افشاگری نیویورک‌تایمز از حساب‌های بانکی مخفی ترامپ در چین

به گزارش جهان صنعت نیوز: در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، چین و آمریکا روابط پرتنشی را تجربه کردند و مشاجره لفظی این دو کشور بر سر همه موضوعات از ویروس کرونا گرفته تا قانون امنیتی جنجالی که چین بر هنگ‌کنگ تحمیل کرده، نشان از این موضوع دارد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، سوابق مالیاتی دونالد ترامپ نشان می‌دهد که چین یکی از سه کشور خارجی است که او در آنجا حساب بانکی خود را حفظ کرده است. براساس این گزارش، این حساب که توسط مدیریت هتل‌های ترامپ اداره می‌شود از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ مبلغ ۱۸۸ هزار و ۵۶۱ دلار در چین مالیات پرداخت کرده است.

رییس‌جمهوری آمریکا علاوه بر حساب چینی، در انگلیس و ایرلند نیز حساب بانکی دارد. سازمان ترامپ همچنین دارای تعدادی از شرکت‌های ثبت‌شده در چین است. با این حال شرکت‌های ترامپ برخلاف انگلیس و ایرلند – دو کشور خارجی دیگر که در بانک‌های آنها حساب قابل توجه دارند-  در چین مبالغ ناچیزی ذخیره  کرده‌اند. گفته می‌شود ترامپ برنامه‌هایی برای توسعه تجارت خود در خاک چین داشت  اما در سال ۲۰۱۵ فعالیت شرکت متعلق به وی در چین متوقف شده است.

نیویورک‌تایمز یادآوری می‌کند که شرکت THC China Development  در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۷ میلیون دلار سود آورده است: ظاهرا این سود در رابطه با قرارداد مدیریت یک هتل در نیویورک است. روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین مواردی را ذکر کرده که کارآفرینان تاثیرگذار چینی مرتبط با دولت املاک و مستغلات گران‌قیمتی را از رییس‌جمهور  ایالات متحده خریداری کرده‌اند.

حساب‌های بانکی خارجی رییس‌جمهوری تحت نام شرکت‌ها حفظ می‌شود و در نتیجه در فرم‌های افشای مالی عمومی وجود ندارند. اسناد مالیاتی که نیویورک‌تایمز به دست آورده مشخص نمی‌کند که چه مقدار پول از طریق حساب‌های خارجی ترامپ جابه‌جا شده و نیویورک‌تایمز می‌نویسد مشخص نیست کدام موسسات مالی حساب‌ها را در اختیار دارند. در آمریکا اعلام هر گونه درآمد خارجی هنگام ثبت مالیات اجباری است و مدیریت هتل‌های بین‌المللی ترامپ در چند سال گذشته تنها درآمدی چند هزار دلاری را اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، سازمان امور مالیاتی آمریکا مالیات‌دهندگان را ملزم می‌کند بخشی از درآمد خود را از کشورهای خارجی گزارش دهند و مرکز مدیریت هتل ترامپ تنها چندین هزار دلار از حساب بانکی خود در چین را گزارش کرده است.

بنا بر افشاگری رسانه‌های آمریکایی، ترامپ همواره سعی کرده اظهارنامه‌های مالیاتی کار و کسب خود را منتشر نکرده و آمارها را کتمان کند به نحوی که این موضوع از سوی دموکرات‌ها به عنوان یک پاشنه آشیل به کار گرفته شده است.

این افشاگری پیش از این از طرف نشریه نیویورک‌تایمز منتشر شد مبنی بر اینکه ترامپ ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرده است. این روزنامه نوشت که ترامپ در مدت ۱۰ سال از ۱۵ سال گذشته مالیاتی به دولت فدرال پرداخت نکرده با وجودی که ۴/۴۲۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ از طریق برنامه تلویزیونی و دیگر معاملات درآمد داشته است.

شبکه هتل‌های متعلق به ترامپ آخرین بار در سال ۲۰۱۸ مالیات خود را در چین پرداخت کرد. خاطرنشان می‌شود که ترامپ به عنوان سرمایه‌دار قصد داشته جایگاه خود را در چین به دست آورد و پروژه‌های وی حتی مدتی پس از آغاز مبارزات انتخاباتی وی برای رسیدن به ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ به کار خود ادامه دادند.

رابطه با چین یکی از نکات مهم در مبارزات انتخاباتی آمریکا شده است. این افشاگری در حالی است که رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا به مراحل آخر رسیده و اخیرا ادعاهایی از سوی جمهوریخواهان سنا علیه جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ مبنی بر افتتاح حساب از سوی پسر او با یک تاجر چینی و در نتیجه داشتن منافع در این کشور مطرح شده است. ترامپ همواره بایدن را به ملایمت در مقابل چین در صورت پیروزی در انتخابات متهم می‌کند.

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در زمینه تجارت، موضعی سخت‌گیرانه در قبال چین داشته و در کنار آن سیاست حمایت از تولید‌کنندگان داخلی در برابر رقابت خارجی را هم در پیش گرفته است.  او در طول اولین دوره ریاست‌جمهوری خود روی مذاکره دوباره بر سر توافق‌های تجاری پیشین از جمله معاهده نفتا میان آمریکا، کانادا و مکزیک یا خروج از آنها از جمله شراکت ترنس‌پاسیفیک تاکید داشته است.

جنگ تجاری مداوم ترامپ با چین به افزایش مالیات‌های مرزی بر نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از تجارت سالانه منجر شد و در «مرحله اول» توافق بین این دو کشور در سال جاری، بیشتر تعرفه‌ها به قوت خود باقی ماند.

از طرفی رویکرد بایدن حمایت از چندجانبه‌گرایی و تعامل با جهان و نقطه پایان گذاشتن بر رویکرد انزواطلبانه ترامپ است. معاون رییس‌جمهور پیشین بر این باور است که چین باید برای اقدامات نادرست زیست‌محیطی و تجاری خود پاسخگو باشد اما به جای تعرفه‌های یکطرفه، پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف جهانی با سایر کشورهای مردم‌سالار را مطرح کرده که چین نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

ترامپ در ماه آگوست گفت اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی پیروز شود، آماده بررسی احتمال جدا کردن اقتصاد‌های ایالات متحده و چین از یکدیگر خواهد بود. ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ در حال جنگ تجاری با چین است. در اوایل سال ۲۰۲۰، طرفین تصمیم به دادن امتیازات متقابل به یکدیگر گرفتند و وارد مرحله اول معامله خود شدند که طبق آن پکن با خرید کالاهای آمریکایی بیشتر توافق کرد. با این حال بعدا طرف آمریکایی چین را به پنهان کردن اطلاعات در مورد انتشار ویروس کرونا متهم کرد و از انعقاد مرحله دوم معامله دو کشور امتناع ورزید.

آلن گارتن وکیل سازمان ترامپ در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز وجود این حساب را تایید کرد اما از بردن نام بانک خودداری کرد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: هتل‌های بین‌المللی ترامپ حسابی در یک بانک چینی که در آمریکا دفاتری دارد، برای پرداخت مالیات محلی گشود.

او اضافه کرد: این شرکت بعد از باز شدن دفتری در چین برای کشف پتانسیل معاملات مرتبط با هتل در آسیا حسابی را باز کرد اما هیچ معامله، مبادله مالی یا سایر فعالیت‌های تجاری‌ای تاکنون محقق نشده و از سال ۲۰۱۵ این دفتر غیرفعال بوده است. گرچه این حساب همچنان باز است اما هرگز برای هدف دیگری استفاده نشده است. دونالد ترامپ در ایالات متحده و خارج از آن منافع تجاری متعددی دارد. این دارایی‌ها به طور عمده شامل زمین‌های گلف در اسکاتلند و ایرلند و هتل‌های زنجیره‌ای پنج ستاره لوکس است.

ترامپ از سال ۲۰۰۶ و بدون موفقیت زیادی تا سال ۲۰۱۲ سعی در دستیابی به معاملات صدور مجوز در چین داشته است. با این حال دولت چین تنها پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا بسیاری از علائم تجاری این شرکت را در آنجا فعال کرد. کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، سیاست‌های ضدچینی را به اوج خود رسانده است. چین بار‌ها تحرکاتش در راستای از بین بردن ثبات در نقاط مختلف جهان را مورد انتقاد قرار داده است.

رویگردانی ۳۵۰ مقام جمهوریخواه از ترامپ

از طرفی رویکردهای سیاسی و اقتصادی ترامپ در داخل و خارج از آمریکا موجب شده هم‌حزبی‌های او در اقدامی بی‌سابقه از او رویگردان شوند و به رقیب دموکرات او رای دهند.

به نوشته نیوزویک، مایکل استیل رییس سابق کمیته ملی حزب جمهوریخواه آمریکا در حالی که تنها دو هفته تا روز برگزاری انتخابات باقی مانده، به جمع ۳۴۷ جمهوریخواه برجسته دیگری که در این انتخابات به جو بایدن رقیب دموکرات دونالد ترامپ رای می‌دهند، پیوسته است. این جمهوریخواهان از صف حزب‌شان جدا شده‌اند تا با دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا مخالفت و علنا در انتخابات از جو بایدن حمایت کنند.

یکی از شاخص‌ترین گروه‌های جمهوریخواه مخالف با ترامپ پروژه لینکلن نام دارد که تحت رهبری چند جمهوریخواه برجسته شامل جان ویور، ریک ویلسون، جورج کانوی، رید گالن و جنیفر هورن است. جان کیسیچ فرماندار سابق اوهایو که چهار سال قبل در نامزدی از جانب حزب جمهوریخواه ترامپ را به چالش طلبید و خودش را جمهوریخواه برای تمام عمر خوانده، تبدیل به چهره برجسته جنبش مخالفان جمهوریخواه ترامپ به نام «ترامپ هرگز» شده است.

کمی بعد از کنوانسیون حزب دموکرات نیز چارلی دنت نماینده جمهوریخواه سابق ایالت پنسیلوانیا هم حمایتش از بایدن را در مطلبی در سی‌ان‌ان اعلام کرد. از جمله دیگر حامیان جمهوریخواه سرشناس بایدن سیندی مک‌کین، همسر بیوه سناتور جمهوریخواه فوت کرده، جان مک‌کین است.

به همین ترتیب کارکنان کمپین ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ میت رامنی سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا در نامه سرگشاده‌ای از بایدن حمایت کردند. ۴۳ تن از کارکنان سابق کمپین و دولت جورج دبلیو بوش نیز تحت رهبری کارلوس گوتیرز وزیر بازرگانی اسبق آمریکا هم بر ضرورت انتخاب جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور آمریکا تاکید کردند.

کالین پاول وزیر خارجه دولت جورج دبلیو بوش، تام ریج وزیر امنیت داخلی دولت بوش و بیل کوهن وزیر دفاع دولت بیل کلینتون و سناتور سابق جمهوریخواه هم به طور مجزا از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امسال حمایت کرده‌اند.

مایکل‌ هایدن رییس اسبق سازمان سیا، ویلیام وبستر از روسای اسبق سیا و اف‌بی‌آی، جان نگروپونته مدیر اسبق اطلاعات ملی آمریکا و چاک‌ هاگل وزیر دفاع اسبق آمریکا هم جزو ۷۳ مقام اسبق امنیت ملی هستند که از بایدن در یک بیانیه مشترک حمایت کردند. اولیویا تروی، دستیار سابق مایک پنس، معاون فعلی ریاست‌جمهوری ترامپ هم از جمله جمهوریخواهان دیگر حامی بایدن است.

کاهش پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های جدید

این در حالی است که نتایج تعدادی از نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد رقابت در تعدادی از ایالت‌های کلیدی از جمله اوهایو و فلوریدا که برنده شدن در آنها برای ترامپ حیاتی است، نزدیک‌تر می‌شود.

نتایج این نظرسنجی‌ها در بحبوحه پیشتازی «بادوام» جو بایدن دموکرات در سطح ملی که نشان می‌دهد دموکرات‌ها در ایالت‌های کلیدی هم شانس پیروزی دارند، منتشر می‌شود.

نظرسنجی «لابراتوار افکارسنجی عمومی/ دانشگاه فلوریدای شمالی» نشان می‌دهد برتری بایدن مقابل ترامپ در فلوریدا که ترامپ سال ۲۰۱۶ در آن پیروز شد، یک درصد کاهش داشته و به ۴۸ مقابل ۴۷ درصد رسیده است.

در همین حال نظرسنجی نیویورک‌تایمز- سیه‌نا نشان می‌دهد ترامپ و بایدن در ایالت جورجیا هر دو ۴۵ درصد رای دارند. امسال جورجیا به ایالتی غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده است. ترامپ سال ۲۰۱۶ در آنجا پیروز شد. نظرسنجی خودکار امرسون هم نشان می‌دهد ترامپ مقابل بایدن ۴۸ به ۴۷ در جورجیا پیشتاز است.

بایدن همچنین در کارولینای شمالی با یک درصد پیشتازی مقابل ترامپ، ۴۹ به ۴۸ درصد شد؛ این ایالتی است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آنجا به پیروزی دست یافت.

در همین حال نظرسنجی ای‌بی‌سی‌نیوز – واشنگتن‌پست نشان می‌دهد ۵۱ درصد از رای‌دهندگان از چگونگی مدیریت پاندمی کرونا به دست ترامپ ناراضی هستند.

مرکز نظرسنجی راسموسن هم که از پایگاه‌های محبوب ترامپ است، از پیشتازی بایدن با یک درصد اختلاف (۴۸ به ۴۷) در ایالت اوهایو خبر می‌دهد. البته این نتیجه نسبت به میانگین نظرسنجی ریل کلیر پالتیکس که از پیشتازی ناچیز ترامپ حکایت دارد، بهتر است. نظرسنجی‌هایی از رقابت در سطح ملی نیز نشان می‌دهند که بایدن خیلی راحت جلوتر است از جمله نظرسنجی تایمز- سیه‌نا که از پیشتازی ۵۰ به ۴۱ درصد بایدن مقابل ترامپ در سطح ملی خبر می‌دهد.

چنانچه ایالت‌های متمایل به جمهوریخواهان عادی عمل کنند، پنسیلوانیا نقش مهم قابل پیش‌بینی خودش را ایفا می‌کند. نظرسنجی رویترز- ایپسوس که دوشنبه گذشته منتشر شد، از کاهش چهار درصدی پیشتازی بایدن و رسیدن آن به ۴۵ درصد از ۴۹ درصد حکایت داشت. میانگین پیشتازی او در آنجا تا هفت درصد بوده است.

جزئیات آخرین مناظره ترامپ – بایدن

در این میان مناظره آخر ریاست‌جمهوری آمریکا شامگاه امروز به وقت محلی در دانشگاه بلمونت، واقع در شهر نشویل ایالت تنسی برگزار می‌شود. دومین مناظره ریاست‌جمهوری میان دونالد ترامپ و جو بایدن دموکرات امشب ساعت ۲۱ به وقت شرق آمریکا (جمعه ۴:۳۰ صبح به وقت تهران) برگزار می‌شود.

دانشگاه بلمونت تنسی در سال ۲۰۰۸ هم میزبان مناظره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و جان مک‌کین بود. آخرین مناظره میان این نامزدها در آستانه انتخابات سوم نوامبر پس از آن برگزار می‌شود که دور دوم مصاف آنها بابت ابتلای دونالد ترامپ جمهوریخواه به کرونا لغو شد.

آن مناظره برای ۱۵ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود اما پس از مخالفت ترامپ با مناظره مجازی برگزار نشد و دو طرف تصمیم گرفتند مصاحبه‌های جداگانه با ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی‌نیوز داشته باشند. مجری دومین مناظره، خانم کریستین والکر است و او موضوعات مقابله با کووید‌۱۹، خانواده‌های آمریکایی، نژاد در آمریکا، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی و رهبری را برای گفت‌وگو انتخاب کرده است.

والکر مجری ان‌بی‌سی است اما اینکه بتواند ترامپ را کنترل کند، سوالی است که پاسخ آن بعدا مشخص می‌شود. در جریان اولین مناظره، ترامپ مرتب به میان صحبت‌های مجری و بایدن می‌آمد و هرج و مرجی ایجاد کرد. والکر پیش از پیوستن به ان‌بی‌سی، خبرنگار کاخ سفید بود.

فرمت آخرین مناظره هم شبیه دور پیشین است. شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای وجود دارد و در ابتدای هر بخش هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخ دارد و بعد بحث عمیق‌تر روی آن موضوع انجام می‌شود. مدت این مناظره ۹۰ دقیقه خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 146886
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا