آمریکا بهشت مالیاتی ابرثروتمندان

به گزارش جهان صنعت نیوز: رسانه پروپابلیکا مستقر در نیویورک که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد سازمانی خصوصی در آمریکاست که هدف آن تولید روزنامه‌نگار تحقیقی در جهت منافع عمومی است.


این وب‌سایت مدعی است که جف بزوس، بنیانگذار آمازون، در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ مالیاتی پرداخت نکرده و ایلان ماسک موسس تسلا، دومین فرد ثروتمند جهان‌، در سال ۲۰۱۸ مالیاتی نپرداخته است. مایکل بلومبرگ در سال‌های اخیر موفق به انجام همین کار شد. سرمایه‌گذار میلیاردر کارل ایکان این کار را دو بار انجام داد. جورج سوروس نیز سه سال متوالی هیچ مالیات بر درآمد فدرالی پرداخت نکرد.

پروپابلیکا تعداد قابل توجهی از داده‌های خدمات درآمد داخلی در مورد اظهارنامه مالیاتی هزاران ثروتمند کشور را به دست آورده است که بیش از ۱۵ سال را شامل می‌شود. این داده‌ها نگاهی بی‌سابقه به زندگی مالی ثروتمندان آمریکایی‌، از جمله وارن بافت‌، بیل گیتس‌، روپرت مورداک و مارک زاکربرگ دارد. این نه‌تنها درآمد و مالیات آنها‌، بلکه سرمایه‌گذاری‌ها‌، معاملات سهام‌، قمار و حتی نتایج حسابرسی‌ها را نشان می‌دهد. ضمن اینکه، این افسانه سنگ بنای سیستم مالیاتی آمریکا را از بین می‌برد: اینکه همه سهم عادلانه خود را پرداخت می‌کنند و ثروتمندترین آمریکایی‌ها کمترین هزینه را می‌پردازند.

پروپابلیکا اعلام کرد در حال تحلیل مجموعه وسیعی از داده‌های سازمان درآمدهای داخلی (آی آر اس) در مورد مالیات میلیاردرهاست و جزئیات بیشتری را در هفته‌های آینده منتشر خواهد کرد. گفتنی است این خبر در خلال بحث‌های فزاینده پیرامون میزان مالیاتی که ثروتمندان می‌پردازند و گسترش نابرابری منتشر می‌شود. ۲۵ نفری که در صدر فهرست داراترین‌ها در آمریکا قرار دارند به طور متوسط ۸/۱۵ درصد از درآمد خالص خود را مالیات می‌دهند که کمتر از درصدی است که بیشتر کارمندان و کارگران آمریکایی می‌پردازند.

طبق اعلام این نشریه اینترنتی، بسیاری از ابرثروتمندان با استفاده از ترفندهای مالیاتی کاملا قانونی می‌توانند بدهی مالیاتی خود به دولت فدرال را به صفر یا به نزدیک آن برسانند و این درحالی است که ثروت آنها در چند سال اخیر رشد بسیار زیادی کرده است. ثروتمندان، مانند بسیاری از دیگر شهروندان، می‌توانند با کمک روش‌هایی مثل کمک‌های خیریه و برداشت از درآمد سرمایه به جای حقوق، مالیات خود را کاهش دهند.

پروپابلیکا با استفاده از داده‌هایی که مجله فوربس جمع‌آوری می‌کند، گفت که دارایی ۲۵ آمریکایی با بیشترین ثروت در این کشور از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ حدود ۴۰۱ میلیارد دلار افزایش یافته اما آنها در طول این سال‌ها ۶/۱۳ میلیارد دلار مالیات داده‌اند.

با این حال پروپابلیکا می‌نویسد: درحالی که مالیات برخی از آمریکایی‌های ثروتمند، براساس طرح پیشنهادی بایدن بیشتر خواهد شد، بیشتر دارندگان ۲۵ رتبه اول از نظر میزان ثروت شاهد تغییرات اندکی خواهند بود.

براساس این گزارش جورج سوروس، میلیاردری که فعالیت‌های خیریه گسترده دارد هم مالیات کمی پرداخت کرده است. دفتر او در واکنش به این موضوع، در بیانیه‌ای گفت که سوروس به دلیل ضرر در سرمایه‌گذاری برای چند سال بدهی مالیاتی نداشته است. به علاوه در این بیانیه آمده است که سوروس از افزایش مالیات ثروتمندترین آمریکایی‌ها حمایت کرده است.

پروپابلیکا که یک وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی است چندین مقاله درباره این موضوع نوشته است که چطور کاهش بودجه سازمان مالیات آمریکا، «آی آر اس»، به توانایی آن در اجرای قوانین اخذ مالیات آسیب رسانده است. این سازمان خبری گفت که اسناد مالیاتی ثروتمندان را در واکنش به این مقالات دریافت کرده است.

واکنش وزارت خزانه‌داری آمریکا

پس از افشاگری رسانه پروپابلیکا در مورد اینکه ثروتمندان آمریکایی مالیات جزئی پرداخت می‌کنند، وزارت خزانه‌داری این کشور خواستار بررسی این موضوع شد.

وزارت خزانه‌داری از مقامات اجرایی خواسته است تا در مورد سوابق مالیاتی ذکرشده در رسانه پروپابلیکا تحقیق کنند، زیرا  این امر نشان می‌دهد که برخی از ثروتمندترین افراد در آمریکا مالیات را بر اساس درآمد کم پرداخت می‌کنند. جن پسکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در دفاع از جامعه ثروتمندان در آمریکا و در واکنش به این افشاگری گفت: هرگونه افشای غیرمجاز اطلاعات محرمانه دولت غیرقانونی است.

در یک سال و نیم گذشته، صدها هزار آمریکایی در اثر کووید‌۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست داده‌اند. اما معلوم شد که یکی از تلخ‌ترین دوره‌های تاریخ آمریکا یکی از پردرآمدترین دوره‌ها برای میلیاردرهاست. طبق گزارش فوربس‌، آنها از ژانویه ۲۰۲۰ تا پایان آوریل سال جاری ۲/۱ تریلیون دلار به ثروت خود اضافه کردند.

جنبش چای بوستون

این وزش باد در میان بسیاری از عواملی است که کشور را به این نقطه سوق داده است. یکی از این عوامل نیمی از رشد نابرابری ثروت و بحران مالی سال ۲۰۰۸ است که بسیاری با آسیب اقتصادی روبه‌رو شدند. تاریخ آمریکا سرشار از چنین چرخش‌هایی است. آمریکا همیشه در مورد مقاومت مالیاتی معروف بوده است، مانند «مهمانی چای بوستون»‌، که با تلاش‌های کمتر شناخته‌شده برای پرداخت پول بیشتر ثروتمندان، مقابله می‌کند.

«جنبش چای بوستون»، یک اعتراض علنی توسط برخی از مستعمرات سیزده‌گانه علیه قوانین جورج سوم پادشاه بریتانیای کبیر بود. این حادثه در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۷۷۳ رخ داد. پادشاهی بریتانیا کبیر تقریبا بر روی همه چیز از جمله چای مالیات سنگینی بسته بود. بازرگانان که نمی‌توانستند خود را قانع کنند تا این مالیات را بپردازند چای‌ها را به آب ریختند. استدلال آنها این بود که وقتی ما نماینده در دولت محلی نداریم مالیات هم نمی‌پردازیم.

همچنین گروهی از افراد به نام پسران آزادی به شکل و شمایل سرخ‌پوستان درآمده و شبانه وارد کشتی‌های حامل چای انگلستان شدند و تمامی محموله آن را به دریا ریختند که این مسئله رسوایی بزرگی برای دولت انگلستان به شمار می‌رفت. این کار دولت دست نشانده محلی را بسیار عصبانی کرد. این اتفاق از جمله مهمترین عوامل جنگ‌های انقلابی در ایالات متحده بود. از عواقب این واقعه، «قوانین تحمل‌ناپذیر» سال ۱۷۷۴ را می‌توان نام برد.

بیش از نیم قرن پیش‌، چنین حادثه‌ای به نظر می‌رسید که ممکن است تحول بزرگی ایجاد کند. جوزف بار، وزیر خزانه‌داری لیندون جانسون، رییس‌جمهور سابق آمریکا، هنگامی که فاش کرد ۱۵۵ آمریکایی با درآمد بیش از ۰۰۰/۲۰۰ دلار (امروز حدود ۶/۱ میلیون دلار) مالیاتی پرداخت نکردند، ملت را شوکه کرد. او به سنا گفت که این گروه شامل ۲۱ میلیونر است.

جوزف بار گفت، در صورت عدم انجام اصلاحات اساسی در مالیات بر درآمد، با احتمال شورش مالیات مواجه هستیم. اعضای کنگره در آن سال نامه‌های خشمگین‌تری در مورد استدلال‌های مالیاتی نسبت به جنگ ویتنام نیز دریافت کردند.

کنگره اصلاحاتی را تصویب کرد، اما روند طولانی‌مدت یک شورش در جهت مخالف بود که پس از آن با انتخاب رونالد ریگان در سال ۱۹۸۰ سرعت گرفت. از آن زمان‌، با ترکیبی از کمک‌های سیاسی، لابی، کمک‌های خیرخواهانه و حتی پیشنهادات مستقیم برای دفتر سیاسی، افراد بسیار ثروتمند کوشیدند تا بحث در مورد مالیات را به نفع خود شکل دهند.

قانون بافت

در میان تمام ثروتمندان یک استثنا وجود داشت؛ وارن بافت. سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی است که با دارایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، به‌عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود. بافت بارها به نظام مالیاتی آمریکا انتقاد کرده و گفته بود قانون برای من راه‌های فرار از پرداخت مالیات را باز گذاشته و باید اصلاح شود تا همه افراد جامعه دین خود را بپردازند و در مقابل، درآمد مالیاتی دولت صرف رفاه طبقه متوسط جامعه شود.

در سال ۲۰۱۱‌، باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق آمریکا که برای دور دوم رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری می‌جنگید، قانونی را پیشنهاد کرد که به عنوان «قانون بافت» شناخته می‌شود. این قانون می‌توانست نرخ مالیات بر درآمد افرادی را که سالانه بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند را افزایش دهد.

باراک اوباما می‌خواست معافیت مالیاتی میلیاردرها لغو شود و دارندگان درآمدهای بالای یک میلیون دلار، ٣۹ درصد مالیات بپردازند. او بر این باور بود درآمدی که از این راه به خزانه دولت سرازیر می‌شود، می‌تواند در راه رفاه مردم -از جمله برای بیمه‌های بهداشتی، و تامین‌اجتماعی سالمندان- مورد استفاده قرار گیرد. با این حال این قانون تصویب نشد.

امروز فقط چند سال پس از آنکه جمهوریخواهان از کاهش مالیات گسترده‌ای که به طور نامتناسبی به نفع ثروتمندان بود، عبور کردند‌، این کشور ممکن است با یک چرخش دیگر به سمت یک خواسته عمومی برای افزایش مالیات بر ثروتمندان روبه‌رو شود.

طرح‌های بایدن

افشاگری علیه ثروتمندان در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن برای کمک به تامین هزینه‌های پیشنهادی زیرساخت‌ها و برنامه‌های اجتماعی به دنبال افزایش مالیات برای افراد ثروتمند است. رییس‌جمهور آمریکا قول داده مالیات ثروتمندان را در تلاشی برای کاهش نابرابری و تامین بودجه لازم برای برنامه‌اش به منظور سرمایه‌گذاری گسترده در تاسیسات زیربنایی افزایش دهد. در طرح ارائه‌شده توسط دولت بایدن نرخ مالیات از ۳۷ درصد فعلی به ۶/۳۹ درصد افزایش می‌یابد.

اینکه برای اصلاح اساسی سیستم مالیاتی ایالات متحده چه کاری لازم است‌، مشخص نیست. اما اطلاعات IRS به دست آمده توسط پروپابلیکا  روشن می‌کند که همه این مکالمات در یک خلا صورت گرفته است. نه رهبران سیاسی و نه مردم هرگز تصویری دقیق از چگونگی اجتناب از پرداخت مالیات به طور جامع از ثروتمندترین آمریکایی‌ها ندارند.

هم وارن بافت و هم میلیاردرهای دیگر مدت‌هاست که این راز را می‌دانند. همان طور که بافت در سال ۲۰۱۱ گفت: «در ۲۰ سال گذشته جنگ طبقاتی در جریان بوده و کلاس من برنده شده است.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 195513
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا