وزیر کشور: وجود اماکنی برای برگزاری تجمعات لازم است

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر کشور تاکید کرد: همه بازارچه‌های مرزی ما فعال هستند و گاهی به خواست کشورهای مجاور غیرفعال می‌شوند که درصدد هستیم با گفت‌وگو آنها را فعال کنیم. در حال حاضر فقط فعالیت بازارچه مرزی کوهک به دلیل مسائل افغانستان دچار نوسان است.

وحیدی در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه طرح مشخص کردن مکانی برای برگزاری تجمعات صنفی و تشکیلاتی از مجلس قبل باقی مانده است و با توجه به اینکه طی یک‌سال اخیر شاهد تجمعات صنفی و معیشتی بوده‌ایم آیا زمان آن نرسیده‌ این طرح تعیین‌تکلیف شود، گفت: تجمعاتی در کشور انجام شده است، صنوف مختلف خواسته‌های خود را می‌گویند که با اخذ مجوز مشکلی نیست، مشکل آنجا است که یک عده می‌خواهند از این تجمعات سوءاستفاده کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: البته این تعداد اندک هستند اما می‌خواهند خواسته‌های صنوف را تغییر جهت دهند، این عناصر کم هستند اما تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: بعضا تجمعات در مکان‌هایی برگزار می‌شود که موجب کندی عبور و مرور می‌شود و یک دردسر درست می‌کند، منطقی است این‌ خواسته‌ها بعد از اخذ مجوز در جایی مطرح شود که مخل کارهای روزانه نشود.

وحیدی افزود: تاکنون به صورت جدی به موضوع ورود نکردیم اما این امر منطقی است باید به آن بپردازیم حال اینکه با چه شرایطی شدنی است، باید بررسی شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: فضاها و مکان‌ها باید به گونه‌ای باشند که بتوانند پاسخگوی این نیازها باشند، بعضی از شهرها بزرگ هستند که نیازمند ۲ تا ۳ مکان هستند که باید بررسی شود. وی گفت: وجود چنین مکان‌هایی برای جلوگیری از بروز مشکلات لازم است.

لایحه جامع انتخابات

وحیدی درباره لایحه جامع انتخابات و تعیین‌تکلیف این لایحه در وزارت کشور بیان کرد: یک لایحه دولت قبل به مجلس فرستاده شده و طرحی هم در مجلس وجود داشته است که آن لایحه به تکمیل نیاز دارد. مبنای ما سیاست‌های کلی انتخابات است و لایحه باید با آن تطبیق داشته باشد. لایحه انتخابات شامل انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراها و مجلس شورای اسلامی می‌شود و انتخابات خبرگان رهبری در این لایحه ممکن است خیلی پررنگ نباشد‌. تلاش می‌کنیم تا با سرعت این لایحه آماده و به مجلس ارسال شود.

درگیری با طالبان

وزیر کشور درباره درگیری‌های مرزی با طالبان و اقدامات بازدارنده ایران گفت: تاکنون ۵ یا ۶ مورد تیراندازی‌های مرزی از سوی مرزبانان طالبان داشته‌ایم چون آنها نسبت به مسائل مرزی آشنایی ندارند که با تماس با مرکز طالبان قضیه حل شد و کار به جای جدی نکشید.

وی درباره لزوم موضع‌گیری جریان‌های سیاسی درباره مواضع برخی افراد سیاسی، عنوان کرد: موضوع جدی است که گروه‌های سیاسی مجوزدار باید در چارچوب‌های قانونی و براساس اساسنامه خود عمل کنند. حفظ و التزام به ارزش‌های نظام مساله مهمی است ولی هستند افرادی که این ارزش‌ها را رعایت نمی‌کنند. گروه‌های سیاسی باید در این موارد مواضع خود را روشن کنند. غالب گروه‌های سیاسی این‌گونه هستند ولی برخی افراد ناآگاهانه یا خط گرفته از دشمن هستند و مسائلی را مطرح می‌کنند و گروه‌های سیاسی باید مراقبت کنند تا با آنها همراهی نکنند حتی نباید در مقابل آنها سکوت کرده باشند.

وحیدی در پاسخ به سوالی دیگر درباره درگیری با طالبان بیان کرد: موضوع انسداد مرزی در دستور کار است و ستادکل نیروهای مسلح موظف شده تا این مساله را دنبال کند. بعضی فنس‌ها یا دیوارکشی‌ها با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد و طرف مقابل فکر می‌کند دیوار یا فنس آن نقطه صفر مرزی است که البته به آنها گفته شده است. به طالبان هم تذکر داده‌ایم این مسائل حقوقی است‌‌ و دیوار با نقطه صفر مرزی تفاوت دارد.

استانداری‌های فعال

وحیدی در فعالیت‌های استانداران در طول یک سال گذشته گفت: یکی از وجهه‌های بسیار خوب دولت فعال بودن استانداران و مجموعه استانی در صحنه بوده است.

وزیر کشور ادامه داد: استانداران در وقایعی مثل سیل، زلزله، اصلاح نظام ارزی، خواسته‌های اجتماعی مردم، موضوعات اقتصادی و سفرهای استانی و پیگیری مصوبات آن، سال بسیار پرتلاشی داشتند که چهره خوب و پرتلاشی از خود به‌جا گذاشتند، اما ارزیابی‌های ما در همه موارد ادامه دارد.

وی افزود: وزارت کشور مجموعه گسترده‌ای از سازمان‌های تابعه و استانداری‌ها است. استانداران باید هرچه بیشتر تلاش کنند تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات و برخی از نیازهای مردم باشیم.

وزیر کشور اضافه کرد: اما اگر بخواهیم به لحاظ عرفی بررسی کنیم، هم سازمان‌های تابعه کشور و هم استانداری‌ها در این راستا فعالیت‌های ارزشمندی داشتند و در فرصت‌های خاص بررسی خواهد شد اما می‌توان آنها را موفق قلمداد کرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 283108
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا