هشدار به آمریکا و ناتو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این کنفرانس رسانه‌ای چند روز پس از آن برگزار شد که مسکو پیشنهادات امنیتی خود را به واشنگتن و ناتو ارائه کرد. بسیاری از تحلیلگران سیاسی این پیشنهادها را اولتیماتوم نامیدند و پیش‌بینی کردند که رد خواهند شد. پیشتر انتظار می‌رفت پوتین در این کنفرانس درباره گام‌های بعدی روسیه در خصوص بلوک نظامی فراآتلانتیک به رهبری ایالات‌متحده، اوکراین و سیاست‌های منطقه‌ای پس از اتحاد جماهیر شوروی صحبت کند.

به طور سنتی، ماراتن خبری پوتین با خبرنگاران بر مسائل داخلی تمرکز داشت و این بار وضعیت کووید‌۱۹، سیاست‌های دولت و تاثیر اقتصادی کرونا مدنظر قرار گرفت، اما همچنین پوتین به برخی از جنبه‌های سیاست خارجی روسیه اشاره کرد. رییس‌جمهوری روسیه در سخنانی از عملکرد کشورش ابراز رضایت کرده و گفت که تنش کنونی از سال ۲۰۱۴ و از کودتا در اوکراین ناشی می‌شود و روسیه باید برای اقدام نظامی اوکراین آماده باشد. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در این کنفرانس گفت که چین بدون تردید به اولین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

اقتصاد روسیه

رییس‌جمهوری روسیه گفت در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کرونا بر اقتصاد کرونا گفت: وضعیت اقتصاد کشورش در مواجهه با شوک پاندمی بهتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته و اعضای ۲۰ اقتصاد برتر جهان عمل کرده است. او گفت: اقتصاد ما آنقدر افت نکرد و بهبودی ما خیلی سریع‌تر از بعضی از آن کشورهاست.

پوتین با ارائه آمارهای اقتصادی توضیح داد که عملکرد خوبی در برخی صنایع کلیدی، از جمله بخش‌های کشاورزی و ساخت‌وساز که برای صادرات سودمند است، وجود داشته است. به گفته او، دستمزدهای واقعی هم مقداری افزایش یافته، اما از طرف دیگر، افزایش تورم و برخی چالش‌ها در بازار کار هم وجود داشت. او در مجموع، عملکرد دولت را رضایت‌بخش توصیف کرد.

پوتین همچنین به مشکلاتی در افزایش نرخ واکسیناسیون در روسیه اذعان کرد، اما گفت که برخی از کشورهای توسعه‌یافته دیگر نظیر آلمان که یکی از بهترین سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در اروپا را دارد، با همین چالش روبه‌رو هستند. ولادیمیر پوتین در ادامه گفت، کنترل تورم همچنان اولویت بالایی برای دولت روسیه است. به گفته او، سایر کشورها سیاست‌های کلان اقتصادی خود را برای تحریک اقتصاد کاهش دادند. ایالات‌متحده به ویژه با تورمی جدی مواجه است که شهروندان و مشاغل به آن عادت نداشتند. این خطر وجود داشت که فشار تورمی بهبود اقتصاد را تضعیف کند. او گفت روسیه هم مشکلات تورمی دارد و بانک مرکزی این کشور در حال مقابله با آن است، حتی اگر برخی از عوامل اصلی از این موضوع ناراضی باشند.

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه با تهدید جدی از داخل و از جانب مردمی که منافع دولت‌های خارجی را دنبال می‌کنند، مواجه است. او با تکرار موضع روسیه درباره ادعای مسموم شدن ناوالنی گفت، کشورهایی که روسیه را به تلاش برای ترور این چهره اپوزیسیون متهم می‌کنند، هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خودشان ندارند.

رییس‌جمهوری روسیه گفت: طبق قانون ثبت عوامل خارجی، چشم‌انداز روسیه به نسبت قوانین کشورهای دیگر به ویژه آمریکا، کمتر محدودکننده است. روسیه صرفا از افرادی که درگیر سیاست داخلی هستند و از منابع خارجی پول می‌گیرند، می‌خواهد که درباره آن شفاف باشند. سهم عوامل خارجی شناسایی شده در روسیه مشابه با آمریکاست. و مجازات‌ها برای ناقضان بسیار ملایم‌تر است.

آمادگی روسیه برای اقدام نظامی علیه اوکراین

پوتین درباره سناریوی واقع‌بینانه روسیه درباره اوکراین و احتمال جنگ با این کشور تاکید کرد: تنش کنونی از سال ۲۰۱۴ و از کودتا در اوکراین ناشی می‌شود. پیش از آن، روسیه آماده همکاری با دولت‌های طرفدار غرب در جمهوری‌های شوروی سابق بود. این کودتا پس از آن رخ داد که درگیری در اوکراین تقریبا حل‌وفصل شد و رییس‌جمهور ویکتور یانوکوویچ با امتیازاتی موافقت کرد و در انتخابات بعدی قدرت را از دست داد.

به گفته او، روسیه باید در کریمه و شرق اوکراین که تا قبل از اینکه توسط بلشویک‌ها به اوکراین داده شود و بخشی از روسیه بود، اقدام می‌کرد. پوتین گفت: بحرانی که در آن زمان رخ داد، اکنون نیز وجود دارد. کی‌یف دو بار برای سرکوب شورش در شرق از نیروی نظامی استفاده کرد. این کشور از انجام وظایف خود طبق توافق‌نامه مینسک خودداری کرد. این کشور سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که علیه اقلیت‌های قومی تبعیض قائل می‌شد و مستقیما بر خلاف تعهدات آنها تحت توافق مینسک است. مسکو بر این باور است که تشدید تنش‌های کنونی نشان‌دهنده سومین کمپین نظامی کی‌یف است و تهدید تحریم‌های غرب به‌ عنوان هشداری برای عدم مداخله است. همچنین نگرانی در مورد کریمه که روسیه آن را قلمرو خود می‌داند و حملات احتمالی علیه آن وجود دارد. روسیه باید برای اقدام نظامی اوکراین آماده باشد. مسکو باید موضع غرب را در قبال موضوع امنیت ملی خود بداند.

پوتین گفت آمریکایی‌ها می‌گویند که می‌خواهند در مورد این وضعیت مذاکره کنند. او ابراز امیدواری کرد که مسیر دیپلماتیک در پیش گرفته شود.

روابط راهبردی چین و روسیه

رهبر کرملین در ادامه از روابط شخصی حسنه خود با رهبر چین گفت و اینکه فقط ادب نیست که باعث می‌شود آنها یکدیگر را دوست خطاب کنند. به گفته او، این به برقراری مناسبات بهتر میان روسیه و چین کمک می‌کند.

او توضیح داد چین و روسیه روابط تجاری نزدیک، همکاری‌های فناوری، روابط انسانی و فرهنگی و همکاری امنیتی و دفاعی در هوانوردی و فضا دارند. همچنین ارتباط نظامی نزدیکی وجود دارد که برای دو کشوری که از نظر تاریخی، در مقاطعی با یکدیگر رویکرد خصومت‌آمیز داشتند، بی‌سابقه است.

انتقاد از بایکوت المپیک زمستانی پکن

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی چندساعته همچنین سوالی درباره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین و بایکوت دیپلماتیک این مسابقات از طرف آمریکا و متحدانش سوالی پرسیده شد. پوتین این تصمیم را اشتباه دانست و گفت رییس‌جمهور پیشین آمریکا یک بار به او گفته بود که بایکوت‌های دوطرفه المپیک‌ها در شوروی و آمریکا یک اشتباه بزرگ بود. او پرسید: حدس بزنید کدام رییس‌جمهوری آمریکا. او در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: آن رییس‌جمهوری سابق آمریکا که گفتم از بایکوت‌های المپیک دوره جنگ سرد انتقاد کرده بود، دونالد ترامپ نبود.

رییس‌جمهوری روسیه گفت، این بایکوت جدید آشکار است که هدفش تضعیف رشد چین است. این یک هدف سیاسی تاکتیکی است که باید از حوزه ورزش کنار گذاشته شود. او تاکید کرد: فشار غرب علیه رقبا، از جمله روسیه، اشتباه، آسیب‌زننده و در نهایت بیهوده است. آمریکا نمی‌تواند جلوی چین را در تبدیل شدن به اقتصاد جهانی پیشرو بگیرد. آمریکا باید این را بفهمد و اگر بفهمد، آن وقت متوجه می‌شود که اقداماتش نادرست هستند. تنها یک دلیل برای تحریم‌ها وجود دارد… این تنها مربوط به یک چیز است؛ تلاش برای عقب نگاه داشتن توسعه، جلوگیری از اینکه رقبای احتمالی سرشان را بالا بگیرند. آنها نمی‌توانند جلوی توسعه چین را بگیرند. اقتصاد چین در حال حاضر بزرگتر از اقتصاد آمریکاست، از نظر برابری قدرت خرید. چین ناگزیر از همه جهات به برترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد. اما شما باید این را درک کنید.

ناتو ما را فریب داد

رییس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت: اقدامات روسیه به تهدیداتی بستگی دارد که با آن مواجه است. در حال حاضر، این کشور معتقد است که گسترش بیشتر ناتو در اروپا غیرقابل قبول است زیرا امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند. ایالات‌متحده هرگز استقرار سامانه‌های موشکی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد. اگر روابط بین مکزیک و ایالات متحده به دلیل برخی کینه‌های تاریخی بدتر شود و مکزیک متخاصم شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ ناتو زمانی که به ما قول داده بود به سمت مرز روسیه گسترش نیابد، ما را فریب داد و این وظیفه این اتحادیه است که به نگرانی‌های روسیه رسیدگی کند. این موضع، به روشنی روز است، اما غرب تظاهر می‌کند که متوجه آن نمی‌شود.

پوتین گفت: شرکای ما ظاهرا فکر می‌کنند روسیه خیلی بزرگ است. این احتمالا به این دلیل است که امپراتوری‌های بزرگ اروپایی دیگر وجود ندارند و اکنون کشورهای اروپایی کوچک هستند. روسیه هر کاری که می‌توانست برای دوستی با غرب انجام داد و اسرار هسته‌ای خود را در معرض دید مقامات غربی قرار داد. آیا این کافی نبود؟ چرا مستقیما با حمایت از تروریسم در قفقاز به آسیب بیشتر به روسیه کمک کرد؟ سپس پنج موج پی در پی گسترش ناتو و بی‌توجهی مطلق به نگرانی‌های روسیه پیش آمد. پوتین تاکید کرد که روسیه تنها می‌خواست در امنیت باشد.

صادرات گاز روسیه

همچنین درباره صادرات گاز روسیه و اتهاماتی مبنی بر اینکه روسیه در این روند اختلال ایجاد می‌کند تا به اروپا فشار آورد، پرسشی مطرح شد.

پوتین گفت که این اتهامات کاملا نادرست است. گازپروم هر آنچه را که طبق قراردادها ملزم بود، تحویل داد. در همین حال، تامین‌کنندگان ال‌ان‌جی آمریکایی بازار اروپا را رها کرده بودند تا محصولات خودشان را به بازارهای آمریکای لاتین و آسیا تحویل دهند چون قیمت‌های آنجا بالاتر بود.

رییس‌جمهوری روسیه گفت عوامل دیگر عبارتند از سرمای زمستان، کمبود انرژی سبز، تلاش اروپا برای تعطیل کردن تولیدکنندگان انرژی مبتنی بر هیدروکربن و غیره. او توضیح داد که اروپایی‌ها درخواست روسیه برای قراردادهای بلندمدت تامین گاز را رد کردند و روسیه را به تلاش برای تصاحب بازار متهم می‌کردند. آنها گفتند که قیمت‌های لحظه‌ای راه‌حل است و وضعیتی که امروز در آن قرار گرفته‌اند نتیجه آن تصمیمات است.

او گفت که اتهامات اخیر مبنی بر قطع عرضه گازپروم از طریق خط لوله یامال- اروپا صحت ندارد. بلکه به این دلیل بود که خریداران طرف مقابل آن را نمی‌خریدند. آنها اکنون از همان خط لوله برای پمپاژ گاز از آلمان به لهستان استفاده می‌کنند. چرا؟ زیرا روسیه با قیمتی تا شش برابر کمتر از بازار لحظه‌ای به آلمان گاز می‌فرستاد و آنها آن را دوباره می‌فروختند. رییس‌جمهوری روسیه گفت اما این فقط تجارت بود. با این حال، در حالی که آنها به این کار ادامه می‌دادند، نمی‌شد از این خط لوله برای پمپاژ گاز روسیه استفاده کرد.

پیام مسکو به آمریکا و ناتو درباره کمک به افغانستان

رییس‌جمهوری روسیه از آمریکا و کشورهای غربی هم‌پیمان این کشور خواست تا با توجه به اینکه ۲۰ سال افغانستان را اشغال کرده بودند و به زیرساخت‌های این کشور ضربات سنگینی وارده کرده‌اند، به کمک مردم این کشور بشتابند.

پوتین گفت: افغانستان به کمک‌های اقتصادی نیاز دارد و در وهله اول آمریکا و کشورهای عضو ناتو که بیست سال در این کشور حضور نظامی داشته‌اند، باید به مردم افغانستان کمک کنند. وی افزود: ما نیز به نوبه خود هر چه که از دستمان برآید برای کمک به افغانستان انجام خواهیم داد. پوتین گفت: در وهله اول باید ذخایر مالی افغانستان در خارج از این کشور در بانک‌های آمریکایی آزاد شود. تا اینکه کمک‌های انسانی به میزان لازم به مردم افغانستان ارائه شود. وی در مورد به رسمیت شناختن طالبان هم گفت: روسیه در به رسمیت شناختن حکومت طالبان به واقعیت‌ها توجه خواهد کرد.

رییس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که مسکو خواهان تصمیم منسجم و یک رای جامعه جهانی در این مساله (به رسمیت شناختن حکومت طالبان) در افغانستان است. وی این را نیز گفت که می‌خواهد روابط روسیه و افغانستان به بهترین شکل ممکن توسعه بیابد. به گفته رییس‌جمهوری روسیه، هم‌اکنون نیز از قلمرو افغانستان مقادیر بزرگ مواد مخدر به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود و این مساله برای روسیه نگران‌کننده است.

 واکنش آمریکا به کنفرانس پوتین

پس از ابراز امیدواری پوتین در مورد ملاقات در ژنو، مقام‌های آمریکا گفتند که می‌توان گفت‌وگوها را در ژانویه شروع کرد. مقام ارشد کاخ سفید در اولین واکنش به کنفرانس مطبوعاتی سالانه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد که ایالات متحده آماده آغاز گفت‌وگوی دیپلماتیک مشروط با روسیه از ابتدای ژانویه است.

این مقام مسوول با بیان اینکه کاخ سفید آماده مذاکره دوجانبه یا چندجانبه از چندین کانال است، توضیح داد که تاریخ و مکان اولین نشست مشخص نشده است. وی افزود: نکاتی از سوی روسیه مطرح شده و ما فکر می‌کنیم می‌توانیم در مورد آنها بحث کنیم در مقابل نکات دیگری وجود دارد که روس‌ها می‌دانند ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم. این مقام آمریکایی تاکید کرد: هر گفت‌وگویی باید بر اساس اصل متقابل باشد یعنی نگرانی‌های ما نیز در نظر گرفته شود.

وی گفت: ما به نظارت دقیق تحرکات هشداردهنده نیروهای روسیه و عملیات استقرار نیرو در مرز با اوکراین ادامه می‌دهیم. ایالات‌متحده و متحدانش همزمان در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های شدید در صورت حمله مسکو به اوکراین هستند. پوتین اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: امیدوارم اولین واکنش مثبت ایالات متحده، با اعلام آغاز مذاکرات در ژنو در ژانویه، به ما اجازه دهد تا به جلو برویم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 237183
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا