هفتاد و هفتمین سالگرد «روز پیروزی» در مسکو برگزار شد/ انزوای جهانی کرملین

به گزارش جهان صنعت نیوز: با گذشت ۷۷ سال از آن روز، تجاوز روسیه به اوکراین، کرملین را در انزوای بین‌المللی قرار داده و حضور رهبران غرب در رژه نظامی ۹ می تصورناپذیر است، حال آنکه در بزرگداشت شصت‌امین سالروز پیروزی بر آلمان نازی، رهبران آمریکا، فرانسه، آلمان، چین، ایتالیا و ژاپن در مسکو حضور داشتند.

حضور رهبران کشورهای غربی در مراسم جشن پیروزی روسیه تا زمانی ادامه داشت که مسکو هرچند کند و کاهلانه به سمت دموکراسی حرکت می‌کرد و این اواخر حتی رهبران کشورهای حوزه بالتیک که خاطرات اشغال شوروی در ذهن‌شان هنوز تازه بود، در این مراسم حضور می‌یافتند، اما پس از جنگ اول روسیه و اوکراین و اشغال کریمه حضور رهبران کشورهای خارجی در مراسم ۹ مه در میدان سرخ مسکو کمرنگ‌تر شد؛ به اندازه‌ای که در مراسم سال گذشته تنها امامعلی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان در آن حضور داشت، آن هم به دلیل اینکه ریاست دوره‌ای سازمان پیمان امنیت ‌جمعی شماری از کشورهای شوروی پیشین را برعهده داشت، اما این جشن هم رفته‌رفته رنگ می‌بازد و سیاست‌های خصمانه کرملین در قبال کشورهای دیگر از دلایل آن است و در کشوری چون لتونی این جشن امسال تغییر نام و ماهیت داده: روز یادبود قربانیان تجاوز روسیه به اوکراین.

مبارزه روسیه با نئونازیسم در اوکراین

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، دیروز مصادف با نهم ماه می (۱۹ اردیبهشت)، در مراسم «روز پیروزی»، مداخله در اوکراین را ضروری دانست، چراکه به گفته او، غرب درحال آماده‌شدن برای تهاجم به خاک روسیه، ازجمله کریمه، بود.

روز نهم ماه می در روسیه به عنوان «روز پیروزی» شناخته می‌شود. هر سال در این مناسبت که یک روز تعطیل رسمی در روسیه است، روس‌ها پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۵ میلادی) را جشن می‌گیرند. مراسم این روز در مسکو، پایتخت روسیه، با برگزاری رژه نظامی سالانه به سبک دوره اتحاد جماهیر شوروی در میدان سرخ این شهر و سخنرانی رییس‌جمهوری کشور همراه است. ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود، ضمن تبریک سالگرد «پیروزی بزرگ» به کهنه‌سربازان روسیه گفت: «وظیفه ما حفظ یاد و خاطره کسانی است که نازیسم را شکست دادند.»

این درحالی است که یکی از بهانه‌های او برای حمله به اوکراین هم مبارزه با نازیسم بوده است. از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه)، رییس‌جمهوری روسیه همواره تاکید کرده که نیروهایش درحال جنگ در اوکراین نیستند و این صرفا یک «عملیات نظامی ویژه» است علیه آنچه رژیم نئونازی در اوکراین می‌خواند.

اما او دیروز، خطاب به نیروهای نظامی و مردم روسیه گفت: «شما اکنون برای امنیت روسیه می‌جنگید» و در بخشی از سخنانش اشاره کرد که «دشمنان سعی کردند از تروریست‌ها علیه روسیه استفاده کنند».

پوتین تاکید کرد که غرب درحال آماده‌شدن برای حمله به سرزمین ما، ازجمله منطقه کریمه و ناتو درحال ایجاد تهدید در مرزهای ما بود. او افزود غرب نمی‌خواست به روسیه گوش دهد، آنها برنامه‌های دیگری داشتند و «عملیات ویژه نظامی» و اقدام به‌موقع ضروری و تنها تصمیم درست بود.

شبه‌جزیره کریمه بخشی از سرزمین اوکراین است که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد. این منطقه درحال حاضر تحت حاکمیت روسیه است، اما جامعه بین‌المللی آن را به عنوان بخشی از کشور اوکراین به‌رسمیت می‌شناسد.

رییس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود، ضمن قول کمک به خانواده‌های سربازان کشته‌شده و زخمی آن کشور، «روز پیروزی» در اوکراین را نزدیک دانست و گفت که نیروهای داوطلب در دونباس و سربازان روسیه برای میهن خود و آینده‌شان می‌جنگند. او همچنین در میانه سخنرانی، یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت یاد کشته‌شدگان اعلام کرد.

پیش از این گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح شده بود، مبنی‌بر اینکه پوتین در نهم ماه می دست‌کم نوعی اعلام پیروزی نمادین در اوکراین خواهد کرد، یا اینکه در این روز نیروهای ذخیره ارتش را نیز به خدمت فرامی‌خواند که به طور رسمی علیه اوکراین اعلان جنگ خواهد کرد. برخی دیگر هم ابراز نگرانی کرده‌ بودند که او از فرصت «روز پیروزی» برای اعلام بسیج ملی در روسیه و همچنین اعلان رسمی جنگ نه‌تنها علیه اوکراین، بلکه احتمالا علاوه‌بر آن، علیه سایر کشورهای غربی استفاده کند.

وی تاکید کرد: روسیه یک ملت متحد چندقومیتی است، سربازان و افسران از بسیاری از مناطق سرزمین مادری ما، از جمله کسانی که مستقیما از دونباس و منطقه جنگی به اینجا رسیده‌اند، شانه به شانه ایستاده‌اند. امروز شما به پا خیزید. برای آنچه پدران، اجداد ما برای آن جنگیدند، برای آنها رفاه و امنیت وطن همیشه بالاترین معنای زندگی بوده و برای ما، وارثان آنها، ارادت آنها به میهن ارزش اصلی است. امید و حمایت از استقلال روسیه جنگ میهنی نمونه‌ای از قهرمانی را برای همیشه به ما نشان داد. روسیه شخصیت متفاوتی دارد و ما هرگز از عشق به میهن، از ایمان، ارزش‌ها و آداب و رسوم سنتی اجدادمان و احترام به همه مردم و فرهنگ‌ها دست نخواهیم کشید. در غرب، واضح است که این ارزش‌ها که قدمتی چند‌هزار‌ساله دارند، تصمیم گرفته می‌شود که از بین بروند، این انحطاط زمینه‌ای اخلاقی برای جعل بدبینانه تاریخ جنگ جهانی دوم (جنگ)، تحریک ترس از روسیه، تمجید از خائنان، تمسخر خاطرات قربانیان و از بین بردن شجاعت کسانی است که پیروز شدند. این نسل برنده است و ما همیشه به آنها نگاه خواهیم کرد. به یاد داریم که چگونه دشمن روسیه سعی کرد از باندهای تروریسم بین‌المللی علیه ما استفاده کند. سعی کردند بذر خصومت بین‌المللی و مذهبی بکارند تا ما را بشکنند، از درون تضعیف‌مان کنند، اما نتوانستند. امروز رزمندگان ما از اقوام مختلف در کنار هم می‌جنگند. آنها واقعا برادرانه یکدیگر را از گلوله و ترکش محافظت می‌کنند و این نقطه قوت روسیه است؛ قدرت شکست‌ناپذیر ملت چندقومیتی ما.

وی با اشاره به شرایط آغاز عملیات نظامی در اوکراین گفت: کشورهای ناتو نمی‌خواستند به حرف ما گوش دهند، که در واقع به این معنی بود که برنامه‌های کاملا متفاوتی داشتند و ما این را شاهد بودیم آمادگی‌ها برای عملیات تنبیهی دیگر در دونباس در جریان بود تا اراضی تاریخی ما از جمله شبه‌جزیره کریمه مورد تهاجم قرار گیرد. ما دیدیم که چگونه زیرساخت‌های نظامی در حال گسترش است، چگونه صدها مستشار خارجی شروع به کار کردند، به طور منظم جدیدترین تسلیحات از کشورهای ناتو تحویل داده می‌شد، خطر هر روز بیشتر می‌شد. روسیه اقدام پیشگیرانه‌ای را مقابل این تجاوز انجام داد. این یک اقدام سریع و درست بود.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که روسیه قصد ندارد خاک اوکراین را اشغال کند. او توضیح داد که هدف روسیه حفاظت از افرادی است که به مدت هشت سال مورد آزار و اذیت و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار داشتند. در واکنش، کشورهای غربی تحریم‌های شدید و بی‌سابقه اقتصادی و مالی را علیه روسیه اعمال کردند و همچنین میلیاردها دلار حمایت نظامی به طرف اوکراینی ارائه کردند.

پوتین گفت: ناتو توسعه نظامی فعال در سرزمین‌های همسایه ما را آغاز کرده است. این یک تهدید کاملا غیرقابل قبول برای ما در مرزهای‌مان محسوب می‌شود. وی ادامه داد: درگیری با نئونازی‌ها، که ایالات متحده و شرکای کوچک‌ترش روی آن حساب کرده‌اند، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. پوتین افزود: کهنه‌سربازان آمریکایی از حضور در رژه در مسکو منع شدند. اما ما به سهم شما در پیروزی‌ها افتخار می‌کنیم. ما به شاهکار همه متحدان احترام می‌گذاریم، همه کسانی که نازیسم را شکست دادند.

گاردین در بررسی سخنرانی پوتین نوشت: به طور مشخص پوتین بسیج عمومی یا اعلام رسمی جنگ نکرد، سخنرانی او همچنین عاری از تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بود، هیچ نشانه‌ای از برنامه پوتین برای کاهش تنش وجود نداشت.

رژه در میدان سرخ

این رژه با حضور سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه سوار بر یک خودروی روباز با سلام نظامی آغاز شد. او در سخنانی فرا رسیدن سالروز «روز پیروزی» را به ارتش روسیه تبریک گفت. شویگو در این باره گفت: از ۹ می‌۱۹۴۵، روزی که سرنوشت کل جهان را تغییر داد، ۷۷ سال می‌گذرد. برای ما و همه کشورهای دوست و برادر، این تعطیلات مظهر کار فداکارانه کسانی است که مهاجمان نازی را شکست دادند و بشریت را از شر نازیسم آزاد کردند. وی گفت: امروز سربازان و افسران روس با حامیان نازیسم می‌جنگند و از منافع ملی روسیه در اوکراین دفاع می‌کنند.

رژه با ستون‌های تجهیزات مکانیکی با حرکت تانک T-34-85 و به دنبال آن مدل‌های مدرن خودروهای پیاده نظام آغاز شد. رژه بخش هوایی با حضور بزرگ‌ترین بالگردهای نظامی جهان، Mi-26 آغاز شد. در ادامه بمب‌افکن‌ها، جنگنده‌ها و همچنین MiG-31 I که برای پرتاب موشک «خنجر» طراحی شده‌اند، به پرواز درمی‌آیند.

در آسمان مسکو هواپیماهای Su-24MR و MiG-29 نیز ظاهر می‌شوند. آنها برای اولین بار با آرایش Z که نماد «عملیات ویژه حفاظت از دونباس» است، پرواز می‌کنند. این رژه با پرواز جنگنده‌های Su-25 پایان می‌یابد که همانند سال‌های گذشته، پرچم فدراسیون روسیه را در آسمان به تصویر می‌کشند.

طبق این گزارش، در این رژه که توسط ژنرال اولگ سالیوکوف فرمانده کل نیروی زمینی روسیه رهبری می‌شود، ۱۱ هزار سرباز، ۱۳۱ قطعه تجهیزات نظامی و ۷۷ بالگرد حضور دارند و بخشی از توان نظامی روسیه را به نمایش می‌گذارند.

یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد رژه امسال این است که نمایندگان نیروهای شرکت‌کننده در عملیات ویژه در اوکراین با تجهیزات نظامی خود در میدان سرخ رژه می‌روند. همزمان با رژه میدان سرخ مسکو، رژه و فعالیت‌های دیگری نیز به مناسبت «روز پیروزی» در شهرهای دیگر روسیه از جمله سیبری درحال برگزاری است.

فاشیسم پوتین آینه نازیسم

این در حالی است که بن والاس وزیر دفاع انگلیس در آستانه جشن «روز پیروزی» در روسیه، سرنوشت پوتین و ژنرال‌هایش را مشابه نازی‌ها خواند. وزیر دفاع انگلیس در «موزه ارتش ملی لندن» در اظهاراتی گفت که رهبران نظامی روسیه به اندازه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در حمله به اوکراین مقصر هستند و باید سزای کار خود را ببینند. والاس اعلام کرد: «پوتین، حلقه نزدیکانش و ژنرال‌های ارتش روسیه با حمله به اوکراین، آینه فاشیسم و ‌استبداد ۷۰ سال پیش هستند و اشتباهات رژیم‌های تمامیت‌خواه سده گذشته را تکرار می‌کنند.»

انگلیس از جمله کشورهای اروپایی است که تاکنون کمک‌های نظامی گسترده‌ای به اوکراین داشته است. یک کمیته تحقیقاتی فدرال روسیه نیز هفته گذشته از آغاز تحقیقات در مورد خرابکاری نیروهای ویژه هوایی بریتانیا علیه روسیه خبر داده بود. خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه پیش از این به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که نزدیک به ۲۰ عضو سرویس هوایی ویژه بریتانیا در منطقه غربی «لویو» اوکراین در نزدیکی مرز لهستان مستقر شده‌اند. حضور احتمالی نیروهای ویژه بریتانیا به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو با توجه به هشدارهای مسکو به غرب در مسیر آنچه که «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین خوانده، قابل توجه است.

سخنرانی احساسی ولودیمیر زلنسکی

رییس‌جمهور اوکراین در روز بزرگداشت پایان جنگ جهانی دوم در سخنانی احساسی، آلمان نازی و روسیه کنونی را با هم مقایسه کرد. زلنسکی که در مقابل یک ساختمان مسکونی ویران شده سخنرانی می‌کرد، گفت: «نسخه خونین جدیدی از نازیسم، سعی دارد بر اوکراین سلطه پیدا کند.»

او رهبری روسیه را متهم کرد که با حمله به اوکراین، شعار ضدجنگ «دیگر هرگز» را با شعار «ما می‌توانیم آن را تکرار کنیم» جایگزین کرده است. او عنوان کرد که از زمان آغاز تهاجم، روس‌ها بسیاری از جنایات نازی‌ها را تکرار کرده‌اند، البته با شعارهای متفاوت. زلنسکی یادآور شد که مردم اوکراین در ائتلاف ضدنازی نقش ویژه‌ای داشته‌اند و افزود که این مردم بمباران، کشتار جمعی، اردوگاه‌های کار اجباری، اتاق‌های گاز و اسارت را تجربه کرده‌اند اما در نهایت پیروز شده‌اند.

بیانیه جی ۷: پوتین مایه شرمساری روسیه

از طرفی رهبران «گروه هفت» روز یکشنبه و در آستانه «روز پیروزی»، نشستی مجازی ضمن بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، اعلام کردند که قاطعانه از اوکراین حمایت می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، در این دیدار حضور داشت.

کاخ‌سفید در بیانیه‌ای گفت: جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا و رهبران «گروه هفت» با زلنسکی دیدار کرده‌اند تا بر تعهد مشترک ما به تقویت موضع اوکراین در صحنه نبرد و بر سر میز مذاکره، تاکید ورزند. در بیانیه کاخ‌سفید آمده است که تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه اقتصاد آن کشور را تحت فشار عظیم قرار داده و همچنین صادرات و زنجیره تامین کالاها را که بودجه جاه‌طلبی‌های نظامی روسیه را تامین می‌کند، مختل کرده است.

بیانیه کاخ‌سفید همچنین می‌گوید که ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و گروه هفت، با اقدامات جمعی برمبنای مقررات قانونی، از جمله با هدف قرار دادن رسانه‌های تحت کنترل روسیه، هدف قرار دادن بخش‌ها و خدمات تامین‌کننده بودجه جنگ، کاهش وابستگی به انرژی روسیه، تحریم‌های صادرات روسیه و طبقه نخبه و نزدیک به حاکمیت و محدودیت صدور ویزا برای آنها و خانواده‌هایشان، هزینه‌ها را برای مسکو افزایش می‌دهند.

آمریکا از موفقیت تحریم‌ها علیه روسیه گفت و تاکید کرد: «انتظار می‌رود جنگ پوتین دستاوردهای اقتصادی ۱۵ سال اخیر روسیه را از میان ببرد. دو کارخانه مهم تانک روسیه به دلیل فقدان قطعات خارجی از کار افتاده‌اند. نزدیک به هزار شرکت بخش خصوصی از روسیه رفته‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۲۰۰ هزار شهروند روسیه که مهارت‌های بالایی دارند، از کشور گریخته‌اند. این هزینه‌ها در طول زمان افزایش خواهند یافت.»

«گروه هفت» با صدور بیانیه‌ای ۱۷ ماده‌ای سالگرد «آزادی اروپا از فاشیسم» را گرامی داشت. در بند اول این بیانیه می‌خوانیم: «ما برای میلیون‌ها قربانی‌ سوگواریم و احترام خود را به‌ویژه نثار آنهایی می‌کنیم که بالاترین بها را برای شکست رژیم نازی‌ها پرداختند؛ از جمله متحدان غربی و اتحاد شوروی.»

بند دوم بیانیه مستقیما پوتین را هدف می‌گیرد و می‌گوید: «اعمال او مایه شرم روسیه و فداکاری‌های تاریخی مردم آن است.» این بیانیه موضع اروپا را نیز با شفافیت اعلام می‌کند:‌ «همبستگی کامل و پشتیبانی از دفاع شجاعانه اوکراین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود و مبارزه آن برای آینده‌ای صلح‌آمیز، مرفه و دموکراتیک، درون مرزهای آن که از پذیرش بین‌المللی برخوردارند.»

کشورهای «گروه هفت» بر کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین و به پناهندگان این کشور تاکید کردند و اقدامات روسیه در جنگ را محکوم کردند. این بیانیه در ضمن تاکید می‌کند که کشورهای «گروه هفت» به سوی کاهش وابستگی خود به واردات نفت از روسیه حرکت می‌کنند. « گروه هفت» از اختصاص کمک‌ مالی ۲۴ میلیارد دلاری این کشورها به اوکراین در سال جاری خبر داده و گفته است در هفته‌های آینده بسته‌های مالی کوتاه‌مدت نیز برای کمک به مردم اوکراین اختصاص خواهند داد.

«گروه هفت» دربرگیرنده هفت کشور ثروتمند و دموکراتیک از اردوگاه غرب است: آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ژاپن (تنها عضو غیرغربی). کشورهای این گروه در مجموع دارای ۱۰ درصد جمعیت جهان هستند، اما بیش از ۵۰ درصد ثروت آن را در اختیار دارند. روسیه قبلا در این گروه حضور داشت و نام آن هم در واقع «گروه هشت» بود، اما در سال ۲۰۱۴، در پی اشغال غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه، مسکو کنار گذاشته شد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 260626
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا