‘آغاز’ اعزام نیروهای ترکیه به لیبی؛ شورای امنیت جلسه تشکیل می‌دهد

به گزارش جهان صنعت نیوز: رئیس جمهوری ترکیه از “آغاز” اعزام نیروی نظامی به لیبی خبر داده است. هفته گذشته پارلمان ترکیه، دخالت نظامی در لیبی را تصویب کرده بود. همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که بزودی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت لیبی تشکیل جلسه می‌دهد.

رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان ترک گفت اعزام “تدریجی” نظامیان شروع شده و این نیروها وظیفه هماهنگی دارند. وی تاکید کرده که هدف ترکیه “پشتیبانی از دولت مشروع” لیبی و جلوگیری از “یک فاجعه انسانی” است.

آقای اردوغان همچنین گفت ترکیه و لیبی می‌توانند با شرکت‌های بین‌المللی برای اکتشاف نفت و گاز همکاری کنند.

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه (۲ ژانویه) با ۳۲۵ موافق و ۱۸۴ مخالف پیشنهاد دولت برای اعزام نیرو به لیبی را تصویب کرد. رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید که این کمک نظامی به درخواست دولت وفاق ملی است. دولت ترکیه شمار نیروهای اعزامی یا جزئیاتی را در این رابطه اعلام نکرده است.

اسرائیل، یونان و قبرس درباره اعزام نیروهای ترکیه به لیبی هشدار داده‌ و آن را تهدیدی برای ثبات منطقه دانسته‌اند. دولت مصر روز چهارشنبه در قاهره میزبان وزیران خارجه فرانسه، ایتالیا، یونان و قبرس خواهد بود.

روابط قاهره و آنکارا از زمان سقوط دولت محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ و روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی به سردی گراییده است.

همچنین قرار است که صدراعظم آلمان به دعوت رئیس جمهوری روسیه شنبه هفته آینده (۱۱ ژانویه) به مسکو سفر کند. کاخ کرملین اعلام کرده یکی از موضوع‌هایی که در دیدار آنگلا مرکل با ولادیمیر پوتین مطرح خواهد شد وضعیت لیبی است.

پیش از آن آقای پوتین قرار است چهارشنبه با رجب طیب اردوغان دیدار ‌کنند. اواخر ماه اکتبر در سوچی دیدار مشابهی صورت گرفته و بر سر درگیری نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت‌وگو شده بود.

دولت لیبی در نبرد با شورشیان به رهبری ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی است. دولت وفاق ملی را سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته و کنترل طرابلس را در دست دارد. ترکیه و قطر از متحدان اصلی این دولت است.

نیروهای ژنرال حفتر خود را ارتش ملی می‌خوانند و از پشتیبانی مصر، اردن، روسیه و امارات متحده عربی برخوردارند. ژنرال حفتر در ماه آوریل تلاش کرد پایتخت را تصرف کند.

پس از شمال سوریه این دومین سرزمین خارجی است که آقای اردوغان به آن نیروی نظامی اعزام می‌کند. برخی از ناظران بر این باورند که حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه و لیبی مبنای تحریک حس ملی‌گرایی و تداعی‌گر امپراتوری از دست رفته عثمانی است. بر این اساس آقای اردوغان که برای انتخابات سراسری ۲۰۲۳ آماده می‌شود در افکار عمومی داخلی برای خود برگ برنده می‌خرد.

از سال ۲۰۱۱ میلادی و پس از سرنگونی حکومت ژنرال معمر قذافی لیبی با جنگ داخلی رو به روست. در حال حاضر دولت وفاق ملی در طرابلس و دولت خودخوانده ژنرال حفتر در طبرق مستقر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 80656
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا