افزایش محدود گردش مالی ایران و روسیه

جهان صنعت نیوز:  گردش مالی تجارت بین ایران و روسیه از ژانویه تا اوت ۲۰۱۹ شاهد افزایشی نزدیک به ۲۶ درصد بوده است.

گردش مالی ایران و ورسیه در این مدت نزدیک به

بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که براساس اعلام گمرک فدراسیون روسیه، ۱۵ و ۸ دهم درصد افزایش نشان می دهد.

این افزایش شامل صادرات از روسیه به ایران به مبلغ ۱ میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار بوده که معادل ۳۹ و ۸ دهم درصد بوده است.

در طول این مدت صادرات ایران به روسیه هم ۳۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده که این رقم کاهشی معادل ۴۱ درصد را نشان می دهد.

این در حالی است که پیش از این صاحب نظران اقتصادی از استراتژی ایران در خصوص افزایش گردش مالی بین ایران و روسیه به مبلغ ۵ میلیارد دلار سخن می گفتند.

از جمله آخرین رایزن بازرگانی ایران در کشور روسیه معتقد است درصورتی که استراتژی ۵+۵ را دنبال کنیم صادرات به روسیه به رقم ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

به خاطر شرایط امروز اقتصادی ایران و با توجه به تحریم‌ها بسیاری از کارشناسان معتقدند تقویت و افزایش روابط با کشورهای حوزه اوراسیا و روسیه می‌تواند به عنوان یک فرصت مناسب برای توسعه روابط استفاده شود.

حجم تجارت روسیه به ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسد ولی با این حال سهم ایران علی رغم نزدیکی به این کشور از جهت بعد مسافت و سیاسی، نتوانسته قابل توجه باشد.

کارشناسان نداشتن زیرساخت‌های مهم صادراتی در داخل کشور از جمله پایانه‌های حمل و نقل گرفته تا نداشتن هلدینگ‌های بزرگ صادراتی برای ارسال محصولات به بازار هدف را از جمله مشکلات پیش روی بازرگانان ایرانی به روسیه می دانند که لطمات زیادی به تجارت با این کشور وارد کرده است و موجب شده کشور‌های رقیب بازار را در اختیار خود بگیرند.

فرهاد پرند، آخرین رایزن بازرگانی ایران در روسیه و دبیر فعلی میز روسیه در سازمان توسعه تجارت معتقد است که با توجه به روابط سیاسی موجود دو کشور نتوانستیم از ظرفیت‌های اقتصادی به نحو مطلوب استفاده کنیم.

این در حالی است که روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۸۸ میلیارد دلار مبادلات بازرگانی با کشور‌های مختلف داشته است.

از این رقم ۴۴۹ میلیارد دلار صادرات روسیه و ۲۳۸ میلیارد دلار واردات این کشور با تراز تجاری مثبت بوده است.

این در صورتی است که مبادلات بازرگانی ایران با روسیه تنها ۳ دهم درصد مبادلات بازرگانی روسیه را تشکیل می‌دهد که رقمی ناچیز به حساب می‌آید.

به گفته وی درحال حاضر روابط اقتصادی و تجاری خوبی با عربستان، آمریکا، ایران و سایر کشور‌ها دارد، کاملا بدیهی است که در چارچوب و راستای منافع ملی خود حرکت کند.

وی در ادامه می افزاید: شرکت‌های ایرانی، شرکت‌های کوچک و متوسط هستند یعنی ظرفیت شرکت‌های بزرگ که توانایی پرداخت هزینه‌های بازاریابی و ماندگاری در یک بازار را داشته باشند را ندارند.

به اذعان کارشناسان عدم شناخت شرکت‌های روسی و شرکت‌های ایرانی از ظرفیت‌های یکدیگر از جمله مشکلات پیش روست. تا جایی که بسیاری از شرکت‌های ایرانی ظرفیت‌های بازار روسیه را نمی‌شناسند، از ساختار سیاسی و ظرفیت‌های ۸۵ ایالت روسیه اطلاعی دقیقی ندارند که منجر به بی اعتمادی متقابل شده است.

پرند نیز اعتقاد دارد که برای توسعه تجارت و صادرات باید هزینه کنیم، یعنی باید زیرساخت‌ها را بسازیم، علاوه بر زیرساخت تولید، نیاز به زیرساخت تجارت برای فروش کالا داریم.

در حقیقت نبود امکانات و زیرساخت‌های تجاری ایران و روسیه مشکل اصلی است که باید دو طرف اقدام به حل آن کنند و این موارد هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. اگر این زیرساخت‌ها آماده و موانع برطرف شود صادرات ۵ میلیارد دلار در ۵ گروه کالایی قابل دسترس است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 53865
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا