همگرایی رهبران جهان علیه پوتین

به گزارش جهان صنعت نیوز: کشورهای عضو گروه ۷ که ۱۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شوند، همگی درگیر تورمی بی‌سابقه و تاریخی در کشورهای خود هستند که از آن تعبیر به «پاندمی تورم» می‌شود، افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت نیز به این بحران دامن زده است.

شاهد این مدعا، رکورد زدن شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مه در آمریکاست که با افزایش ۶/۸ درصدی مرز پیش‌بینی‌ها را درنوردیده و در این کشور به بالاترین حد از سال ۱۹۸۱ تاکنون رسیده است. بانک مرکزی آمریکا برای حل این بحران دست به افزایش نرخ بهره زده است که خود این مساله خطر رکود اقتصادی را در این کشور افزایش داده است.

آلمان، میزبان این نشست، دیگر کشوری است که از این بحران تورم بی‌نصیب نمانده است، نرخ تورم سالانه این کشور در ماه مه ۹/۷ درصد اعلام شد که بالاترین رقم از زمان اتحاد دوباره دو آلمان در سال ۱۹۹۰ و همسطح با نرخ تورم پس از بحران نفت در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ است.

بریتانیا دارای بیشترین نرخ تورم در میان کشورهای گروه هفت است، نرخ تورم بریتانیا در ماه مه به ۱/۹ درصد رسید که بالاترین سطح از مارس ۱۹۸۲ است. گفتنی است تورم در ایتالیا در ماه مارس به ۷/۶ درصد افزایش یافت؛ سطحی که از جولای ۱۹۹۱ ثبت نشده بود. از طرفی افزایش ۷/۶ درصدی نرخ تورم کانادا در ماه مارس اقتصاددانان را غافلگیر کرد، افزایش قیمت‌ها در این ماه به عنوان بیشترین میزان افزایش قیمت از ژانویه ۱۹۹۱ شناخته می‌شود.

نرخ تورم فرانسه در ماه مه ‌به نقطه اوج ۲/۵ درصدی رسید که انتظار می‌رود قبل از کاهش تدریجی تورم، برای چندین ماه دیگر در سطح بالایی باقی بماند. در این میان، ژاپن به عنوان کشوری که به تورم منفی عادت دارد اکنون با نرخ تورم ۱/۲ درصدی مواجه شده که دومین جهش ماهانه متوالی از سطحی بود که در هفت سال گذشته مشاهده نشده است.

حال صدراعظم آلمان میزبان رهبران کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت برای شرکت در نشستی سه روزه در کوه‌های آلپ واقع در باواریا است؛ نشستی که زیر سایه جنگ اوکراین و پیامدهای گسترده آن، از کمبود انرژی تا بحران غذایی قرار گرفته است.

شعار این دور از نشست هفت اقتصاد بزرگ جهان در آلمان، «پیشرفت برای یک جهان عادلانه» انتخاب شده است. پیش‌تر قرار بود مقابله با تغییرات اقلیمی و تسریع چرخش به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر محور اصلی رایزنی‌ها باشد. با حمله روسیه به اوکراین، مساله تغییرات اقلیمی به حاشیه رانده شده و به دعوت صدراعظم آلمان قرار است ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین به صورت مجازی در اجلاس گروه هفت شرکت کند.

گروه هفت (G7) چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا، دو کشور آمریکای شمالی کانادا و ایالات متحده و کشور آسیایی ژاپن را در بر می‌گیرد. در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۴ روسیه نیز یکی دیگر از کشورهای این جمع بود که آن زمان گروه هشت خوانده می‌شد. الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه باعث کنار گذاشتن این کشور از گروه هشت شد.

اجلاس امسال در شرایطی تاریک‌تر از نشست سال گذشته زمانی که رهبران انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا برای اولین بار از زمان قبل از همه‌گیری کووید۱۹ با یکدیگر ملاقات کرده و متعهد به بازسازی شدند، برگزار می‌شود. افزایش قیمت‌های جهانی انرژی و مواد غذایی در پی حمله روسیه به اوکراین در حال ضربه زدن به رشد اقتصادی است. سازمان ملل روز جمعه نسبت به آنچه که بروز یک بحران گرسنگی جهانی بی‌سابقه خواند، هشدار داد.

ممنوعیت واردات طلا از روسیه

سفر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به آلمان در حالی انجام می‌شود که آمریکا در زمینه سیاست داخلی نیز روزهای پرتلاطمی را می‌گذراند، به‌خصوص در پی تصمیم تاریخی دیوان عالی آمریکا که به غیرقانونی اعلام شدن سقط جنین در بسیاری از ایالت‌های این کشور منجر شد. بایدن در این سفر می‌کوشد چشم‌انداز بلندمدت ائتلاف حامیان اوکراین را حفظ کند، به‌خصوص که فصل تابستان به زودی به پایان می‌رسد و ماه‌های سردتر پاییز و زمستان از راه می‌رسند. از جمله اختلاف‌های موجود در اردوی حامیان اوکراین این است که اولویت باید پایان جنگ باشد و مجازات سنگین روسیه تا جلوی تکرار تخاصم در آینده گرفته شود.

جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و اعضای گروه هفت قصد دارند در خصوص ممنوعیت واردات طلا از روسیه توافق کنند. آمریکا به متحدان خود فشار آورده تا به بهانه کاهش درآمد روسیه، تحریم‌های اقتصادی سریع و قابل توجه علیه این کشور وضع کنند. یک مقام خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که توافق در این خصوص در روز سه‌شنبه و در طول سفر بایدن به اروپا انجام خواهد شد.

تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکنون مستقیما طلای این کشور را هدف قرار نداده‌، اما بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل و پالایشگاه‌ها پس از آغاز درگیری در اوکراین خرید فلزات از روسیه را متوقف کردند. طلا یک دارایی بسیار مهم برای بانک مرکزی روسیه است که به دلیل تحریم‌های غرب با محدودیت‌هایی در دسترسی به برخی از دارایی‌های خود در خارج از روسیه مواجه شده است.

امسال سهام شرکت‌های معدن طلای روسیه که در خارج از کشور معامله می‌شوند، به دلیل مشکلاتی از جمله فروش طلا و بازپرداخت وام به بانک‌های تحریم شده سقوط کرده است. روسیه سالانه حدود ۱۰ درصد از طلای استخراج شده در سطح جهان را تولید می‌کند. ذخایر طلای این کشور از زمان پیوستن کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ سه برابر شده است.

مسائل کلیدی در اجلاس گروه هفت

تغییرات آب و هوایی، چینی که هر روز بی‌پرواتر می‌شود و همچنین ظهور اقتدارگرایی نیز قرار است جزو دستور کارهای این اجلاس باشند. انتظار می‌رود رهبران گروه هفت به دنبال نشان دادن یک جبهه متحد در حوزه حمایت از اوکراین تا زمان لازم و همین طور اعمال فشار بر کرملین باشند، اگرچه آنها همچنین به دنبال این هستند از اعمال تحریم‌هایی که می‌تواند تورم و بحران هزینه‌های معیشتی برای مردم خود را تشدید کند اجتناب کنند.

یک منبع دولتی آلمانی اعلام کرد که این رهبران به دنبال گفت‌وگوهایی واقعا سازنده در مورد تعیین احتمالی سقف قیمت برای واردات نفت از روسیه هستند. همچنین انتظار می‌رود که رهبران گروه هفت درباره گزینه‌های مربوط به مقابله با افزایش قیمت‌های انرژی و جایگزین برای واردات نفت و گاز از روسیه گفت‌وگو کنند.

از دیگر اولویت‌های مهم نشست گروه هفت، یافتن راه‌هایی برای رساندن غلات تولید اوکراین به بازارهای جهانی خواهد بود. سازمان ملل و سایر نهادها هشدار داده‌اند که کمبود عرضه در بازار غذا می‌تواند به بحران گرسنگی برای ده‌ها میلیون نفر منجر شود. مهم‌ترین اقدامی که در این زمینه می‌تواند صورت بگیرد راضی کردن روسیه به اجتناب از حمله به غذا و زیرساخت‌های غذایی و همچنین اجازه برقراری راهی دریایی است که اوکراین از طریق آن بتواند غلاتش را صادر کند.

در سال‌های اخیر اقتصاد جهانی، سیاست‌های خارجی و امنیتی، توسعه، مهاجرت و تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین مسائلی بوده‌اند که عالی‌ترین مقام‌های گروه هفت در مورد آن رایزنی و تصمیم‌گیری کرده‌اند. میزبان اجلاس‌ها در جهت‌دهی محتوای رایزنی‌ها نقش مهمی دارد.

نمایندگان ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا به عنوان ناظر در اجلاس سران و رهبران گروه هفت شرکت دارند و از چند سال پیش نمایندگان برخی کشورهای در حال توسعه و قدرت‌های نوظهور اقتصادی نیز مهمان اجلاس هستند. مهمانان امسال آرژانتین، سنگال، اندونزی، هند و آفریقای‌جنوبی معرفی شده‌اند. این اجلاس همچنین فرصتی برای اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان است تا روی این میزبانی خود با نشان دادن یک رهبری قاطعانه‌تر در قبال بحران اوکراین سرمایه‌گذاری کند.

امسال، شولتس از سنگال که در حال حاضر ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده ‌دارد، آرژانتین که در حال حاضر ریاست جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب را در اختیار دارد و همچنین اندونزی و هند، میزبان فعلی و بعدی گروه ۲۰ به عنوان یک گروه متشکل از کشورهای بزرگ صنعتی و همچنین آفریقای‌جنوبی به عنوان کشورهای شریک دعوت کرده است.

گروه هفت در میانه دهه هفتاد قرن بیستم شکل گرفت و اعضایش در آن دوره اقتصادهای برتر جهان بودند و اکنون خود را آن گونه که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به تازگی گفته دموکراسی‌های قدرتمند اقتصادی می‌خوانند. این کشورها خود را جمعی متکی بر ارزش‌ها می‌دانند که به آزادی و حقوق بشر، حاکمیت قانون و دموکراسی، و رفاه و توسعه پایدار متعهد هستند. گروه هفت یک سازمان بین‌المللی نیست و نمی‌تواند تصمیم‌های الزام‌آور بگیرد، اما به طور مشترک برای هماهنگی موضع‌گیری‌ها و ابتکارات اقدام می‌کند که حاصل آن در بیانیه‌های سران و رییسان دولت‌های هفت کشور منعکس می‌شود.

انتقادها به گروه هفت

کشورهای عضو گروه هفت تنها نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت دنیا را در خود جا می‌دهند، اما سهم آنها از تولید ناخالص داخلی جهان به حدود ۴۵ درصد می‌رسد. به این ترتیب اعضای این گروه از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌روند و به همین دلیل گرچه تصمیم الزام‌آوری اتخاذ نمی‌کنند، اما تفاهم‌های آنها از وزن سیاسی بسیار قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

اجلاس سران گروه هفت همواره زمینه‌ساز ابتکارها و توافق‌های چندجانبه است. یکی از انتقادهای مهم به این جمع این است که منافع و خواست آنها همیشه در اولویت قرار دارد و به نیمکره جنوبی کم‌توجهی می‌کنند. تشکل‌های جامعه مدنی همواره از کشورهای گروه هفت می‌خواهند با قدرت بیشتری علیه ریشه‌های فقر و گرسنگی مبارزه کنند و برای این کار بودجه بیشتری اختصاص دهند.

هدف‌گذاری گروه هفت در اجلاس سال ۲۰۱۵ بیرون کشیدن نیم میلیارد نفر از گرداب فقر تا سال ۲۰۳۰ بوده که منتقدان معتقدند اقدام‌های لازم برای تحقق آن انجام نشده است. آلمان بار پیش در سال ۲۰۱۵، در دوره صدراعظمی آنگلا مرکل و ریاست‌جمهوری باراک اوباما میزبان اجلاس گروه هفت بود. گفته می‌شود فقط هزینه تامین امنیت اجلاس امسال حدود ۱۸۰ میلیون یورو است که توسط دولت فدرال و دولت ایالتی بایرن پرداخت می‌شود.

پیام جانسون در آستانه اجلاس گره ۷

در این میان، نخست‌وزیر انگلیس از رهبران گروه ۷ خواسته اوکراین را رها نکنند و قول حمایت مالی تازه از کی‌یف را داده است. بوریس جانسون در بیانیه‌ای در آستانه اجلاس جی ۷ گفت: اوکراین می‌تواند و در این جنگ پیروز خواهد شد، اما برای انجام این کار به حمایت ما نیاز دارد.

او اضافه کرد: اکنون زمان رها کردن اوکراین نیست. در بیانیه‌ای که توسط دفتر جانسون صادر شده آمده است که انگلیس آماده ارائه ۴۲۹ میلیون پوند (۵۲۵ میلیون دلار) به عنوان ضمانت وام است و هشدار داده شده که دولت اوکراین می‌ترسد بدون تزریق نقدینگی جدید تا پاییز اموال نقد آن تمام شود. این تعهد مجموع کمک‌های مالی و انسانی انگلیس به اوکراین را در سال‌جاری به حدود ۸/۱ میلیارد دلار می‌رساند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 271303
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا