پاسخ ایران به قطعنامه قاطع و متناسب بود/ به اعتبار آژانس ضربه بدی وارد شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران  در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اینکه تصویب قطعنامه آژانس چه تاثیری در روند گفتگوهای وین خواهد داشت، گفت: ما با یک کنشگر یاغی و با یک رژیم یاغی در این منطقه رو به رو هستیم که بیشترین رفتار های یاغی گرایانه، تروریستی، مداخله‌جویانه، جنگ طلبانه و قانون گریزی را در نظام بین الملل به منصه از ظهور گذاشته است. رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است که ساختارهای حقوق بین الملل را به سخره بگیرد و سازمان‌های بین‌المللی را ابزار کند همه این کارها با حمایت ها و چک سفید امضای برخی کشورها انجام شده است.


وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درمورد سفر گروسی به سرزمین های اشغالی اظهار داشت: جای تاسف است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان کارگزار سازمان انرژی اتمی این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون‌گریزی قرار داده است و توسط کارگزاران خود این ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است.

خطیب زاده ادامه داد: این اقدامات دستاوردهای سازمان‌های بین المللی را بی اعتبار کرده است، پیام این سفر مثل هر اقدام دیپلماتیک دیگری روشن است و مدیرکل آژانس موظف است در پی استقلال این سازمان و بیطرفی آن باشد، طبق اساسنامه سازمان بین المللی انرژی هسته ای، مدیرکل وظیفه قطعی در این خصوص داشته است و در زمان غلط در جای غلط حضور پیدا کرده و افراد غلط را ملاقات کرده است و به اعتبار آژانس ضربه بدی وارد کرده است.رژیم صهیونیستی هیچ معاهده منع اشاعه‌ای را نپذیرفته است.

وی قطعنامه آژانس را کاملا سیاسی و طراحی شده خواند و گفت: این قطعنامه در مسیری بین ایران و آژانس ایجاد شده بود و توافق شده بود، خلل ایجاد کرده است، اقدام به تغییر لحن، تغییر گفتگو، تغییر واژه ها که به ناگاه در بیان مدیرکل به پارلمان اروپا رخ داد، نشان می‌دهد که دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نمی‌توانستیم اقدام سیاسی و غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم لذا اقدامات خود را انجام دادیم و اقدامات قاطع و متناسب بود هر چقدر آنها بگویند که قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است اما اگر ضرورتی بر ارائه قطعنامه نبود .

خطیب زاده تاکید کرد: تمامی دوربین‌های پادمانی سر جایش است. اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد و ایران جزو پادمان است.

ایران با رویکرد منطقه‌ای دنبال حل پدیده گرد و غبار است

وی درخصوص اظهارات یکی از مقامات ترکیه پیرامون منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگردها در ساحل عاج، گفت:  ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده ریزگرد هاست. چه در جلساتی که طی سال‌های گذشته برگزار و  چه در جلساتی که در فائو در کمیته مرتبط برگزار شده ایران حاضر بوده است. جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل  کند. 

خطیب زاده افزود: پیوستگی محیط زیست در کل منطقه وجود دارد. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است. قطعا جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

توافق در دسترس است اگر آمریکا از توهم اهرم سازی عبور کند

خطیب‌زاده در مورد کاهش تعهدات برجام یایران گفت: آنچه که جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده است، در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. اگر فردا در وین توافق انجام شود، تمامی اقدامات ایران برگشت پذیر است.اما فشارهایی که بر مردم ایران تحمیل کردند، برگشت ناپذیر است.

وی تصریح کرد: بهتر است غرب تمرکز خود را بر به نتیجه رسیدن توافق بگذارد. توافق در دسترس است اگر آمریکا از توهم اهرم سازی عبور کند.

پیشنهاد چین و روسیه هم فاصله گرفتن از دلار است

وی در مورد اظهارات صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد پیشنهاد پول جدید برای جایگزینی دلار گفت: اینکه مبادلات خودمان را به غیر از دلار انجام دهیم همواره در دستور کار ایران بوده است و تلاش می‌کنیم از دلار فاصله بگیریم و تنها پیشنهاد ایران نیست بلکه پیشنهاد چین و روسیه هم بوده است ولی اصل ایده در دستور کار ما بوده است.

وزیرخارجه پاکستان فردا به ایران سفر می‌کند

خطیب زاده در مورد سفرهای دیپلماتیک به تهران گفت: فردا وزیر خارجه پاکستان به تهران خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان به ایران می‌آید. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است.

وی همچنین در مورد تعیین سفرای ایران در فرانسه، انگلیس و سازمان ملل  و شایعه مخالفت با گزینه‌های وزارت خارجه در نهاد ریاست جمهوری گفت:  فرآیندهای معمول به صورت عادی در حال انجام است. حتما فرآیند انتخاب و اعزام سفرا با حساسیت و دقت نظر بالایی انجام شود و شاید باعث شده این برداشت پیش بیاید. برخی کشورهایی که نام بردید در مرحله گرفتن آگرمان از دولت میزبان است که ان شاءالله سفرا اعزام می‌شوند.

امیر عبداللهیان به زودی عازم آفریقا می‌شود

سخنگوی وزیر امورخارجه با بیان اینکه امیرعبداللهیان به زودی عازم آفریقا می‌شود، گفت: به طور ویژه بخش آفریقای وزارت امورخارجه مامور شده است که این اتفاقات را پیگیری کند.

مقاومت پاسخ درست به رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه گفت:ملت سوریه و ملت‌های دیگر منطقه می‌دانند که جواب متجاوز سیلی است. قطعا سوریه نمی‌تواند حیاط خلوتی برای تجاوزات رژیم صهیونیستی باشد، مقاومت پاسخ درست به رژیم صهیونیستی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کابوس یاغیان، متجاوزان به کشورهای منطقه است

وی تصریح کرد: اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کابوس یاغیان، متجاوزان به کشورهای منطقه باشد، باعث افتخار جمهوری اسلامی است و قطعا سپاه پاسداران به دلیل برقراری امنیت در منطقه، مورد خشم و نفرت یاغیان قرار می‌گیرد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دیدرا وزرای خارجی ایران و عربستان افزود: تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر حج است تا حج خوبی برگزار شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند حج آرامی را داشته باشیم.

عملیات اخیر در اربیل عراق علیه عناصر یک رژیم یاغی، جراحی کوچکی بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله پهپادی اخیر در اربیل و خبرها درباره کشته‌شدن ۲ نفر از اعضای موساد گفت: در این باره پاسخی ندارم. پاسخ اسرائیل را در جای خودش می‌دهیم و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم.

وی ادامه داد:  عملیات اخیر در اربیل عراق علیه عناصر یک رژیم یاغی، جراحی کوچکی بود که به‌طور دقیق به هدف اصابت کرد.

خطیب زاده در مورد سفر وزیر خارجه روسیه گفت: زمان سفر لاوروف به ایران اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر چین گفت: از سفر کمیسر عالی حقوق بشر به چین هم استقبال می‌کنیم. برخی طرف‌ها موضوع حقوق بشر را به یک ابزار سیاسی تبدیل کرده‌اند.

اسدی دیپلمات ایران بدون قید شرط باید آزاد شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین وضعیت آقای اسدی گفت: دستگیری اقای اسدی دیپلمات ایران در بلژیک نقض فاحش قرارداد وین در سال ۱۹۶۱ است.

وی ادامه دارد: با دستور رئیس جمهور شکایت حقوقی برای آزادی آقای اسدی در مجامع بین‌المللی انجام شد.دولت بلژیک نقض عهد و بدعت خطرناکی را انجام دادند و بدون قید و شرط باید آقای اسدی آزاد و درخصوص دستگیری وی اعاده حیثیت شود.

توضیحات خطیب‌زاده در مورد مراسم سفارت روسیه

خطیب‌زاده در مورد عکس های منتشر شده از سفارت روسیه گفت: نگاه دقیق نیازمند است، اگر به عکس‌های سفارت ایران در روسیه نگاه کنید، می‌بینید که مقامات نظامی، امنیتی و وزرای روسیه در صف می‌ایستند تا به سفیر ایران دست بدهند و بعد از جلسه بنده عکس‌هایی در این زمینه به شما نشان خواهم داد، کار دیپلمات همین است نباید دچار خود تحقیری شویم.

وی ادامه داد: شما منتقد هر سیاستی که هستید، باشید هر نگاهی که به سیاست خارجی دارید، داشته باشید، اساساً جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران زیبایی هایشان در این تفاوت سلیقه‌ها است.ما در منطقه جز کشورهایی هستیم که هر نوع گفتمان را می‌توانیم داشته باشیم و بشنویم در مورد ایالات متحده، روسیه، چین، ترکیه و پاکستان.

سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت: سیاست آن چیزی است که از این تریبون، تلفن رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اعلام می‌شود آنچه که مردم و رسانه‌ها و نخبگان می‌گویند مورد احترام است.

وی با تاکید بر اینکه نباید دچار خودتحقیری نشوید، گفت: گفتمان جمهوری اسلامی ایران «نه شرقی نه غربی» «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و توانمندسازی ملت ایران و غرور ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: فراموش نکنید که وزیر امور خارجه در مسکو گفت« ما نه اقمار کسی می شویم و نه برای خودمان قمری می خواهیم»،برخی اظهارات شبهه افکنی است.

هیچ هواپیمای ایرانی توقیف نشده است 

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ هواپیمایی از جمهوری اسلامی ایران که متعلق به شرکت های ایرانی باشد توقیف نشده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 267908
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا