آینده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

جهان صنعت نیوز| علی بیگدلی فضای داخلی آمریکا چندان به سیاست خارجی‌اش متکی نیست، به این معنا که تحولات بین‌المللی در تصمیم‌گیری رای‌دهندگان آمریکایی خیلی موثر نیست. شاید در نهایت ۲۵ درصد تاثیرگذاری داشته باشد که آن هم ملموس نیست‌.
حتی مساله ایران هم خیلی در آینده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موثر نیست، برخلاف نظر برخی‌ها این موضوع نمی‌تواند برای رای‌دهندگان سرنوشت‌ساز باشد‌.

با توجه به اینکه ۳۵ درصد جمعیت آمریکایی‌ها متمایل به جمهوریخواهان هستند، بیشتر توجه آمریکایی‌ها معطوف به شرایط داخلی‌شان از قبیل میزان درآمد، نرخ پرداخت مالیات، قیمت بنزین است، بنابراین مسائل داخلی برای آنها اهمیت ملموسی دارد.

 از طرفی ترامپ در سیاست داخلی خود توانسته رضایت عمومی را جلب کند. با توجه به پایین آمدن سطح بیکاری و بالا رفتن میزان درآمدها که برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است و همچنین کاهش درآمد برای سرمایه‌گذاری‌های هنگفت، ترامپ اصل اساسی اقتصاد آمریکا را اجرا کرده و از اقبال عمومی در داخل کشور هم برخوردار است‌.

سیاست خارجی ناموفق

ترامپ در سیاست داخلی‌اش موفق عمل کرده و در سیاست خارجی‌اش هم با اینکه توفیق چندانی نداشته، اما در نهادهای بحران‌زا در افکار تصمیم‌گیران آمریکا مانند ونزوئلا، کره‌‌شمالی، سوریه و به خصوص ایران موفق نبوده، از این رو تمام تلاش خود را به کار گرفته که بتواند حداقل در سیاست خارجی‌اش برگ برنده‌ای داشته باشد.

در واقع جمهوریخواهان بیشتر به درون آمریکا نگاه می‌کنند، برخلاف دموکرات‌ها که گمشده خود را خارج از ایالات متحده
جست‌وجو می‌کنند‌.
در این راستا ترامپ در نشست گروه ۲۰، ترکیه را از تحریم‌ها معاف کرد، همراهی‌هایی با روسیه داشت و همین طور جنگ تعرفه‌ها را بر چین کاهش داد. در واقع هدف او جلب حمایت کشورهای دوست با ایران بود تا بین این کشورها و ایران فاصله بیندازد و همین‌طور در فضا و سیاست خارجی‌اش تلطیفی را به وجود آورد‌.
بنابراین اظهارنظر جو بایدن نمی‌تواند تاثیرگذاری چندانی در فضای داخلی آمریکا داشته باشد.

 همان‌طور که شعار بازگشت به برجام به طور عمده در میان اکثر نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دیده شده، اما باید خاطرنشان کرد چنین وعده‌هایی قابل اعتبار نیست، چراکه عمر برجام به پایان رسیده، از سال ۲۰۱۵ برجام آغاز شده و در ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد که حتی برای خود دموکرات‌ها هم چندان قابل اعتماد نیست، مگر اینکه تجدیدنظری در برجام صورت گیرد که در صورت رضایت ایران می‌تواند تحقق یابد. در عین حال این خواسته کنونی ترامپ هم است‌.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 33966
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا