پشت پرده حمله به نفتکش

جهان صنعت نیوز: اما در این مورد ساده ترین شیوه این است که بگوییم از این حمله به نفتکش ایران چه کسانی سود می برند و در واقع موضوع را گردن کسانی بیندازیم که از این ماجرا سود می برند البته این روش همیشه منطبق با واقعیت نیست زمانی تحلیل درست است که علاوه براینکه بگوییم چه کسی سود می برد دقت داشته باشیم که چه جریان ها و بازگیرانی می توانند در این اتفاق نقش داشته باشند لذا آنها را باید ردیف کنیم و همه احتمالات را در نظر بگیریم و در نهایت به یک قضاوت برسیم که البته به این سرعت نیز نمی توان به این نتیجه و قضاوت رسید .

در خصوص عاملین حمله به نفتکش ایرانی ، می توان فرضیه هایی مطرح کرد اول اینکه انگلیس فرانسه و کشورهای صادرکننده اسحله به کشورهای منطقه خلیج فارس سودشان این است که میان کشورها درگیری باشد چرا که اولا سلاح بیشتری به اسم تامین امنیت می فروشند ثانیا هرجا خراب شود دوباره آنها هستند که درست می کنند درواقع معمولا دو سر برد هستند.

از طرفی می توانیم بگوییم اسرائیل مخالف نزدیک شدن مناسبات ایران و عربستان است پس بنابراین نفعش براین است که اقد امی انجام دهد که بتواند این روند را که با وساطت پاکستان و عراق شروع شده بود مانع شود واقعیت هم این است که هرچقدر روابط ایران و عربستان حل و فصل شود اسراییل و امریکایی دچار چالش جدی خواهند شد .

گمانه زنی دیگری وجود دارد و آن این که ممکن است سیاستمداران راه خود را پیش ببرند ولی افراد امنیتی و نظامی هم راه خود را پیش ببرند به این معنا که ممکن است سیاستمداران عربستان یا امارات یا هرکشور دیگر تصمیم گرفته باشند مشکلاتشان با ایران را حل وفصل کنند چون به نفعشان است چرا که جز نباودی امکانات دو طرف نتیجه دیگری ندارد.

بنابراین در این وضعیت ممکن است افراد نظامی و امنیتی برخلاف سیاستمداران دنبال این باشند که ضربه متقابلی به ایران بزنند ودر این شرایط پای میز مذاکرات بروند درو اقع می خواهند نشان بدهند که در موضع ضعف نیستند.

لذا اگر ذهنیت نیروهای امنیتی و نظامی عربستان سعودی را بتوانیم از قبل پیش بینی کنیم می بینیم که این ها کسانی هستند که حرکات قبلی را هم به گردن ایران می انداختند و مسئولیتش را متوجه ایران می کردند اما در پاسخ به آن تئوری که داشتند کار غلط تری را انجام دادند البته این گمان ه و حدس زد.

به نظر می رسد باید زمان بگذارد و بعد بطور قاطع از قرائن و شواهد سخن بگوییم که چه کسی نقش دارد چون اگر دریای سرخ هم ناامن شود کشورهای مجاور زیان خواهد دید دریای سرخ استراتژی است و ابراه مهمی است مثل خلیح فارس و تنگه هرمز.

به نظر می رسد ماجراجویی امنیتی و نظامی در منطقه آتشی به پا می کند که دودش به چشم همه می رود لذا باید صبور باشیم و ببینیم قرائن و شواهد چه چیزی را نشان می دهدفعلا سه فرضیه که گفته شد می تواند به صورت کلی وجود داشته باشداما احتمال کارشکنی نیروهای نظامی عربستان نسبت به دو فرضیه دیگر قوی تر است.

حسن بهشتی پور-کارشناس مسائل بین الملل

سیاسییادداشت
شناسه : 54312
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا