آمریکا بانک دولتی ترکیه را محاکمه می کند

جهان صنعت نیوز:  وزارت دادگستری ایالات متحده؛ بانک دولتی ترکیه، هالک بانک را به عقد قراردادهای میلیارد دلاری با ایران و نادیده گرفتن تحریم ها متهم کرده و اعلام کرده است که پرونده این بانک به دلیل تخلف های متعدد از طرف دادگاهی در نیویورک در حال بررسی است.

گفته شده است که اتهامات مختلفی از قبیل:  شش پرونده کلاهبرداری، پولشویی و نقض تحریم های آمریکا از طریق مشارکت این بانک در طرح چند میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران به هالک بانک ترکیه وارد است. 

دادستان خاطرنشان می کند که هالک بانک به طور منظم در انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار مرتبط با درآمدهای نفتی ایران ایفای نقش نموده و عملیات بانکی مذکور را مدیریت بانک شخصاً بر عهده گرفته است.

لازم به ذکر است که در طول سالهای طولانی تحریم های ایالات متحده علیه ایران، این کشور از طرق مختتلف سعی در دور زدن تحریم های مذکور را داشته و تا حدود زیادی در این امر موفق بوده است.

این مساله به قدری اهمیت داشته است که برای محافل اقتصادی و خود آمریکا این مسئله تبدیل به یک معما شده که ایران به چه صورت نفت خود را می فروشد و از چه طریق درآمد حاصل از آن را به کشور منتقل می کند.

پیش از این گزارش هایی در باره روش های دور زدن تحریم ها از سوی ایران مانند: تانکرهای شبح، شرکت های کاغذی و روش های بسیار دیگری برای صادرات نفت ایران از خلیج فارس منتشر شد است. 

آهنگ رشد صنایع پتروشیمی در شرایط تحریمی، از جمله مسائلی بود که تحلیل گران اقتصادی نسبت به آن واکنش نشان داده اند. 

وزیر نفت ایران بیژن زنگنه درباره استفاده ایران از تانکرهای شبح گفته است: «ما از هر روشی استفاده کرده و هر کاری که بتوانیم برای صادرات نفت می کنیم و در مقابل ممنوعیت ها و تحریم ها تسلیم نمی شویم. اینجا همه روش های خوب هستند. صادرات نفت در واقع حق قانونی ماست.»

پیش از این هم در خصوص مجاری انتقال پول نفت ایران از همکاری این بانک ترکیه سخن به میان آمده بود. 

در باره بانک ترکیه بیشتر بخوانید

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 55049
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا