چرا عراق به دنبال کاهش تنش بین ایران و دولت‌های انگلیس و آمریکا است؟

جهان صنعت نیوز| یک کارشناس مسائل عراق، اظهار کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران تلاش برای کاهش تنش بین دولت ایران با دولت‌های لندن و واشنگتن بوده است.

علی اکبر اسدی با بیان این که راهبرد کلان عراق در حال حاضر در منطقه تلاش جهت کاهش تنش بین ایران و آمریکا و انجام یک سری اقدامات میانجیگرانه است، اظهار کرد: تاکنون برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تلاش‌هایی از سوی کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای چون ژاپن، عمان و عراق صورت گرفته است ولی در این میان تلاش‌های عراق از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی با بیان این که عراق از انگیزه‌های بیشتری جهت کاهش تنش بین دولت‌های آمریکا و ایران برخوردار است، خاطر نشان کرد: روابط نزدیکی بین ایران و عراق وجود دارد و قطعا کاهش تنش بین تهران و واشنگتن به نفع عراق خواهد بود چرا که در این صورت بغداد می‌تواند تعاملات تجاری و اقتصادی بیشتری با تهران داشته باشد.

این کارشناس مسائل عراق، با بیان این که اروپایی‌ها و ژاپن بر کاهش تنش بین ایران و آمریکا تاکید دارند، ادامه داد: البته آنها در این زمینه چندان به موضوع تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی وارد شده از سوی آمریکا به ایران توجهی ندارند ولی عراقی‌ها در کنار بحث کاهش تنش علاقمند هستند که فشارهای اقتصادی آمریکا به ایران کاهش پیدا کند، چنان که این نوع رویکرد، سفرنخست وزیر عراق به واشنگتن را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث شده انجام این سفر به تاخیر بیفتد.

اسدی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توقیف نفتکش‌ها در منطقه تنگه هرمز و تنش ایجاد شده بین ایران و انگلیس در این زمینه اشاره کرد و افزود: قطعا افزایش این تنش تبعات گسترده‌ای در منطقه خواهد داشت و در راستای این موضوع، تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی در این چارچوب انجام می‌شود که این بحران افزایش پیدا نکنند چرا که افزایش این بحران موضوع انتقال انرژی در این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در همین چارچوب، بغداد برای این که این تنش بر موضوع صادرات عراق تاثیری نگذارد، در تلاش است که به حل این بحران کمک کند.

سیاسی
شناسه : 36938
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا