چالش‌های نخست‌وزیر جدید عراق/جریان صدر در دولت آینده مشارکت ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، صالح محمد العراقی، از نزدیکان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و معروف به «وزیر صدر» در بیانیه‌ای نسبت به مکلف شدن محمد شیاع السودانی به تشکیل دولت واکنش نشان داد.


در این بیانیه آمده: به دنبال تشکیل یک دولت ائتلافی وابسته به شبه‌نظامیان و تجربه‌شده که خواسته‌های ملت عراق را برآورده نکرده و نخواهد کرد و همچنین پس از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل دولت اکثریت ملی نه شرقی و نه غربی، ما سرکوب صدای مردمی را که نسبت به بازگرداندن عراق به پله اول هشداد دادند، محکوم می‌کنیم. العراقی ادامه داد: توصیه می‌کنیم عراق بازیچه برنامه‌ها و طرح‌های خارجی قرار نگیرد و پول مردم به جیب و بانک مفسدان سرازیر نشود. در ادامه این بیانیه آمده است که هیچ فردی از جریان صدر و یا افراد وابسته به آن در دولت جدید به ریاست السودانی مشارکت نخواهد کرد و هرکسی که در این دولت مشارکت کند به هیچ‌وجه نماینده جریان صدر نیست و این جریان از این افراد اعلام برائت می‌کند. پس از یک سال بحران سیاسی پیچیده در عراق در نهایت در جلسه پنجشنبه پارلمان این کشور بعد از آنکه عبداللطیف رشید توانست آرای نمایندگان را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق کسب کند، وی محمد شیاع السودانی را مامور به تشکیل کابینه عراق کرد.

«جهان‌صنعت»- رییس مرکز مطالعات عربی ایران گفت: نخست‌وزیر جدید عراق باید بتواند یک راهبرد درست را در سیاست خارجی عراق تدوین و عملیاتی کند، مضاف بر اینکه درگیری‌های حزبی طی یک سال گذشته، عراق را از روال عادی خارج کرد و حالا توجه به سیاست داخلی بیش از پیش احساس می‌شود.

«محمدصالح صدقیان» با اشاره به انتخاب رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق اظهار کرد: اتفاقاتی که روز پنجشنبه برای انتخاب رییس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق افتاد، به نظرم یک پیروزی برای استقلال ملی این کشور به شمار می‌رود. عبداللطیف رشید و محمد شیاع السودانی که حالا به عنوان رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق انتخاب شده‌اند، به یک اتحاد و قدرت مشترک رسیدند و به نظر می‌آید که اختلاف‌ها از حیث شکلی در عراق حل شده است. توافقاتی که در این میان صورت گرفت بدون شک توانست اوضاع را به هر نحوی که بود آرام کند. به یاد دارم زمانی که محمد الحلبوسی، رییس پارلمان عراق بود و تشکیل جلسه داد کمی بعد به جایی رسید که استعفا را برگزید و در همان موقع مشخص بود که تفاهماتی میان گروه‌های سیاسی عراق شکل گرفته است. بر این اساس معتقدم انتخاب رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق پس از برگزاری انتخابات سال گذشته، خروجی همین تفاهم شکل‌گرفته به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: رییس‌جمهوری فعلی عراق که از جناح اتحادیه میهنی کردستان است به نوعی همرزم جلال طالبانی بوده و اساسا یکی از موسسان اتحادیه میهنی کردستان به حساب می‌آید. او شخصیتی بسیار آرام و فهمیده است و یک سیاستمدار کُرد کهنه‌کار و پخته به حساب می‌آید که تمامی این مولفه‌ها به او یک وزن سیاسی خاص داده است. عبداللطیف رشید قبل از این و در دولت نوری المالکی هدایت وزارت منابع آب را برعهده داشت و بسیاری از سیاستمداران عراقی هم او را قبول دارند. در اتحادیه میهنی کردستان اختلاف بر سر این بود که یا عبداللطیف رشید نامزد ریاست‌جمهوری شود یا برهم صالح به عنوان رییس‌جمهور عراق ابقا شود اما در نهایت قرعه به نام رشید افتاد که انتخاب او را باید حاصل توافق اربیل و سلیمانیه بدانیم.
تحلیلگر مسائل عراق تصریح کرد: در مورد انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق هم باید بدانید که چارچوب هماهنگی شیعیان او را پیشنهاد دادند و با پافشاری بر این گزینه در نهایت او بر صندلی نخست‌وزیری عراق تکیه زد و حالا مامور تشکیل کابینه عراق خواهد بود. در این میان فکر می‌کنم که جریان وابسته به مقتدی صدر هم این چینش را قبول کرده و نتوانسته تاکنون در مقابل آن مانع‌گذاری کند. مهم‌ترین چالش پیش‌روی نخست‌وزیر عراق بدون شک جریان صدر خواهد بود اما توجه داشته باشید که در ایام گذشته شکست‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند که نمونه بارز آن را باید استعفای دسته جمعی نمایندگان این جریان از پارلمان عراق بدانیم. شکست دیگر او پیام آقای حائری به جریان صدر بود و در نهایت حالا که جلسه پارلمان برای انتخاب نخست‌وزیر و رییس‌جمهور عراق تشکیل شد، باز هم مقتدی صدر شکست دیگری را تجربه می‌کند که تمامی این مسائل نشان می‌دهد که این جریان باید یک تجدیدنظر جدی در سیاست‌های خود انجام دهد.
وی افزود: از سوی دیگر باید متوجه بود که امورات جاری عراق هم به دلیل اختلاف سیاسی احزاب معلق است که در نهایت باعث اعتراض مردم علیه جریان صدر شده است. بر همین اساس نه تنها جریان صدر، بلکه کردها و اهل تسنن هم چالش جدید برای نخست‌وزیر عراق به حساب نمی‌آیند بلکه بدون تردید مشکل اصلی او انتخاب نفرات شایسته برای تصدی وزارتخانه‌ها و اداره درست کشور بر اساس سیاست‌های صحیح خواهد بود. این در حالی است که مردم عراق در یک حالت یأس و ناامیدی به سر می‌برند و منتظر هستند تا ببینند که نخست‌وزیر جدید کشورشان چگونه عمل می‌کند. چالش دوم نخست‌وزیر هم بحث تظاهرات طیف‌های سیاسی عراق است که باید بتواند آن را قانونمند کند. اما چالش سوم بحث استفاده از سلاح در این کشور خواهد بود. اکثر مردم عراق زمانی که منازعات طیف‌های سیاسی این کشور به خیابان کشیده می‌شود نگران جان خود و اقوامشان هستند که در اعتراضات اخیر هم آثار آن را شاهد بودیم و به همین دلیل نخست‌وزیر باید بتواند مالکیت و استفاده از سلاح در عراق را نظام‌مند کند.
صدقیان در پایان به ایلنا خاطرنشان کرد: نکته آخر که باید بدان اشاره ویژه شود بحث سیاست خارجی است. عراق یک کشور ثروتمند و از حیث ژئوپلیتیکی دارای مولفه‌های بسیار ارزشمند به حساب می‌آید و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا به انضمام دولت‌های منطقه‌ای است. در زمان نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی به وضوح دیدیم که او توان بیشتری را بر اجرای سیاست خارجی کشورش گذاشت و به شدت در این عرصه قوی ظاهر شد اما در سیاست داخلی این‌گونه نبود و تا حد زیادی بسیار ضعیف ظاهر شد. بر همین اساس محمد السودانی باید بتواند یک راهبرد درست را در سیاست خارجی عراق تدوین و عملیاتی کند مضاف بر اینکه درگیری‌های حزبی طی یک سال گذشته، عراق را از روال عادی خارج کرد و حالا توجه به سیاست داخلی توسط نخست‌وزیر جدید این کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 295609
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا