وحیدی: دولت از کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی با موفقیت عبور کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  احمد وحیدی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی خبری صف اول شبکه خبر که به مناسبت هفته دولت انجام شد، افزود: خیلی‌ها در ناامیدی و یأس بودند و همه امور کشور را به برخی توافقات خارجی ربط می‌دادند.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی دولت سیزدهم آغاز به کار کرد و نخستین کار دولت فائق آمدن بر حالت انفعال بود و دولت با نشاط و امید آغاز به کار کرد. گام دوم این بود که نشان دهیم در داخل کشور توانمندی و ظرفیت داریم و وابسته به دیگران نیستیم و گام سوم این بود که این فهم به طرف مقابل انتقال داده شود.
وزیر کشور اظهار کرد: رسیدگی به فوریت‌های کشور مانند کالاهای اساسی دیگر اقدام دولت در آغاز کار بود که امروز نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وحیدی با بیان اینکه سامان سیاسی جدید در کشور با انتخاب استانداران بر اساس نگاه و رویکرد دولت مردمی انجام شد، گفت: از نقطه نامناسب و ملتهب، به نقطه خوبی در حوزه‌های مختلف رسیدیم  و وزارت کشور در حوزه های مسئولیتی خود در راستای برنامه ریاست جمهوری،  اقدام کرده است.

وزیر کشور در خصوص موضوع اربعین و آخرین تمهیدات انجام شده هم اظهار کرد: ستاد اربعین از بهمن ماه سال گذشته شروع کرده است و با ۱۷ کارگروه در حال پیگیری وظایف خودشان هستند.

وی ادامه داد: نخستین مساله در داخل عراق تسهیل سفر است و تاکنون مذاکرات جدی با طرف عراقی انجام و لغو روادید حاصل شد. مسأله دوم توسعه مرزها و فعال شدن مرز خسروی، تمرچین و باشماق بود تا زائرین راحت تر سفر کنند. تأمین امنیت برای زائرین حسینی در عراق موضوع سوم بود که دولت عراق و گروه الحشد الشعبی مسئولیت حفظ امنیت را بر عهده دارند.

وزیر کشور گفت در تلاش هستیم طی مذاکره با دولت عراق، گذرنامه موقت تعبیه کنیم که هنوز این توافق حاصل نشده است.

وزیر کشور با بیان اعمال نظارت جدی روی قیمت بلیط سفر هوایی زیارت اربعین، گفت: یکی از موضوعات مورد تأکید ریاست جمهوری فراهم سازی سفر ارزان بود که لغو روادید با همین هدف اعمال شد و امسال بیمه به رقم ۱۸ هزار تومان کاهش یافته است.

وی افزود: تلاش بر کاهش هزینه‌ها به حداقل ممکن است تا مردم با خیال راحت به عتبات عالیات مشرف شوند.

۱۶ هزار طرح در هفته  دولت آماده بهره‌برداری است

وحیدی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به اقدامات وزارت کشور، به عملکرد اقتصادی دولت در استانداری‌ها خاطرنشان کرد: حوزه اقتصادی و عمرانی از مسئولیت های مهم وزارت کشور است.

وزیر کشور حجم طرح‌های آماده افتتاح در هفته دولت را ۱۶ هزار طرح معادل ۱۲۴ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ طرح هم آماده کلنگ زنی است.

احیای یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی غیرفعال در دولت سیزدهم

وحیدی به فعالیت این وزارتخانه برای احیای واحدهای نیمه فعال یا راکد هم اشاره کرد و گفت: در یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم، یکهزار و ۸۰۰ واحد تولیدی غیر فعال، احیا شده اند.

وی درباره سفرهای استانی دولت تصریح کرد: این سفرهای استانی روح جدیدی به بخش خصوصی و دولتی وارد کرد و کارها بررسی و به حرکت در آمده است.

تحقق ۷۰درصدی تعهدات مربوط به وزارت کشور در سفرهای استانی

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از تعهدات مربوط به وزارت کشور در سفرهای استانی دولت تحقق یافته است.

وحیدی در حوزه ثبت احوال هم گفت: پنج  میلیون کارت ملی هوشمند صادر و تحویل داده شده است و بقیه هم به سرعت صادر خواهد شد.

وزیر کشور یکی از نکات بسیار مهم را واگذاری اختیارات به استان‌ها و استان محوری در مدیریت کشور برشمرد و گفت: این موضوع در دستور کار جدی وزارت کشور است تا با این اقدام، وزارتخانه‌ها نقش هدایت‌گری داشته باشند.

رئیس شورای امنیت کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مدیریت سیل های اخیر کشور پرداخت و گفت: حجم سیل اخیر با موارد پیش از این، متفاوت بود. 

وی افزود: در دی ماه در استان کرمان در فاصله اندک یک روزه، ۲۰۰ میلی متر باران داشتیم اما به دلیل انجام لایروبی تلفات نداشتیم و اخیرا هم با وجود بارندگی زیاد در شهر یزد تلفات نداشتیم.

اطلس مخاطرات بازنگری شود

وحیدی اضافه کرد: البته در سیل استهبان به خاطر عدم توجه به هشدارها متأسفانه ۲۳ تن از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.  

وی خاطرنشان کرد: مدیریت بسیار خوبی در سیل اخیر و پای کار بودن همه مدیران به‌ویژه استانداران را در این مدت شاهد بودیم.

وزیر کشور درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت در حوادث طبیعی اظهار کرد: باید اطلس مخاطرات بازنگری و براساس آن سامانه‌های هشدار تقویت شود. همچنین تجهیزات و امکانات باید تقویت و ساخت و سازهای مسیر سیل اصلاح شود.

وحیدی درباره آبخیزداری هم گفت: ۹۰ میلیون هکتار برای آبخیزداری شناسایی و موضوع به استانداران ابلاغ شده است.

وی با تأکید بر اینکه مطالعات هواشناسی باید با توجه به تغییر اقلیم به روز شود، افزود: در مدیریت سیل و حوادث نباید تحت تأثیر رسانه‌های معاند قرار گرفت. در مقام مقایسه با حوادث طبیعی در جهان، مدیریت به هنگام و صحیح حادثه، در ایران قوی‌تر دنبال می‌شود.

وزیر کشور در خصوص آزاد سازی سواحل گفت: با دستور ریاست جمهوری کار به خوبی انجام شد و هدف هم این است که ساحل برای استفاده مردم فراهم شود و مردم استقبال خوبی از این اقدام دولت داشته اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 283527
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا