آتش ترامپ بر نفت و گاز ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: مقام‌های دولت ترامپ نگرانند که بازگشت احتمالی جو بایدن به برجام، تلاش‌ها برای اعمال فشار بر ایران و ناگزیر کردن این کشور به حضور در میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» را بی‌ثمر کند. در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه (پنجم آبان‌ماه) بیژن زنگنه، وزیر نفت، وزارت نفت و سازمان‌های مرتبط با آن را تحریم کرد .

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این نهاد آمریکایی قرار گرفت اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده وزارت نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت ملی نفت ایران را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد. این فرمان اجرایی روز ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به امضای جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور وقت آمریکا رسید و به قوه مجریه این کشور اختیار می‌دهد اشخاص و نهادهایی را که مطابق با ادعای واشنگتن در «تامین مالی تروریسم» نقش دارند تحت تحریم قرار دهد.

کارشناسان و ناظران آگاه می‌گویند با وجود این، دولت آمریکا از اختیارات ذیل این فرمان برای تحریم نهادهای ناهمسو با منافع آمریکا استفاده می‌کند و به عنوان مثال، «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که نقش فعالی در مبارزه با تروریسم داشته را مشمول این فرمان قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز دوشنبه تاکید کرده است‌ مقام‌های ارشد شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش ایران با رستم قاسمی وزیر نفت اسبق ایران همکاری کرده‌اند. واشنگتن سال ۲۰۱۹ قاسمی را تحت تحریم قرار می‌دهد.

مدیران خزانه‌داری آمریکا گفته‌‌اند نهادها و اشخاصی که تحریم شده‌اند، شرکت‌های تابعه، مدیران اجرایی یا شرکت‌های صوری مرتبط با «وزارت نفت»، «شرکت ملی نفتکش» و «شرکت ملی نفت» بوده‌اند. مطابق این بیانیه، چهار نفر از اشخاص تحریم‌شده نیز در اقدام اخیر ایران برای فروش بنزین به دولت ونزوئلا نقش داشته‌اند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «رژیم ایران از بخش نفت برای تامین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نیروی قدس سپاه استفاده می‌کند.

اسامی اشخاصی که به فهرست SDN اضافه شدند، عبارتند از:

۱- «مسعود کرباسیان»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت ایران

۲- «محمود مدنی‌پور»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت مبین‌اینترنشنال

۳- «بهزاد محمدی»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی پتروشیمی

۴- «علی‌اکبر پورابراهیم»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با «رستم قاسمی»

۵- «علیرضا صدیق‌آبادی»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

۶- «نصرالله سردشتی»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفتکش ایران

۷- «بیژن زنگنه»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران

۸- «ویان زنگنه»، تبعه ایران، به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۱۱ نهادی که در فهرست SDN آمریکا قرار گرفتند عبارتند از:

۱- شرکت ATLANTIC SHIP MANAGEMENT COMPANY‌ مستقر در امارات متحده عربی به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفتکش ایران

۲- شرکت ATLAS SHIP MANAGEMENT مستقر در امارات متحده عربی به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفتکش ایران

۳- پالایشگاه امام‌خمینی شازند مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران

۴- شرکت خط لوله و مخابرات نفت ایران مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران

۵- هلدینگ مبین مستقر در انگلستان به بهانه ارتباط با محمود مدنی‌پور

۶- شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران

۷- شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران

۸- شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران مستقر در ایران به بهانه ارتباط با وزارت نفت ایران

۹- شرکت OMAN FUEL TRADING، مستقر در انگلستان به بهانه ارتباط با محمود مدنی‌پور

۱۰- شرکت مبین‌اینترنشنال مستقر در امارات به بهانه ارتباط با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

۱۱- وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران مستقر در ایران به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.

دولت آمریکا علاوه بر تحریم این ۱۱ نهاد و هشت فرد، دو نفتکش‌ تحت پرچم کشورهای دیگر را به بهانه ارتباط با بخش نفت ایران در فهرست تحریم قرار داده است.

نفتکش LONGBOW LAKE تحت پرچم هندوراس و نفتکش WU XIAN تحت پرچم پاناما به بهانه ارتباط با شرکت ملی نفت ایران در فهرست SDN وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

هدف از اعمال تحریم‌های جدید

تحریم‌های جدید در حالی اعمال شده که چندی پیش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود دولت دونالد ترامپ قصد دارد رفع تحریم‌ها علیه ایران را به رفع اختلاف در حوزه‌هایی فراتر از توافقات هسته‌ای گره بزند تا دولت‌ یا دولت‌های بعدی این کشور نتوانند با بازگشت به برجام این تحریم‌ها را رفع کنند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه گزارش داد کاخ سفید قصد دارد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایران را ذیل قوانین و مجوزهای مربوط به «تروریسم» که بازگرداندن آنها دشوارتر است تحت تحریم قرار دهد. در واقع دونالد ترامپ در تلاش است مسیر دیپلماسی را برای دولت بعدی آمریکا در صورت عدم حضور خود در کاخ سفید پرهزینه کند. از همین رو اگرچه دولت آمریکا می‌داند تحریم وزیر یک کشور کاری بیهوده به شمار می‌رود اما باز هم برای ایجاد جنگ روانی و حفظ صندلی ریاست‌جمهوری دست به این اقدام زده است.

از سویی برخی از تحلیلگران نیز رکوردشکنی صادرات بنزین ایران را دلیل اعمال تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران می‌دانند چرا که  امروز ایران با گذر از مرحله‌ای که در آن وارد‌کننده بنزین بود، به یکی از فعال‌ترین کشورهای منطقه در خصوص صادرات بنزین تبدیل شده و برای نخستین بار این کالا در میان کالاهای غیرنفتی، توانسته بر سکوی نخست صادرات بایستد. بدین ترتیب برای تقویت صادرات غیرنفتی و دوری از خام‌فروشی، خط‌ صادراتی این سوخت استراتژیک فعال شد و با هدف‌گذاری در رونق صادرات فرآورده‌های نفتی و ظرفیت تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین برای نخستین بار صادرات محموله‌های بنزین از سایر فرآورده‌ها پیشی گرفت.

همچنین آمارهای صادراتی کشور از این امر حکایت دارند که در شش ماهه نخست سال جاری با وجود تحریم‌ها، صادرات قابل توجهی به کشورهای خارجی داشته‌ایم که در این بین بنزین در صدر کالاهای صادراتی توانسته در ارزآوری کشور نقش قابل توجهی را ایفا کند.

علاوه بر این، شش روز پیش بیش از ۲۸ میلیون بشکه بنزین از طریق رینگ بین‌الملل بورس انرژی معامله شد تا رکورد معاملات روزانه بورس انرژی شکسته شود. به اعتقاد تحلیلگران این مساله ترامپ را وادار به یک حرکت نمایشی کرده است؛ اقدامی که نمی‌تواند نقش قابل توجهی بر صنعت نفت ایران داشته باشد.

کارشناسان  این اقدام را خودنمایی و نمایش جدید ترامپ می‌دانند و معتقدند تحریم افراد تاثیر چندانی در پیشبرد اهداف کشور ندارد.

مرتضی بهروزی‌فر کارشناس حوزه انرژی  با تاکید بر اینکه زمانی که صنعت نفت به طور کامل تحریم است تحریم مدیران نفتی یک کار بیهوده به حساب می‌آید، می‌گوید: در ادبیات تحریم بین‌الملل مطرح شده که گاهی اوقات تحریم اعمال می‌شود تا صرفا به دیگران اعلام شود یک کار انجام شده است.

وی معتقد است ترامپ می‌خواهد  اعلام کند که هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم، حتی اگر آن کار تاثیری نداشته باشد.

وزیر نفت نیز  در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال تحریم علیه وی و سازمان‌های مرتبط با صنعت نفت ایران گفت: تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است.

به گفته بیژن زنگنه دوران یکجانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده و صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست.

بلومبرگ نیز  در گزارشی که دقایقی پس از تحریم وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، زنگنه را تکنوکراتی ماهر و کهنه‌سرباز صنعت ایران نامید و اعلام کرد این تحریم تأثیری بر قیمت نفت نخواهد داشت.

در این گزارش آمده است که: زنگنه یکی از پیشکسوتان صنعت نفت ایران است و به‌عنوان یک تکنوکرات ماهر پس از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ احیاگر جمهوری اسلامی ایران در اوپک بود. وی همچنین یکی از میانه‌روترین مشاوران حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران است.

بلومبرگ همچنین زنگنه را معمار بهبود صنعت نفت ایران پس از تحریم‌ها نامید که پیش از دوران ترامپ به‌طور ناگهانی به بهبود موقتی اقتصاد ایران کمک کرد و چند سرمایه‌گذاری مشترک چند میلیارد دلاری با سرمایه‌گذاران خارجی از جمله توتال و شرکت ملی نفت چین منعقد کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 148152
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا