نه خبری از آزادسازی پول‌های ایران است، نه گشایشی در مذاکرات!

به گزارش جهان صنعت نیوز: با وجود همه این حرف‌های امیدوارکننده اما از یک سو شاهد افزایش روزبه‌روز سختی‌های اقتصادی برای مردم و از سوی دیگر شاهد مواضع طرف غربی مذاکرات که انگار با آنچه در ایران گفته می‌شود، خیلی فرق دارد هستیم. مثلا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره وضعیت مذاکرات وین و صحت برخی گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های خارجی به دلیل تحریم‌های واشنگتن، پاسخ داده است.

پابرجایی تحریم‌ها

آن‌طور که وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، گزارش کرده او در پاسخ به اینکه چه اطلاعات جدیدی از مذاکرات وین وجود دارد که مدتی پیش به دلایلی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است و آیا به زودی جلسه‌ای تشکیل خواهد شد یا نه؟ همچنین در پاسخ به اینکه آیا آمریکا پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کرده و آیا در جریان است که هر یک از متحدان آمریکا مبالغی از پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کرده باشند، گفت: «تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم. شنیدن برخی گزارش‌هایی که صحت نداشته‌اند و به کلی نادرست هستند، تاسف‌بار بوده است، نه تنها در زمینه مساله تحریم‌ها یا لغو تحریم‌ها بلکه باید بگویم در زمینه این مساله مربوطه و تلفیق آن با ادعاهایی غلط درباره توافقی در زمینه [آزادی] زندانیان.»

پرایس ادامه داد: «واقعیت این است که متاسفانه ما هیچ خبری برای اعلام کردن درباره یک گشایش [در مذاکرات] نداریم.»

وی با بیان اینکه هرگونه اطلاعات مربوط به زندانیان ما که در ایران در زندان به سر می‌برند، مستقیما از سوی وزارت امور خارجه ارائه‌ خواهد شد، اظهار کرد: «در جریانیم که اطلاعات نادرست زیادی پخش شده است. از همه می‌خواهیم در زمینه این گزارش‌ها احتیاط کنند. اما الان آنچه مسلم است، این است که دو مسیر موازی در قبال ایران وجود دارد؛ یکی در چارچوب مذاکرات وین برای بازگشتی دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام و دیگری آزادسازی تمام چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی شده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین بیان کرد: «متاسفانه در این مرحله، هیچ‌یک از این مذاکرات به طور موفقیت‌آمیز به نتیجه نرسیده است. هرگونه گزارش خلاف این، مثل همان موردی که اشاره کردید، گزارش‌ها درباره اینکه پول‌های ایران در حساب‌های مسدود شده در کشورهای طرف سوم[طرف سوم تحریم‌های آمریکا] نادرست هستند، نه شرکای ما این پول‌ها را به ایران داده‌اند و نه آمریکا انتقال این پول‌های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است.»

او در پایان گفت: «ما با نهایت فوریت به پیشبرد این مذاکرات ادامه می‌دهیم. از ایران هم می‌خواهیم همین کار را بکند. از ایران می‌خواهیم بگذارد باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز که شهروندان آمریکا هستند به کشورشان و نزد عزیزانشان بازگردند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درحالی موضوع آزادسازی پول‌های ایران را رد کرده که همین چند روز قبل سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تایید این خبر گفته بود که «اصل آزادسازی انجام می‌شود.»

نصب دوربین‌ها؟

بحث آزادسازی پول‌ها یا تبادل زندانی‌ها اما تنها خبر تازه در زمینه مذاکرات و بحث‌های حاشیه‌ای آن نیست. موضوع مهم‌تر احتمالا این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربین‌های نظارتی خود را در تاسیسات نطنز نصب کرده است. این را البته خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس گزارش کرده است.

رویترز در ادامه گزارش آورده که آژانس همچنین اعلام کرده است که کارگاه جدید سانتریفیوژ در نطنز با ماشین‌آلات کرج کار می‌کند.
خبرگزاری رویترز مدعی است که جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رویت کرده که در آن آمده است: ایران در حال راه‌اندازی یک کارگاه جدید در نطنز است که قطعات سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را با ماشین‌هایی که به تازگی از تاسیسات کرج به آنجا منتقل شده است، خواهد ساخت.

بنابر ادعای رویترز، در ادامه این گزارش با اعلام اینکه آژانس در تاسیسات نطنز دوربین‌های نظارتی نصب کرده، آمده است: ایران در تاریخ ۱۳ آوریل (۲۴ فرورین ماه) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که ماشین‌های منتقل شده در کارگاه نطنز از همان روز شروع به کار خواهند کرد.

لازم به ذکر است که این خبر از سوی ایران با واکنش و ارائه توضیحاتی مواجه شد. در پی انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در اظهاراتی گفت: این یک گزارش به‌روزرسانی فنی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند.

غائبی درباره نصب دوربین‌ها گفت: در این گزارش اعلام شده است همان‌طور که قبلا گزارش شد ایران در چهار آوریل به آژانس اطلاع داده است که تمامی ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی‌آزمایی کردند که تمامی آنها غیرفعال هستند.

غائبی ادامه داد: در ۱۲ آوریل آژانس نصب دوربین‌های نظارتی خود را در نطنز به اتمام رسانده و همان روز مهر و موم از این ماشین‌ها برداشته شده است. همان روز ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین‌ها برای تولید لوله‌ها و بیلوز روتور سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفته است. همچنان در ۱۳ آوریل ایران به آژانس اطلاع داد که این ماشین‌ها در همان روز در این مکان جدید فعال و عملیاتی شده‌اند.

سرپرست نمایندگی ایران همچنین گفت: همچنان آژانس هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های نصب شده نداشته و تا زمانی که ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 256573
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا