پایان دور نخست انتخابات فرانسه؛ صف‌کشی نامزدها پشت‌سر رقبای اصلی

به گزارش جهان صنعت نیوز: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه و مارین لو پن نامزد حزب راست تندرو «مجمع ملی» در انتخاباتی که دیروز (یکشنبه) برگزار شد با کسب بالاترین رای، به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

دیگر نامزدهای انتخابات نیز در کوتاه‌ترین زمان حمایت خود از یکی از نامزدهای دور دوم اعلام در پشت سر دو نامزد اصلی صف آرایی کردند.

پایان دور نخست انتخابات فرانسه؛ صف‌کشی نامزدها پشت‌سر رقبای اصلی

آن ایدالگو شهردار پاریس و نامزد حزب سوسیالیست نخستین فردی بود که حمایت خود را از مکرون اعلام کرد تا «علیه حزب راست افراطی رای داده شود». وی در دور نخست ۱.۷۴ درصد آرا را به دست آورد.

پس از او فابیان روسل از حزب کمونیست به «مبارزه با لوپن» و «طرح‌های نژادپرستانه و دیگرهراسانه» او فراخواند. روسل در دور نخست ۲.۳۱ درصد آرا را از آن خود کرد.

یانیک ژادو نامزد حزب «اروپ-اکولوژی سبزها» با ۴.۶ درصد آرا در دور اول راه مشابهی در پیش گرفت و برای «ایجاد سدی در برابر راستگرایان افراطی» از مکرون حمایت کرد.

والری پکرس نامزد حزب جمهوری‌خواه بدون فراخوانی برای حامیانش اعلام کرد «برای ممانعت از به قدرت رسیدن مارین لو پن» به مکرون رای خواهد داد. وی در انتخابات ۴.۷۹ درصد آرا را از آن خود کرد.

فیلیپ پوتو از حزب «نوین ضدسرمایه‌داری« با کسب ۰.۷۷درصد آرا بدون آنکه نامی از رئیس جمهوری فعلی برده و از او حمایت کند اعلام کرد: به مارین لو پن اجازه پیروزی در دور دوم را ندهیم.

ژان لاسال از حزب «مقاومت کنیم»، با ۳.۱۶ درصد از کسی حمایت نکرد و «ناتالی آرتو» از حزب مبارزات کارگری با کسب ۰.۵۷ درصد آرا گفت رای سفید به صندوق خواهد انداخت.

در این میان نامزد راستگرای افراطی اریک زمور که ۷.۰۵ درصد آرای دور نخست را به دست آورد از مارین لو پن حمایت کرد.

ژان لوک ملانشون نامزد حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که شگفتی ساز انتخابات بود و با کسب ۲۱.۹۵ درصد آرا در جایگاه سوم ایستاد هنوز از نامزدی حمایت نکرده است. این در حالی است که هواداران این نامزد دیشب در اعتراض به نتیجه انتخابات فریاد «نه مکرون، نه  لو پن» سردادند.

پایان دور نخست انتخابات فرانسه؛ صف‌کشی نامزدها پشت‌سر رقبای اصلی

نظرسنجی‌ها چه می گویند؟

نتایج دور نخست انتخابات نتیجه نظرسنجی هایی را که همه از رویارویی مکرون و لو پن در دور نخست حکایت داشت را تایید کرد. این نظرسنجی ها همچنین رئیس جمهوری فعلی را پیروز نهایی انتخابات معرفی می‌کردند.

آخرین نظرسنجی مربوط به روز جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) نیز پیروزی مکرون در دور دوم را با کسب ۵۱ درصد آرا در مقابل نامزد حزب مجمع ملی (۴۹ درصد) پیش‌بینی می کند.

مکرون امروز در حالی با کسب ۲۷.۶ درصد آرا در جایگاه نخست دور اول انتخابات ایستاد که در سال ۲۰۱۷ با ۲۴.۰۱ درصد به دور دوم راه یافته بود.

مارین لو پن نیز که در سال ۲۰۱۷ با کسب ۲۱.۳ درصد آرا به دور دوم رسیده بود این بار با ۲۳.۴۱ درصد آرا پیروزی گذشته را تکرار کرد.

دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) در مقابل هم قرار می‌گیرند که هر دو جایگاه خود را در دور نخست بهبود داده اند. 

گفته می‌شود هنوز برنامه مناظره میان دو نامزد قطعی نشده اما احتمال دارد در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) و در فاصله چهار روزه تا دوردوم انتخابات این مناظره برگزار شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 255692
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا