۱۰۰ نیرو با هدف آرام کردن آشوب‌ها در این منطقه مستقر شده‌اند.

در این میان وکلای خانواده جورج فلوید اعلام کردند که در مورد نتایج کالبدشکافی مقتول ۴۶ساله تردید دارند. آنها قصد دارند پیکر جورج فلوید را برای معاینه به یک پزشک مستقل بسپارند. در حکم دستگیری مامور پلیسی که باعث کشته شدن فلوید شده، آمده است که او بر اثر خفگی فوت نکرده، بلکه «بیماری او و احتمالا مواد مخدر» همراه با حمله پلیس به مرگ او انجامیده است. در این حکم همچنین اشاره شده که مامور پلیس به مدت هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه بر گردن فلوید فشار وارد کرده است. در دو دقیقه و ۵۳ ثانیه آخر، او بیهوش و در آستانه مرگ بوده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به این رویداد از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی‌دلیل آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نباشند. سازمان ملل نحوه مرگ جورج فلوید را فاجعه‌بار خواند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 111161
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا