چگونه دولت بایدن راه خود را گم کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: جو بایدن نخستین سال حضور در کاخ‌سفید را با نارضایتی اکثریت قاطعی از آمریکایی‌ها در مواجهه با بحث مدیریت پاندمی کرونا و تورم سرسام‌آور به پایان رساند. او حالا در آستانه ۸۰سالگی شاهد ابتلای بی‌شمار کرونایی در آمریکاست که تبعاتش به اقتصاد هم کشیده شده است. در سیاست خارجی نیز منتقدان، بایدن را رها نکرده‌اند و خروج آشفته او از افغانستان همچنان محل سوال است.

در اکتبر گذشته، جو بایدن برای دیدار با دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به کپیتال هیل رفت. اعضای حزب بر سر لایحه پیشنهادی او با هم اختلاف داشتند و رهبران معتقد بودند که فقط رییس‌جمهور می‌تواند به این اوضاع سروسامان بدهد. در عوض بایدن با بازگشت سر خانه اول، اعضای هیات را حیرت‌زده کرد. هنگام خروج یکی از اعضا به او نزدیک شد و خواهش کرد: «آقای رییس‌جمهور، ما به یک برنامه نیاز داریم.» به گفته یک منبع آگاه، بایدن در این خصوص پاسخی نداد.

سه ماه بعد، سرنوشت بسته هزینه‌های اجتماعی و آب و هوایی بایدن بیش از هر زمان دیگری نامشخص است. بیماری همه‌گیر که او قول داده بود سرکوب کند، حال از کنترل خارج می‌شود. تورم به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسیده است و افزایش دستمزدها را خنثی می‌کند. مرز آشفته است. جنایات خشونت‌آمیز همچنان در حال افزایش است. محبوبیت او به پایین‌تر از ۴۰ سال گذشته سقوط کرده است. جی. آن سلزر در نظرسنجی غیرحزبی مستقر در آیووا می‌گوید: از نظر بسیاری از آمریکایی‌ها، «این دولت فقط یکی پس از دیگری ناامیدی به بار آورده است. قرار بود جو بایدن در رسیدگی به همه این مسائل متخصص باشد. چه کاری را درست انجام داده است؟ به غیراز اینکه زیرساخت‌ها به پایان برسد، او چه کاری انجام داده است که واقعا خوب از آب درآمده باشد؟»

حال یک سال بعد، این احساس رو به رشد وجود دارد که ریاست‌جمهوری بایدن راه خود را گم کرده است. دولتی که مدعی بازگرداندن صلاحیت و بهنجاری بود، به نظر می‌رسد بیش از حد منفعلانه عمل کرده است. دولت بایدن با دو نوع سویه کووید۱۹ گرفتار شده است. او بارها در بستن قرارداد با سنا که به تسلطش افتخار می‌کرد شکست خورده است. رییس سابق کمیته روابط خارجی، رهبری تشدید تنش‌ها با روسیه و چین و همچنین خروج بی‌نظم از افغانستان را برعهده داشته است. رایان کراکر، سفیر پیشین ایالات متحده در کابل می‌گوید که پیامدهای آن بر اعتبار آمریکا در خارج از کشور می‌تواند پایدار باشد. چه چیزی می‌تواند برای بین‌الملل‌گرایی در این کشور مضرتر از یک انترناسیونالیستی باشد که تصور می‌شود مرتکب یک اشتباه تحقیر‌آمیز شده است؟»

مدافعان استدلال می‌کنند که بایدن شرایط را به خوبی مدیریت می‌کند. او با روی کار آمدن در سایه دونالد ترامپ و قیام ششم ژانویه، با کشوری با اختلافات از پیش موجود و مخالفانی مواجه شد که او را نامشروع می‌دانند. آنها خاطرنشان می‌کنند بایدن موفقیت‌های اولیه خود را در راه‌اندازی واکسن‌ها و کمک‌های مالی به دست آورد، و اعتبار کافی برای لایحه زیرساخت‌های دوحزبی خود دریافت نکرده است. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۹ ژانویه، دومین کنفرانسی که از زمان تحلیف در خاک ایالات متحده برگزار کرده است، گفت: «با وجود این همه پیشرفت، می‌دانم که در این کشور ناامیدی و خستگی زیادی وجود دارد. ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد انجام داده‌ایم.»

با این حال، در یک دوره بحران تاریخی، رییس‌جمهور چهره‌ای در حال افول بوده است که نسبت به اسلاف خود کمتر مصاحبه یا کنفرانس مطبوعاتی انجام می‌دهد. رای‌دهندگان به طور گسترده توانایی‌های او را زیر سوال می‌برند. به طور خصوصی، دموکرات‌های ارشد اذعان می‌کنند که مردم در حال از دست دادن اعتماد به رهبری او هستند. یکی از مقامات ارشد دولت به تایم می‌گوید: «آنچه مردم نمی‌بینند یک برنامه جامع است.»

اگر بایدن یک کار را درست انجام داد، کنترل همه‌گیری بود. او برنامه‌ای را برای مقابله با این ویروس با علم و سیاست جدی به جای انکار و حقه‌بازی ترامپ اجرایی کرد. او پس از شروع به کار، یک تیم مجرب را انتصاب کرد و در عرض چند ماه میلیون‌ها آمریکایی واکسینه شدند.

اما واکنش‌ها به همه‌گیری اکنون در وضعیت سختی قرار دارد. اومیکرون، اگرچه خفیف‌تر از انواع قبلی است، اما موارد ابتلا را افزایش داده است. بیمارستان‌ها در حال طغیان هستند و مشاغل و مدارس برای باز ماندن تلاش می‌کنند. در کشورهای دیگر، آزمایش‌های سریع مدت‌هاست که رایگان یا ارزان در دسترس هستند، اما در آمریکا کمیاب و گران هستند.

مشاوران خارجی یک پیشنهاد تست ملی را در اوایل سال ۲۰۲۱ ارائه کردند و دیگران مرتبا خواستار خرید میلیون‌ها تست سریع شدند. اما کاخ‌سفید همچنان بر فشار واکسیناسیون متمرکز بود. در ماه می، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC اعلام کرد که افراد واکسینه‌شده می‌توانند از زدن ماسک خودداری کنند. در ماه جولای رییس‌جمهور اعلام کرد که ایالات متحده دست برتر را در برابر این ویروس به دست آورده است.

در عرض چند هفته، اعلام پیروزی احمقانه به نظر می‌رسید، زیرا همزمان با بالا رقتن آمار واکسیناسیون‌ها، نوع دلتا کشور را درنوردید. دولت تلاش کرد تا مسیر خود را تغییر دهد و آن چالش‌ها توجه را از برنامه‌های بلندمدت دیگر منحرف کردند.

دولت متعهد شد که به دانشمندان اجازه دهد راه را پیش ببرند، اما نتیجه آن یک عدم هماهنگی گیج‌کننده بوده است. روسای‌CDC، موسسات ملی بهداشت، سازمان غذا و دارو و کارگروه کووید۱۹ رییس‌جمهور اظهارات متناقضی را در مورد همه چیز از تقویت‌کننده‌ها گرفته تا قرنطینه بیان کرده‌اند و افکار عمومی را گیج و مضطرب کرده است. دکتر لیانا ون، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: «من استدلال می‌کنم که مردم آمریکا اکنون نسبت به یک سال پیش اعتماد کمتری به مقامات بهداشتی فدرال دارند.» در نظرسنجی CBS News که در ۱۶ ژانویه منتشر شد، دوسوم آمریکایی‌ها گفتند که واکنش ایالات متحده به کووید۱۹ بد پیش می‌رود.

از زمان شروع همه‌گیری، کارشناسان بر استفاده از ماسک‌های باکیفیت تاکید کرده‌اند، اما تا ۱۹ ژانویه طول کشید تا کاخ‌سفید اعلام کند که ارائه رایگان ماسک‌ها را برای عموم آغاز می‌کند. در ۱۸ ژانویه، دولت وب‌سایتی را معرفی کرد که به هر خانواده اجازه می‌دهد چهار آزمایش سریع رایگان سفارش دهد. اما آنها تا اواخر ژانویه ارسال نخواهند شد، پس از اینکه موج اومیکرون در بسیاری از نقاط اوج گرفت.

متحدان از اینکه یک تیم باتجربه نتوانسته است برای موانع قابل پیش‌بینی آماده شود، گیج شده‌اند. جفری زینتز، هماهنگ‌کننده بیماری کووید در کاخ‌سفید، یک مدیر اجرایی سابق است که به خاطر تغییر مثبت در سازمان‌های مشکل‌دار مشهور است. ران کلاین، رییس دفتر بایدن، پاسخ موفق دولت اوباما به ویروس ابولا را مدیریت کرد و دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی بایدن، مبارزه با HIV و ایدز را رهبری کرد. یکی از عوامل نزدیک به دولت می‌گوید: «فائوچی علم را می‌داند، زینتز مدیریت را می‌داند، و کلاین همه‌گیری را می‌داند. شما فکر می‌کنید اگر چیزی قابل انجام بود، آنها می‌توانستند آن را انجام دهند. این آزاردهنده‌ترین چیز است.»

توانایی‌های بایدن برای هدایت کنگره و از بین بردن شکاف‌های موجود در حزبش، مهم‌ترین نقطه برتری کمپین او بود. بازده اولیه مثبت بود. در ماه مارس، او طرح نجات آمریکایی را امضا کرد، نتیجه ۹/۱ تریلیون‌دلاری برای صورت‌حساب‌های امدادی چند تریلیون‌دلاری دوران ترامپ برای کووید۱۹ که در مجموع، واکنش همه‌گیری آمریکا را به یکی از سخاوتمندانه‌ترین واکنش‌ها در جهان تبدیل کرده است. این قانون که با رای حزبی تصویب شد، مزایای بیکاری را افزایش داد. ارسال چک‌های ۱۴۰۰ دلاری به افراد؛ افزایش کوپن غذا، مرخصی با حقوق و اعتبار مالیاتی برای خانواده‌ها، و میلیاردها بودجه برای دولت‌های محلی و مراقبت‌های بهداشتی فراهم کرد. بایدن همچنین در کمپین متعهد به بازگرداندن دوحزبی بود و این نیز امیدوارکننده به نظر می‌رسید: در نوامبر، او لایحه زیرساختی تریلیون دلاری را امضا کرد که ۱۹ رای جمهوریخواهان در سنا، از جمله میچ مک کانل، رهبر حزب جمهوریخواه، به دست آورد.

این قانون قرار بود یکی از اجزای اصلی برنامه داخلی جاه‌طلبانه بایدن باشد. سنگ بنای دیگر می‌تواند «طرح بازسازی بهتر» باشد، یک صورتحساب مخارج اجتماعی بزرگ که در ابتدا ۵/۳ تریلیون دلار قیمت داشت، با مقررات مربوط به تغییرات آب و هوایی، گسترش Medicaid، ارائه حمایت از مراقبت از کودکان و افزایش مالیات بر ثروتمندان. اما دو دموکرات میانه‌رو، جو مانچین از ویرجینیای غربی و کیرستن سینما از آریزونا، مانع از ۵۰ رای لازم در سنا برای تصویب آن شده‌اند و ثابت کرده‌اند که از قدرت متقاعدسازی بایدن مصون هستند. یک منبع نزدیک به مانچین می‌گوید که کاخ‌سفید مذاکرات را در ماه دسامبر به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود به هم زد و باعث شد که وی مخالفت خود را اعلام کند.

دموکرات‌های مترقی که به زیرساخت‌ها رای دادند با این اطمینان که هزینه‌های اجتماعی به دنبال خواهد داشت، به همان اندازه احساس شکست می‌کنند. درگیری‌های درونی در معرض دید عموم قرار گرفته است. سناتور برنی سندرز به تایم می‌گوید: «پیشرفت ما به دلیل خرابکاری در دستور کار ما توسط سناتور مانچین و سناتور سینما متوقف شده است. سندرز می‌گوید که مولفه‌های «طرح بازسازی بهتر» پیوسته محبوب هستند، اما جمهوریخواهان برای مخالفت با آن هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند، زیرا دموکرات‌ها مانع هستند.

تحت فشار فعالان حقوق مدنی و در بحبوحه نگرانی در مورد تلاش‌های جمهوریخواهان برای براندازی انتخابات، بایدن تصمیم گرفت در مورد حق رای به روی صحنه برود. در یک سخنرانی آتشین پیش از روز مارتین لوترکینگ جونیور، او از مقاومت طولانی‌مدت خود برای تغییر آستانه ۶۰ رای سنا دست کشید. اما سازمان‌های پیشرو سیاهپوست، سخنرانی را تحریم کردند. سپس سنا مجموعه‌ای از رای‌گیری‌ها در مورد این موضوع را از ۱۹ ژانویه برنامه‌ریزی کرد که انتظار می‌رفت به‌طور گسترده‌ای به نتیجه نرسد. تنها نتیجه احتمالا نمایشی از شکست رییس‌جمهور در موضوعی بود که برای پایگاه او عزیز است.

موریس میچل مدیر ملی حزب مترقی خانواده‌های کارگری می‌گوید که لیبرال‌ها و رای‌دهندگان سیاهپوست به طور طبیعی روحیه خود را تضعیف می‌کنند. او می‌گوید «بایدن با هیاهوی زیادی در مورد اینکه این موجود سناست که می‌تواند نقش بی‌نظیری در قطع قراردادها ایفا کند، وارد عمل شد. واقعا بخش‌های بزرگی از دستور کار رییس‌جمهور وجود دارد که هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و واقعا برعهده اوست که توافق را امضا کند.»

مدافعان می‌گویند که انتظار بیش از حد از اکثریت‌های کنگره غیرواقع‌بینانه است و شکایت دارند که بایدن اعتبار کافی برای کارهایی که انجام داده است را به دست نیاورده است. ممکن است اعلام شکست در «طرح بازسازی بهتر» زودرس باشد. سناتور مارک وارنر، سناتور دموکرات، می‌گوید: «من فکر می‌کنم هیات منصفه هنوز در مورد موفقیت‌آمیز بودن این طرح در تلاش هستند.»

اما دموکرات‌ها نگران هستند که واکنش‌های شدید سیاسی در راه باشد. میزان محبوبیت رییس‌جمهور، که از لحاظ تاریخی نشان‌دهنده عملکرد حزب او در ماه نوامبر است، در این مرحله از هر دوره ریاست‌جمهوری مدرن به غیر از ترامپ، بدترین است. تنها یک‌چهارم آمریکایی‌ها در نظرسنجی اخیر CBS فکر می‌کردند که اوضاع خوب پیش می‌رود و اکثریت گفتند دموکرات‌ها به اندازه کافی روی اقتصاد و تورم تمرکز نکرده‌اند. جمهوریخواهان برای اولین بار در سال‌های اخیر در رای‌گیری عمومی کنگره اندکی پیشتاز هستند. گالوپ در طول سال ۲۰۲۱ یک نوسان ۱۴ امتیازی در شناسایی حزب به سمت جمهوریخواهان پیدا کرد. گروهی از دموکرات‌های کنگره اخیرا بازنشستگی خود را اعلام کرده‌اند، بیم آن می‌رود که موجی در راه باشد.

رای‌دهندگان امیدوار بودند که بایدن احساس آرامش و رهبری پایدار را ارائه دهد. اما دلیل اینکه او به وضوح مسوول نبوده است، به همان اندازه که یک موضوع تابو در واشنگتن است، یک راز آشکار است. رییس‌جمهور ۷۹ساله همیشه مستعد گاف بوده است، اما در سال‌های اخیر بی‌ثباتی او بیشتر نمایان شده است. او داستان‌هایی می‌گوید که واقعیت ندارند، مانند ادعای دستگیری در جنبش حقوق مدنی، رانندگی با تراکتور و مداخله در جنگ شش‌روزه اسراییل. در یک مصاحبه تلویزیونی در ماه آگوست، او تلاش کرد تا به یاد بیاورد که پسر فقیدش در چه شاخه‌ای از ارتش خدمت کرده و در کجا مستقر شده است.

متحدین با عصبانیت به این پیشنهاد که مردی که انگشتش روی دکمه هسته‌ای است، راه خود را گم کرده است، واکنش نشان می‌دهند و آن را لکه‌ جناح راست می‌خوانند. اما این تصور فراگیر است. نظرسنجی پولیتیکو در ۱۹ ژانویه نشان داد که ۴۹ درصد از رای‌دهندگان به آمادگی روانی بایدن شک دارند. اکثریت بزرگ او را «پرانرژی» یا «رهبر قوی» نمی‌دانستند. در نظرسنجی اکتبر‌ هاروارد-هریس، ۵۸ درصد گفتند که او برای رییس‌جمهور شدن خیلی پیر است.

در یکی از گروه‌های متمرکز اخیر از رای‌دهندگان نوسانی که توسط یک سازمان لیبرال انجام شد و توسط تایم مشاهده شد، یک رای‌دهنده بایدن از میلواکی گفت: «من شایستگی او را به دلیل سنش زیر سوال می‌برم. فکر نمی‌کنم او در موقعیتی باشد که بتواند این کشور را اداره کند.» در یک جلسه جداگانه، یکی از رای‌دهندگان بایدن از کنتاکی گفت: «من در ابتدا به او امید زیادی داشتم، اما به نظر می‌رسد او چندان خودش را نمی‌تواند کنترل کند. او را می‌بینید که در اطراف قدم می‌زند، یک جورهایی مثل یک پدربزرگ و مادربزرگ قاطی می‌کند. او آنقدر تیزبین نیست.»

بسیاری از دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که رتبه پایین بایدن، از عواملی خارج از کنترل او ناشی می‌شود. آنها خاطرنشان می‌کنند که او وارث یک آشفتگی است، و کمک اندکی از یک حزب جمهوریخواه دریافت کرده است که به طور خطرناکی روی تئوری‌های توطئه در مورد واکسن‌ها و انتخابات ۲۰۲۰ تثبیت شده است. مارگی اومرو، یک نظرسنجی از حزب دموکرات می‌گوید: «این همه‌گیری این حس را ایجاد کرده است که همه چیز در جایی که مردم می‌خواهند نیست، و آنها از ادامه اختلافات و اختلالات ناراحت هستند. این به خاطر جمهوریخواهان ادامه دارد- این چیزی نیست که بایدن بتواند تغییر دهد.» بایدن نیز فکر نمی‌کند که این نظرسنجی بازتابی از نحوه انجام وظیفه‌اش باشد. او در کنفرانس مطبوعاتی ۱۹ ژانویه گفت: «من احتمالا از آنچه که دیگران فکر می‌کردند بهتر عمل کرده‌ام.»

در داخل کاخ‌سفید، این باور وجود دارد که مطبوعات بیش از حد منفی هستند. متحدانی که اذعان دارند تغییر نیاز است، به رییس‌جمهور توصیه می‌کنند که بیشتر دیده شود، قدرت خود را نشان دهد و از هرج و مرج کنگره دور شود و معاون رییس‌جمهور و کابینه را برای فروش سیاست‌هایش مستقر کند. رودل مولینو، مشاور اتحادیه سوپر PAC بایدن می‌گوید: «او باید با قوت بیشتری این پرونده را مطرح کند و افراد بیشتری را به این قضیه ببرد. اکنون سال انتخابات است و شما باید مردم آمریکا را متقاعد کنید که ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.»

در ۱۳ ژانویه، بایدن به کپیتال هیل بازگشت، این بار برای نمایشی از تجهیز قوی سناتورهای حزبش برای تصویب قانون رای‌گیری. اما در عوض شوخی ضعیفی را به نمایش گذاشت. در کاپیتال، خبرنگاران دور بایدن جمع شدند و چشم‌انداز او را در مورد راه پیش‌رو بررسی کردند- یک طرح. او فقط یک شانه بالا انداخت. رییس‌جمهور گفت: «امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم. اما من مطمئن نیستم.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 242732
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا