آتلانتا در آتش

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ریچارد بروکس ۲۷ساله پس از آنکه جمعه شب گذشته از ناحیه پشت هدف تیراندازی یک افسر پلیس قرار گرفت، در بیمارستان جان داد. براساس اعلام دفتر تحقیقات ایالت جورجیا، بروکس در داخل خودروی خودش قرار داشت و در حالت توقف، پشت فرمان خوابش برده بود که دو افسر به سمت خودروی او رفتند و کشمکشی بر سرانجام تست هوشیاری درگرفت. تصاویر ویدئویی از صحنه حادثه نشان می‌دهد بروکس شوک الکتریکی افسری را می‌کشد و قصد فرار دارد. یکی از افسران به دنبال او می‌دود و آنها از دید دوربین‌ها خارج می‌شوند اما صدای شلیک سه گلوله به گوش می‌رسد. معترضان به خیابان‌ها آمدند و خواستار پاسخگویی پلیس شدند. گفته می‌شود ریچارد بروکس در حالی که برای تحویل گرفتن غذا از یک رستوران رفته، پشت فرمان اتومبیل به خواب رفته بود.


اریکا شیلدز شنبه گذشته در بیانیه‌ای استعفای خود را از ریاست پلیس شهر آتلانتا اعلام کرد. به گفته این مقام مستعفی زمان آن است که اکنون این شهر رو به جلو حرکت کند و اعتماد میان ماموران اجرای قانون و جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند، ایجاد شود. کیشا لنس باتمز، شهردار آتلانتا با تایید این استعفا در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار تعلیق فوری آن دو افسر پلیس شد. او گفت باور ندارد که این توجیهی برای استفاده از نیروی کشنده باشد.

این حادثه در حالی روی می‌دهد که شهرهای آمریکا از جمله آتلانتا برای چند هفته در پی مرگ جورج فلوید صحنه اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس و نژادپرستی بوده است. فلوید هم که یک سیاهپوست بود، روز ۲۵ می هنگام بازداشت توسط یک پلیس سفیدپوست جان باخت.

به گفته پلیس آتلانتا، تست تنفس الکل بروکس مثبت بود و او در برابر بازداشت مقاومت می‌کرد. اداره تحقیقات جنایی ایالت جورجیا در حال بررسی مرگ بروکس است و از جمله ویدئویی که یک شاهد عینی تهیه کرده بود، بررسی می‌کند.

به گزارش شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز، این چهل‌وهشتمین تیراندازی با دخالت ماموران پلیس است که اداره تحقیقات جنایی ایالت جورجیا امسال درباره آنها تحقیق می‌کند. ۱۵ مورد از اینها مرگبار بوده است. تظاهرات شنبه گذشته در مرکز آتلانتا انجام شد و در آن معترضان نام بروکس و پلاکاردهای «زندگی سیاهپوستان مهم است» را حمل می‌کردند.

آتلانتا پیشتر هم صحنه تظاهرات برای اعتراض به مرگ جورج فلوید بود. فلوید زمانی که در بازداشت پلیس قرار داشت، با فشار زانوی یک افسر پلیس روی گردنش که بیش از هشت دقیقه به طول انجامید، خفه شد. چهار مامور پلیس مرتبط با این پرونده اخراج و رسما متهم شده‌اند.

شورای شهر مینیاپولیس، محل کشته شدن فلوید، جمعه گذشته به جایگزین کردن اداره پلیس با یک سیستم امنیتی عمومی محلی رای داد. این شورا چند روز پیشتر به انحلال اداره پلیس رای داده بود. در آمریکا پلیس یک نیروی محلی و تحت کنترل شهرداری‌هاست.

به موازات تشدید اعتراضات سراسری آمریکایی‌ها که به اذعان رسانه‌های غربی همه ۵۰ ایالت آمریکا را درگیر کرده است، دونالد ترامپ بار‌ها معترضان را «حامیان خشونت»، «هرج و مرج‌طلب» و حتی «تروریست‌های داخلی» خوانده اما حتی ارشدترین مقام ارتش آمریکا هم با این اظهارات مخالفت کرد.

اما روی دیگر سکه زمانی روشن می‌شود که رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ که در اعتراضات اخیر نشان داده به دنبال فضاسازی خاصی علیه معترضان به ویژه آنهایی است که علیه فاشیست‌ها دست به کار می‌شوند، به این ماجرا وارد شده و گفته است: شلیک در آتلانتا هر چه که باشد، پرونده مشابه جورج فلوید نیست.

او اضافه کرد: این ویدئو (نحوه درگیری و قتل بروکس) شرایطی را نشان می‌دهد که ممکن است استفاده از سلاح را توجیه کند. تنها پاسخ مسوولانه این است که تا انجام تحقیقات کامل، افسر پلیس به حالت تعلیق درآید.

شاید اظهارات افرادی همچون جولیانی و ارائه توجیه برای کشتن این سیاهپوست برای آن است که دامنه اعتراضات را کاهش دهند تا آشوبی که ترامپ در وهله نخست با استفاده از ارتش و سرکوب معترضان تا حدودی آرام کرد دوباره شعله‌ور نشود چرا که این بار استفاده از ارتش آن هم در شرایطی که ژنرال مارک مایلی رییس ستاد مشترک ارتش برای استفاده از این نیرو علیه مردم عذرخواهی کرد، آسان نیست.

اظهارات نژادپرستانه ترامپ

این در حالی است که رییس‌جمهور آمریکا بر این باور است که ماموران پلیس باید این امکان را داشته باشند که هنگام دستگیری در موارد استثنایی از حرکت بحث‌برانگیز فشردن گردن استفاده کنند. این شیوه دستگیری با مخالفت فرمانداران دو ایالت روبه‌رو شده است.

ترامپ هم هرازگاهی در این زمینه موضع تازه‌ای اتخاذ می‌کند. او پیشتر در حمایت بی‌چون و چرا از نیروهای دولتی برای برقراری نظم و امنیت، به استفاده از خشونت بیشتر از جانب پلیس و ارتش تهدید کرده بود. رییس‌جمهور آمریکا اکنون گفته که با فشردن گردن مظنونان از جانب ماموران پلیس در موارد استثنایی موافق است. ترامپ تصریح کرد: در مبارزه نفر به نفر یک مامور پلیس با یک فرد مظنون این امکان وجود دارد که مامور از این شیوه استفاده کند. رییس‌جمهور آمریکا به صراحت گفت که با این شیوه موافق نیست. او در عین حال تاکید کرد که مامور نمی‌تواند و نباید فرد مظنون را رها کند.

این موضع‌گیری ترامپ واکنش به اصلاح قوانین دو ایالت برای برخورد با ماموران پلیس است. پس از آنکه شهردار مینیاپولیس اعلام کرد حرکت فشردن گردن مظنونان را برای ماموران پلیس ممنوع می‌کند، فرمانداران ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک هم تمایل خود را به ممنوعیت این شیوه دستگیری ابراز کردند.

سندرز در توئیتی نوشت: باورم نمی‌شود باید این را بگویم: نه، آقای رییس‌جمهور، فشار بر گردن آنقدر هم بی‌ضرر و عالی به نظر نمی‌آید. ترامپ نژادپرست است. او سیاستمداری عوام‌فریب است. او خشونت را ترویج می‌کند. ترامپ باید شکست بخورد. جو بایدن هم در توئیتی خواستار ممنوع شدن فوری استفاده از روش فشار بر گردن از سوی پلیس هنگام بازداشت متهمان شد.

فراخوان اعتصاب سراسری

جنبش موسوم به «جان سیاهپوستان مهم است» خواستار اعتصاب‌های سراسری و تظاهرات در روز ۱۹ ژوئن شده و با استفاده از یک هشتگ از همه کارگران خواسته است در این روز به منظور اعلام همبستگی علیه رفتار‌های بی‌رحمانه پلیس و نژادپرستی اعتصاب کنند. در این هشتگ از همه خواسته شده صرف‌نظر از نژاد خود در این اعتصاب شرکت کنند.

در یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌ها در روز ۱۹ ژوئن که با حمایت اتحادیه بین‌المللی لانگ‌شور و ویرهاوس برگزار می‌شود، کارگران به مدت هشت ساعت در همه ۲۹ بندر واقع در امتداد سواحل غربی آمریکا دست از کار خواهند کشید. این اعتراض ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی آغاز و در اعلام همبستگی با اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید برگزار می‌شود. همانند اعتصاب‌های جنبش موسوم به جان سیاهپوستان مهم است، این اعتصاب محدود به کارگران سیاهپوست نمی‌شود.

پایگاه اینترنتی اتحادیه لانگ‌شور و ویرهاوس اعلام کرد مردم آمریکا خواهان پایان خشونت ناشی از نژادپرستی هستند که جان جورج فلوید و بسیاری دیگر را گرفت. مبارزه علیه نژادپرستی قرن‌هاست که ادامه دارد و اکنون زمان آن است که اتحادیه کارگری نیز به این مبارزات بپیوندند.

سازمان‌دهندگان این اعتصاب در بیانیه‌ای که در اختیار نیوزویک قرار گرفت اعلام کردند اعتصاب روز ۱۹ ژوئن ادامه اعتصاب روز نهم ژوئن به درخواست اتحادیه لانگ‌شور و ویرهاوس است که در جریان کارگران ساعت ۹ بامداد به وقت محلی به نشانه احترام به جورج فلوید به مدت ۹ دقیقه دست از کار کشیدند.

تظاهرات ضدنژادپرستی در لندن و پاریس

هزاران نفر بعد‌از‌ظهر شنبه گذشته به خیابان‌های پاریس آمدند و خواهان پایان خشونت و تبعیض علیه سیاهان و دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی پلیس شدند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که پلیس دستور تعطیلی رستوران‌ها و فروشگاه‌های پایتخت فرانسه را صادر کرده بود.

این تظاهرات هرچند به بهانه اعتراض به کشته شدن آدام ترائوره، شهروند سیاهپوست فرانسوی که در سال ۲۰۱۶ از سوی نیروهای پلیس فرانسه به قتل رسید، سازماندهی شد، اما شدت گرفتن اعتراضات در خصوص کشته شدن جورج فلوید در آمریکا در شکل‌گیری این اعتراضات در اروپا نقش پررنگی داشته است.

معترضان فرانسوی با سردادن شعارهایی چون «جان سیاهپوستان ارزش دارد» و همچنین «رنگ پوست سیاه جرم نیست» اعتراض خود را نسبت به برخوردهای نیروهای پلیس با شهروندان سیاه ابراز کردند. افزایش تجمعات مردمی موجب شد تا نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان به خشونت متوسل شوند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماموران پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. این تجمع در حالی برگزار شد که برگزاری تجمعات بیش از ۱۰ نفر در فرانسه برای جلوگیری از شیوع کرونا همچنان ممنوع است.

تظاهرات در لندن

تظاهراتی هم برای همراهی با سیاهپوستان و همچنین مخالفت با تبعیض نژادی در لندن، پایتخت بریتانیا برگزار شد. در این تظاهرات مخالفان نژادپرستی در میدان ترافلگار لندن تجمع کردند و شعارهایی چون «جان سیاهپوستان ارزش دارد»، «سیاهی پوست جرم نیست» و همچنین «بریتانیا بی‌گناه نیست» سردادند.

این اعتراضات البته نسبت به آنچه در پاریس رخ داد، تندتر بود. چرا که در دسته مقابل گروه‌های نژادپرست و ضدمهاجر هم به خیابان آمده بودند تا با سر دادن شعارهای دست راستی، مخالفت خود را با حضور مهاجران ابراز کنند. در این اعتراضات طرفداران گروه‌های دست راستی حتی در مواردی به سوی نیروهای پلیس بطری‌های آبجو پرتاب کردند و اوضاع را تنش‌آلود کردند.

فاصله کم میان دو گروه کار را برای نیروهای پلیس ضدشورش دشوار کرده بود. در حالی که هواداران گروه‌های ضدفاشیست در میدان ترافلگار لندن در حال تظاهرات و شعار دادن علیه نژادپرستی بودند، هواداران گروه‌های راست افراطی در میدان پارلمان در فاصله‌ای اندک با گروه مقابل با حمل پرچم انگلستان، شعارهای نژادپرستانه‌ای علیه مهاجران سردادند.

پریتی بتل، وزیر کشور بریتانیا با ابراز نارضایتی از رفتار گروه‌های دست راستی، آن را اقداماتی غیرقابل قبول توصیف کرد. در همین حال و در شرایطی که گروه‌های ضدنژادپرست وینستون چرچیل، نخست‌وزیر افسانه‌ای بریتانیا را به مهاجرستیزی متهم می‌کنند، طرفداران گروه‌های دست‌راستی او را به عنوان قهرمان خود معرفی می‌کنند. همین تنش‌ها سبب شده تا شهرداری لندن اعلام کند تا اطلاع ثانوی با قرار دادن پوشش‌هایی روی مجسمه‌های شخصیت‌هایی چون وینستون چرچیل، مهاتما گاندی و همچنین نلسون ماندلا از آنها حفاظت خواهد شد.

اخبار برگزیده
شناسه : 114465
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا