اقدامی نمایشی و مغایر حقوق بین‌الملل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ارسال محموله نفتی ایران به ونزوئلا که طی دهه‌های اخیر دو شریک تجاری و اقتصادی محسوب می‌شوند و هر دو کشور از سوی ایالات متحده آمریکا مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، بهانه جدیدی است که ترامپ به دست آورده و می‌کوشد از این طریق فشارهای حداکثری را بر دو کشور خصوصا ایران بیشتر کند. به همین دلیل بامداد روز گذشته رویترز طی گزارشی بدون نام بردن از دلال آمریکا، اعلام کرد جیمز بوسبرگ قاضی فدرال آمریکا دستور مصادره محموله‌های نفتی و توقیف چهار نفتکش ایرانی را که به سمت ونزوئلا در حرکت هستند، صادر کرده است؛ اقدامی که کارشناسان آن را به منظور جلوگیری از تداوم روابط تجاری ایران و ونزوئلا دانسته‌اند. گفتنی است جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت سال جاری به منظور مهار بحران سوخت ونزوئلا، اقدام به اعزام پنج نفتکش حامل سوخت به کاراکاس کرد و با وجودی که دولت ترامپ دست و پای زیادی زد، عملا نتوانست مانع ارسال این محموله‌ها شود و سوخت نفتی ایران در تاریخ مقرر بدون هیچ مانعی در مقصد خود تخلیه شد.

تشدید تحریم نفتکش‌های ایرانی

البته پس از آن آمریکا بیکار ننشست و ۲۰ خرداد بلومبرگ گزارش داد: «واشنگتن در راستای تلاش‌های خود برای قطع تجارت آزاد میان ایران و ونزوئلا، قصد دارد ۵۰ نفتکش دیگر را در ارتباط با تجارت میان ایران و ونزوئلا تحریم کند.» این منبع آگاه بلومبرگ مدعی شده بود: «هدف این تحریم‌ها که از طریق وزارت خزانه‌داری آمریکا اعمال می‌شود، پیشگیری از تقابل نظامی با ایران یا ونزوئلا است.»

البته ناگفته نماند که وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا ۱۲۵ کشتی و نفتکش مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های منع اشاعه قرار داده است که انتقادات جدی نسبت به این اقدام وجود دارد ولی آمریکایی‌ها توقیف این نفتکش‌ها را مرتبط با موضوع منع اشاعه تسلیحات اتمی و همچنین تحریم جامع آمریکا علیه ایران دانسته‌اند. نکته دیگر که نباید از نظر دور داشت، تحریم پنج ناخدای ایرانی است که اخیرا به ونزوئلا سوخت حمل کرده بودند که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست جدید تحریم‌ها قرار گرفتند.

رای‌هایی تشریفاتی که جنبه نمایشی دارند

حالا دولت آمریکا سعی دارد با این‌گونه اقدامات و گرفتن رای از دادگاه‌ محلی و قضات فدرال علیه جمهوری اسلامی ایران، چهار نفتکش و محموله‌ای که به گفته همان مدعیان آمریکایی بالغ بر ۱/۱ میلیون بشکه بنزین است را مصادره کند؛ رای‌هایی که بیشتر تشریفاتی و نمایشی است و طی تاریخ جمهوری اسلامی آمریکا به جز یک مورد تاکنون نتوانسته این رای‌های نمایشی و دهان‌پرکن را به منظور مصادره اموال ایران به جریان بیندازد چراکه خلاف موازین حقوق بین‌المللی است و پشتوانه‌ای ندارند.

آمریکا: از حمایت ایران برای ونزوئلا جلوگیری می‌کنیم

اگرچه پیش از این استیوی منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود کشورش از همه توانش برای جلوگیری از حمایت ایران از ونزوئلا استفاده می‌کند و هر کسی را که از تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده حمایت کند، هدف تحریم قرار می‌دهد ولی عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یک روز بعد از این تهدید، در پیامی توئیتری این تهدیدها را نادیده گرفت و گفت: «ایران و ونزوئلا در مقابله با تحریم‌های آمریکا ثابت‌قدم هستند.» موسوی در پیام توئیتری خود به اقدام آمریکا نسبت به تحریم ناخداهای ایرانی پنج کشتی حامل سوخت به ونزوئلا توسط آمریکا واکنش نشان داد و این رفتار را از سر استیصال آنها دانست.

مصادره نفتکش ایرانی از سوی آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است

حالا باز هم آمریکایی‌ها دست به کار شده و این بار با گرفتن رای قاضی فدرال سعی در مصادره و توقیف اموال ایران کرده‌ا‌ند؛ اقدامی که به گفته علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم مغایر با اصول و قواعد بین‌المللی است.

علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «این اقدام آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است و نمی‌تواند رای یک قاضی محلی و فدرال و قوانین داخلی خودش را به مسائل بین‌المللی و فرامرزی تعمیم دهد.» او این اقدام آمریکا را دخالت در امور داخلی و مبادلات اقتصادی ایران و ونزوئلا دانست و افزود: «مبادلات نفتی بین ایران و ونزوئلا در چارچوب روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است و آمریکا نمی‌تواند در این امر دخالت کند.»

نجفی خوشرودی تاکید کرد: «دخالت‌های دولت ترامپ در امور کشورهای دیگر، بیش از پیش اعتبار آمریکا را در دنیا از بین خواهد برد. جهانیان شاهد نقض یکجانبه توافقات بین‌المللی از جمله برجام از سوی آمریکا هستند. آنها حتی کوشیدند در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل که به صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد، کشورهای دیگر را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران متقاعد کنند، ولی دکتر ظریف با استدلال و مستند شرایط را برای جهانیان تشریح کرد.» نجفی خوشرودی با اشاره به قوانین بین‌المللی دریاها و آب‌های آزاد تاکید کرد که آمریکا نمی‌تواند نفتکش‌های ایرانی و محموله آن را با استناد به قوانین داخلی خود مصادره و توقیف کند. این خلاف مقررات و توافقات بین‌المللی و به معنی نقض قواعد بین‌المللی است.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم همچنین در واکنش به خبر تحریم پنج ناخدای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا از سوی دولت ترامپ، به «جهان‌صنعت نیوز» گفت: «متاسفانه تحریم ابزاری است که بیش از حد از سوی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن به عنوان تروریسم اقتصادی یادشده است.» نماینده دور دهم مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «آمریکا با سوءاستفاده از موقعیتی که دارد، از ابزار تحریم علیه افراد و حکومت‌ها استفاده می‌کند، در حالی که این رفتار او نقض اصول و مفاد منشور حقوق بین‌الملل و مغایر با حقوق بشردوستانه است.» نجفی خوشرودی در عین حال دخالت آمریکا در امور کشورها خصوصا امور مرتبط با ایران و ونزوئلا را مغایر با اصل استقلال و تمامیت ارضی کشورها دانست و تاکید کرد که این رفتار آمریکا ناقض همه اصول و توافقنامه‌های بین‌المللی است.»

این دیپلمات سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران به دلیل دخالت آمریکا در امور داخلی کشورمان که مصداق نقض تمامیت ارضی و استقلال کشورها است به محاکم بین‌المللی شکایت خواهد کرد؟ گفت: «حتما جمهوری اسلامی ایران از طریق وزارت امور خارجه و بخش حقوقی ریاست‌جمهوری می‌تواند در این باره به مجامع بین‌المللی شکایت کند و از همه ظرفیت‌های بین‌المللی برای استیفای حقوق خود بهره ببرد.»

مراودات تجاری ایران و ونزوئلا ادامه دارد

البته واکنش روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره این اقدام آمریکا جالب بود. او بی‌توجه به تهدیدات کاخ‌سفید درباره توقیف چهارنفتکش ایرانی که به ونزوئلا می‌روند، از ادامه مراودات ایران با دولت مادرو خبر داد و گفت: «اگر در آینده دولت و مردم ونزوئلا نیاز به کالاهایی داشته باشند، ایران در صورت توان ارسال خواهد کرد.»

سخنگوی دولت در گفت‌وگویی ضمن پاسخگویی به سوالاتی از جدیت ایران برای ادامه تجارت آزاد با ونزوئلا در صورت درخواست این کشور خبر داد. ربیعی در پاسخ به این سوال که «آیا یک خط اعتباری را با ونزوئلا برای تامین نیازهای نفتی و مواد غذایی ایجاد کردید، یا اینکه فرستادن تانکرهای نفتی و کشتی‌های مواد غذایی فقط برای یک بار بود تا به کاراکاس کمک کنید و بتواند در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کند؟» توضیح داد: «روابط تجاری ایران و ونزوئلا بر اساس قوانین بین‌المللی، نیازهای دو کشور و با در نظر گرفتن همه شرایط دوطرفه صورت گرفته و در آینده نیز بر همین منوال خواهد بود. شیوه مبادله اعم از ارسال کالا و دریافت بهای آن بر اساس توافق دو کشور انجام می‌گیرد و بسته به شرایط گوناگون ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود. اگر در آینده دولت و مردم ونزوئلا همچنان نیاز به کالاهایی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران قادر به تامین آن باشد، به طور جدی مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. تهدیدهای آمریکا تاثیری بر اراده ما برای انجام تجارت آزاد و قانونی میان دو کشور نخواهد گذاشت.»

همکاری با ونزوئلا به منظور دور زدن تحریم‌ها

از آنجا که ایران و ونزوئلا از زمان محمود احمدی نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم روابط قوی و محکمی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند، به دلیل فشارهای اقتصادی شدیدی که دو کشور از سوی آمریکا متحمل شده‌اند، سعی کرده‌اند با تحکیم روابط اقتصادی میان خود، یکسری مشکلات و تحریم‌های آمریکایی را با تکیه بر تعامل و روابط میان دو کشور کاهش دهند.

بنابراین از آنجا که آمریکا نمی‌خواهد کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا که تحت فشارهای تحریمی ظالمانه او قرار دارند، از فشارهای اقتصادی خلاص شوند، سعی دارد با انواع فشارها و نقض حقوق بین‌الملل و تهدید کشورهای دیگر، همه راه‌های دور زدن تحریم را به روی آنها ببندد. ولی به نظر می‌رسد و نزوئلا می‌تواند هم‌پیمان و شریک تجاری اقتصادی خوبی برای ایران در شرایط تحریمی فعلی باشد. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران به تهدیدات نسنجیده ترامپ کاری ندارد و سعی دارد این مراودات را ادامه دهد تا خطر حضور ایران در آمریکای لاتین همچنان از سوی آمریکا احساس شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 118981
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا