گروسی دوشنبه می‌آید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مدیرکل آژانس انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شده بود، آژانس هیچ تماسی با دولت جدید ایران برای گفت‌وگو درباره برخی مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نداشته و این مساله را «حیرت‌انگیز» توصیف کرده بود. پس از آن البته سایت «نورنیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در واکنش به این اظهارات نوشت: «مشخص نیست منظور گروسی از عدم تعامل ایران با آژانس دقیقا چیست و اصرار او بر تکرار اظهارات غیرواقعی و غیرفنی از این دست علیه کشورمان قرار است کدام گره را در مذاکرات آتی باز کند.»

حالا و بلافاصله بعد از گلایه‌های اخیر گروسی  اما سفر او برنامه‌ریزی شد و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری اخیر خود، این را گفته بود.  اکنون هم محمدرضا غایبی سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در وین گفته: «در راستای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه آینده به تهران سفر خواهد کرد.» شبکه خبر نیز در گزارش خود آورده است که «هدف از این سفر، گفت‌وگو درخصوص بررسی وضعیت همکاری‌های فی‌مابین عنوان شده است.» همکاری که تقویت آن می‌تواند به پیشرفت مذاکرات برجامی بین ایران و اعضای ۱+۴ هم کمک کند.

این سفر‌، بازدیدهای آژانس و افزایش همکاری‌های فی‌مابین حتما می‌تواند حرف و حدیث‌هایی که اخیرا مطرح شده و می‌تواند بر مذاکرات پیش‌رو سایه افکند را پایان دهد. یکی از این موارد هم همین ادعای اخیر وال‌استریت‌ژورنال است. این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های غربی که نامی هم از آنان نبرده، ادعا کرده که «ایران تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را در مرکز سانتریفیوژهای کرج که در حمله پهپادی اسراییل آسیب دیده بود، با شتاب بیشتر از سرگرفته و دست‌کم ۱۷۰ سانتریفیوژ پیشرفته جدید ساخته است.»

بنابراین گزارش پس از حمله پهپادی، سازوکارهای امنیتی برای مراقبت از تاسیسات کرج به اندازه بسیار زیادی افزایش داده شده است. گویا یکی از منابع دیپلماتیک به این رسانه گفته سانتریفیوژهای جدید تولید شده در کرج احتمالا به مرکز هسته‌ای فردو، مرکز زیرزمینی به شدت امنیتی ایران در اطراف قم برده شده‌اند.

مقامات مسوول در ایران به این گزارش واکنشی نشان ندادند اما حتما حضور گروسی در ایران تکلیف این قضیه را هم روشن خواهد کرد.

دیگر نکته قابل توجه در سفر آتی گروسی به تهران ملاقات‌هایی است که در اینجا خواهد داشت. آنطور که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان به «فارس» گفته گروسی، عصر دوشنبه اول آذر وارد تهران می‌شود و سه‌شنبه با رییس سازمان انرژی اتمی و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این درحالی است که اولا گروسی پیش‌تر در مصاحبه‌هایش تمایل به ملاقات و گفت‌وگو با رییس‌جمهوری ایران را ابراز کرده بود و دیدار با امیرعبداللهیان یعنی طرف ایرانی خواسته او را زیاد دانسته است. نکته دیگر اینکه حتی دیدار او با وزیر امور خارجه نیز اگرچه امری بی‌سابقه نیست، خیلی لازم نمی‌نماید، چرا سازمان متبوع او صرفا به مسائل فنی می‌پردازد نه سیاسی و دیپلماتیک و همتای او نیز در ایران محمد اسلامی است و نه امیرعبداللهیان. بر این اساس امید است که همراهی ایران با گروسی و ملاقاتی که با وزیر برای او ترتیب داده شد، ابهامات موجود را برطرف کرده و موجب نتیجه بهتری در شورای حکام و مذاکرات برجامی آذرماه شود؛ نتیجه‌ای منطبق بر منافع ملی.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 229930
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا