اقتصاد، شاهرگ حیاتی بایدن-ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پیروزی یا شکست هر یک از دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند سود و زیان این یا آن بخش از اقتصاد آمریکا را در پی داشته باشد. از این ‌رو شرکت‌های اقتصادی ظرف ماه‌ها و هفته‌های گذشته برای پیروزی کاندیدای مورد نظر خود سر کیسه را شل کرده‌اند.

بزرگ‌ترین اقتصاد جهان سخت‌ترین ضربه را از زمان رکود بزرگ متحمل شده‌ است؛ همه‌گیری کووید۱۹ تقریبا همه فعالیت‌ها را در ایالات متحده آمریکا مختل کرده، هزینه‌ها را برای مصرف‌کننده و شرکت‌ها بالا برده و حتی تغییراتی در نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به وجود آورده است. آمریکا مانند اغلب کشورهای جهان اکنون با یک بحران بی‌سابقه در حوزه بهداشت و سلامت دست‌وپنجه نرم می‌کند که اقتصاد را به رکود کشیده است. هر دو موضوع یعنی همه‌گیری بیماری کووید۱۹ و نیز رکود اقتصادی ناشی از آن اینک نگرانی اصلی رای‌دهندگان آمریکایی را تشکیل می‌دهند.

سایت خبری اشپیگل‌آنلاین نیز با انتشار گزارشی به سود و زیان برخی از شاخه‌های اقتصادی آمریکا در سایه سرنوشت انتخابات این کشور پرداخته است. شرکت‌های تولید نفت و بخش‌های فعال در حوزه انرژی‌های فسیلی از پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات پیش‌رو حمایت نمی‌کنند.

بایدن در کارزار انتخاباتی خود بارها از سرمایه‌گذاری کلان در حوزه انرژی‌های تجدیدشونده سخن گفته و برای مقابله با آلودگی محیط‌زیست، از پیوستن مجدد به پیمان‌های اقلیمی دفاع کرده است. بایدن گفته است که در صورت پیروزی، هدف به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید‌کربن تا سال ۲۰۵۰ را دنبال می‌کند.

چنین امری باعث افزایش سرمایه‌گذاری کلان در ایجاد توربین‌های بادی و همچنین مدول‌های انرژی خورشیدی می‌شود. از این رو صنایع نفتی پول کلانی صرف انتخاب مجدد ترامپ کرده‌اند. در شرایطی که شرکت‌های تولید نفت حدود ۱۳ میلیون دلار کمک مالی به کارزار انتخاباتی ترامپ کرده‌اند، میزان کمک دریافتی تیم انتخاباتی بایدن از این شرکت‌ها کمتر از یک میلیون دلار بوده است .

شرکت‌های داروسازی و تولید اسلحه

شرکت‌های تولید اسلحه از پیروزی جو بایدن حمایت می‌کنند. چنین امری با تصور عمومی ناسازگار است. علت را باید در هجوم بیشتر مردم به خرید اسلحه در آمریکا جست. هر بار که احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش می‌یابد، شماری از مردم آمریکا از ترس اینکه مبادا قانون تملک سلاح در آمریکا محدودتر شود، برای خرید هفت‌تیر و تفنگ اقدام می‌کنند.

در دوران زمامداری باراک اوباما نیز آمریکا شاهد چنین تحولی بود. در آن هنگام، باراک اوباما به طنز گفته بود ظاهرا پیروزی دموکرات‌ها منجر به رونق کسب‌و‌کار تولید‌کنندگان سلاح در آمریکا می‌شود. در مقابل شرکت‌های داروسازی از پیروزی ترامپ جانبداری می‌کنند. بایدن خواستار کاهش بهای دارو در آمریکا شده و همین امر، مخالفت شرکت‌های داروسازی آمریکا را در پی داشته است.

اما کاهش بهای دارو باعث افزایش مراجعه به مراکز درمانی و همچنین بیمارستان‌ها می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که درآمد بیمارستان‌ها در صورت پیروزی بایدن و اصلاح بیمه‌های درمانی این کشور افزایش یابد. از سوی دیگر بایدن بر آن است تا از محدودیت‌های ناظر بر استفاده از ماری‌جوآنا در آمریکا بکاهد. همین موضوع با استقبال تولید‌کنندگان ماری‌جوآنا روبه‌رو شده است.

قانونی کردن مصرف ماری‌جوآنا و استفاده بیشتر از فرآورده‌های شاه‌دانه در امور پزشکی، باعث رونق صنایع و بخش‌های تولید‌کننده آن خواهد شد. در حالی که بازار تولید دارو در آمریکا سالانه با رشدی ۱۵ درصدی روبه‌رو است، شرکت‌ها و بخش‌های تولید ماری‌جوآنا رشدی ۲۵ درصدی در سال دارند. در بسیاری از ایالت‌های آمریکا از محدودیت‌های خرید و مصرف این ماده مخدر کاسته شده است.

دستیابی به هدف به صفر رساندن تولید دی‌اکسید‌کربن تا سال ۲۰۵۰ در آمریکا که بایدن آن را تبلیغ می‌کند مستلزم تزریق ۲۰۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد این کشور ظرف ۳۰ سال آینده است. بدیهی است که چنین امری می‌تواند باعث ایجاد شغل و حوزه‌های جدید اقتصادی در آمریکا و از جمله در عرصه تولید انرژی‌های پاک شود. به عنوان نمونه قرار است تا سال ۲۰۳۰ حدود نیم میلیون ایستگاه شارژ باتری خودروهای برقی در آمریکا ایجاد شود.

اقتصاد مهم‌ترین دغدغه رای‌دهنده‌ها

بر اساس نظرسنجی تازه مرکز تحقیقات پیو، ۷۹ درصد از افرادی که نام‌شان در فهرست رای‌دهنده‌ها ثبت شده، اقتصاد را مهم‌ترین دغدغه خود در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرده‌اند. برای ۶۸ درصد از رای‌دهنده‌ها نیز بهداشت و مراقبت‌های درمانی دومین دغدغه بزرگ است. بالا رفتن نرخ بیکاری از دیگر معضلات است. بیش از ۱۲ میلیون آمریکایی هفته‌ها قبل از رای‌گیری بیکار بودند.

ترامپ و وعده رونق اقتصادی

این در حالی است که دونالد ترامپ اکتبر ۲۰۲۰ با یادآوری دستاورد‌های اقتصادی دولتش مصرانه خواست برای انتخاب مجدد به او رای دهند. دونالد ترامپ در این خصوص می‌گوید: «مساله، به عبارت ساده، انتخاب بین یک کابوس سوسیالیستی و رویای آمریکایی است.»

ترامپ در این سخنان همچنین تاکید کرد: «تحت رهبری من، تا قبل از پایان سال واکسنی ایمن و موثر ‌خواهیم داشت. ما به سرعت ویروس چینی را شکست می‌دهیم و به همه‌گیری پایان خواهیم داد؛ زنجیره‌های حیاتی تامین را بازخواهیم گرداند و اقتصاد را دوباره به اوج خواهیم رساند.»

انتقاد بایدن به سیاست‌های مالیاتی دولت ترامپ

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها اما ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰ طی سخنانی در پنسیلوانیا گفت: «۹۱ شرکت از شرکت‌های فورچون ۵۰۰ (شرکت‌هایی برتر از لحاظ درآمدزایی) یک سنت هم مالیات نمی‌پردازند. می‌شنوید؟ مالیات صفر. چه تعداد از شما مالیات‌تان صفر است؟ میلیاردرها با نرخی پایین‌ مالیات می‌پردازند‌ زیرا این همه پول سرمایه‌گذاری است،‌ نرخ مالیاتی آنها حتی پایین‌تر از شماست اگر مثلا شغل‌تان لوله‌کشی باشد.»

مشکلات سخت مالی شهروندان

نتایج نظرسنجی انی‌پی‌آر (رادیوی عمومی ملی آمریکا) /‌هاروارد نشان داده که ۴۶ درصد آمریکایی‌ها از مشکلات سخت مالی رنج می‌برند. نزدیک به ۳۳ درصد افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند دیگر پس‌اندازی ندارند. ۲۰ درصد آمریکایی‌ها نیز به موجب این نظرسنجی در پرداخت اجاره مسکن مشکل دارند.

مشکلات سخت مالی ۴۶ درصد از شهروندان آمریکایی

اقتصاد جهان فقط با پایان یافتن همه‌گیری کووید۱۹ و کنترل ویروس دوباره رونق و بهبود خواهد یافت اما با توجه به قرار گرفتن انتخابات پیش‌روی آمریکا در دل این بحران بی‌سابقه سلامت، هنوز باید به این حقیقت باور داشت که هر بار آمریکا عطسه کند، جهان واقعا سرما می‌خورد.

فرارهای مالیاتی ترامپ و بخشودگی بدهی‌های بانکی‌اش

دونالد ترامپ در یک دهه گذشته از میزان ۲۸۷ میلیون دلار بخشودگی بدهی که اکثر آن مربوط به هتل و برج بین‌المللی ترامپ در شیکاگو بوده برخوردار شده است. نیویورک‌تایمز با استناد به یکسری اسناد مالیات بر درآمد فدرال که به دست آورده، گزارش داده قرض‌دهندگان از سال ۲۰۱۰ صدها میلیون دلار بدهی که دونالد ترامپ بازپرداخت نکرده را بخشیده‌اند که شامل اکثر بدهی‌های ترامپ شده است.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود با استناد به اطلاعات مربوط به پرداخت‌های مالیاتی، مصاحبه‌ها و اسناد دیگر نوشته قرض‌دهندگان به دونالد ترامپ شامل دویچه‌بانک و صندوق فورترس اینوستمنت گروپ تسهیلاتی را به ترامپ شامل زمان بیشتر برای پرداخت وام‌هایش داده‌اند.

تحقیقات لتیسیا جیمز دادستان ارشد نیویورک درباره تجارت ترامپ شامل پرسش‌هایی درباره بدهی‌های بخشیده شده بوده چرا که سرویس درآمد داخلی آمریکا حکم می‌کند که بدهی‌های بخشیده‌شده هم باید به عنوان درآمد مالیات‌بندی شوند.

اما این روزنامه گزارش داد به نظر می‌رسد اسناد مالیاتی ترامپ نشان می‌دهند که رییس‌جمهور فعلی آمریکا تقریبا هیچ مالیات بر درآمدی از بابت بدهی‌های بخشیده شده‌اش پرداخت نکرده که بخشی از دلیل آن ضررهای بزرگ در دیگر تجارت‌ها بوده است.

آلن گارتن کارمند ارشد حقوقی شرکت ترامپ به نیویورک‌تایمز گفت این شرکت و ترامپ به شکلی مناسب همه مالیات‌های مربوط به بدهی‌های بخشیده‌شده را پرداخته‌اند.

گزارش شده که دویچه‌بانک قبول کرد به ترامپ ۶۴۰ میلیون دلار وام از بابت پروژه شیکاگو از جمله ۴۰ میلیون دلاری که شخصا از سوی ترامپ تضمین شد بدهد. او همچنین ۱۳۰ میلیون دلار از صندوق فورترس اینوستمنت گروپ در چارچوب یک معامله با نرخ بهره دو رقمی و مبلغ ۴۹ میلیون دلار اضافی دیگر هنگام بازپرداخت وام قرض گرفت. این توافقات سال ۲۰۰۵ امضا شدند و در اصل موعد پرداخت‌شان می ۲۰۰۸ بود یعنی زمانی که ترامپ انتظار داشت پول کافی از املاکش برای پرداخت وام‌ها به دست آورده باشد اما ساخت‌و‌‌ساز به تاخیر می‌افتد و به سبب انجام نشدن فروش‌های مورد انتظار، شرکت پول را به موقع برای بازپرداخت وام به دست نیاورد.

با شروع بحران مالی ترامپ برای تاخیر شش ماهه بازپرداخت وام، دویچه‌بانک درخواست داده و با درخواستش موافقت شد و هنگامی که ضرب‌الاجل سر رسید بانک با تاخیرهای بیشتر در آینده مخالفت کرد. در آن زمان ترامپ به دویچه‌بانک حدود ۳۳۴ میلیون دلار با بهره بدهکار بوده و بدهی‌اش به فورترس اینوستمنت گروپ بدون بهره حدود ۱۳۰ میلیون دلار بود.

ترامپ شکایتی را علیه قرض‌دهندگان تنظیم و عنوان کرد که دویچه‌بانک در قرض‌دهی یغماگرانه دست دارد. دویچه‌بانک هم شکایتش را علیه ترامپ تنظیم کرد و خواستار بازپرداخت وام‌ها شد. دو طرف در سال ۲۰۱۰ به طور خصوصی به توافق رسیدند. اسناد فدرال مربوط به وام و مالیات ترامپ در کوک کانتی ایالت ایلینوس نشان می‌دهند که او دیگر مسوول پرداخت حدود ۲۷۰ میلیون دلار بدهی نیست.

صندوق فورترس اینوستمنت گروپ هم طبق گفته افراد آشنا به معامله، انتظار داشت بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از ترامپ دریافت کند اما به جایش بر سر ۴۸ میلیون دلار توافق کرد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 148439
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا