وحیدی: لایحه جامع انتخابات به سرعت در حال تدوین است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  احمد وحیدی روز شنبه در نشست خبری که در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، گفت: هدف دولت این است که تعاملات افتصادی با کشورهای هم‌جوار را بیشتر کنیم. از طرفی دیگر مرزنشینان برای معیشت از تجارت مرزی بهره بگیرند و مهمتر اینکه این امر به بحث های امنیت کشور در مرزها هم می تواند کمک کند.


وزیر کشور با بیان اینکه تقریبا همه بازارچه های مرزی فعال هستند، گفت: فقط فعالیت بازارچه مرزی کوهک به دلیل مسائل افغانستان دچار نوسان است. برخی متناسب با خواست کشور مقابل دچار محدودیت هایی است که به دنبال آن هستیم کشورهای مقابلی که موافق نیستند گفتگو داشته باشیم و ظرفیت را فعال کنیم چون تاکید دولت بر فعال بودن بازارچه ها است.

رییس شورای امنیت کشور با اشاره به تدوین آیین نامه مفصل کولبران با کمک وزارتخانه‌های ذیربط، گفت: این آیین نامه نیازمند مجوزهایی بود اما محدودیت‌هایی وجود داشت و قرار است این مجوزها صادر و افراد شناسایی شوند. 

وی ادامه داد: افرادی که برای تجارت مرزی در جنوب و مرزها فعال هستند، قرار است طبق این آیین نامه به صورت تجارت خرد، فعالیت کنند دهند تا در سقف مشخصی واردات و صادرات از مرزها انجام شود.

وزیر کشور اظهار داشت: کالاهای وارداتی را وزارت صمت تعیین می‌کند تا آثار سویی بر تولیدات داخلی نداشته باشد.

مشکل تجمعات موج سواری و سواستفاده برخی افراد است

وحیدی در پاسخ به این سوال که درنظر گرفتن مکانی برای تجمعات صنفی به کجا رسیده است، گفت: تجمعات صنفی باید با اخذ مجوز باشد و اینکه با خواسته‌های طبیعی صنوف مواجه هستیم مشکلی نیست.

وی افزود:  اما مشکل عمده، موج سواری بر اعتراضات صنوف است که عده‌ای سعی دارند جهت و خواسته اعتراضات صنوف را تغییر دهند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: این تجمعات گاهی موجب کندی عبور و مرور می‌شود و منطقی است این تجمعات پس از اخذ مجوز انجام شود تا مردم دیگر درگیر این مشکلات نباشند.

وی با بیان اینکه هنوز روی این مساله به طور جدی ورود نکرده‌ایم، گفت: باید ببینیم با چه شرایطی این امر شدنی است چون هم مکان باید پاسخگوی این نیاز باشد و در شهرهای بزرگ مانند تهران باید بیش از یک مکان در نظر گرفته شود.

لایحه جامع انتخابات به سرعت در حال تدوین است

وحیدی در ادامه در توضیح آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات و اینکه آیا دولت تصمیمی برای ارسال این لایحه به مجلس دارد، گفت: طرحی در مجلس برای اصلاح قانون انتخابات تهیه شده است، در دولت سابق نیز لایحه‌ای در این خصوص پیگیری شده بود اما با توجه به اشکالاتی که داشت، پیگیر تهیه لایحه جدیدی هستیم.

وزیر کشور افزود: در مرحله فعلی کارهای مرتبط با لایحه جامع انتخابات در وزارت کشور انجام می‌شود و سپس به دولت ارائه خواهد شد. 

وی یادآور شد: لایحه جامع انتخابات شامل موضوعات متعددی است، اگر بخواهیم لایحه‌ای جامع برای اصلاح قانون که انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را شامل می‌شود،تهیه کنیم، زمان بسیار لازم دارد. ما اگر بتوانیم،انتخابات، مجلس، ریاست جمهوری، شوراها را در جریان اصلاح قانون انتخابات پوشش خواهیم داد و لایحه جامع انتخابات شامل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها را تهیه و به مجلس می‌فرستیم.

وحیدی تصریح کرد:  لایحه باید منطبق با سیاست‌های کلی انتخابات انجام شود که این موضوع چندین سال است که مغفول مانده است و از مسائل مهم وزارت کشور است تا طبق بیانات رهبر معظم انقلاب انجام شود و دوستان در تلاشند سرعت انجام آن بیشتر شود.

تیراندازی مرزی با طالبان حل شدنی است

 وی در ادامه درباره درگیری مرزی در مرزهای شرقی کشور اظهار داست: بیشتر  تیراندازی‌های مرزی از سوی مرزبانان طالبان انجام شده است،  این موضوع به دلیل این است که مسئولان مرزی طالبان توجیه نیستند البته همه موارد درباره همکاری با طالبان بررسی شده است.

وحیدی تاکید کرد: لازم است این مسائل به نرمی حل شود و با مردم مستقر در مرزها  و نیروهای طالبان صحبت شود، در مرزها نیز در تلاش هستیم حساسیت مضاعف درست نشود و امیدواریم که موضوع مدیریت و کنترل شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 283002
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا