نخست‌وزیر محافظه‌کار و هندی‌الاصل چه در سر دارد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق انگلیس پس از ملاقات با «چارلز سوم»، پادشاه این کشور، نخست‌وزیر انگلیس شد.سوناک سومین نخست‌وزیر انگلیس طی هفت هفته اخیر محسوب می‌شود. او پس از استعفای لیز تراس، رهبری دولت گرفتار در بحران اقتصادی و سیاسی انگلیس را عهده‌دار شد.

سوناک تازه‌ترین نخست‌وزیر انگلیس از حزب محافظه‌کار (توریز) محسوب می‌شود. ریشی سوناک‌، اولین نخست‌وزیر سیاه‌پوست در انگلیس و همچنین اولین نخست‌وزیر در این کشور است که ریشه غیربریتانیایی دارد.

به گزارش الجزیره، ریشی سوناک که هفت هفته پیش در انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا به لیز تراس باخته بود، با استعفای زودهنگام تراس و با کسب بیشترین حمایت در میان نمایندگان محافظه‌کار پارلمان، به رهبری حزب حاکم رسید تا نخست‌وزیر بعدی بریتانیا شود. سوناک در شرایطی به عنوان پنجاه و هفتمین نخست‌وزیر بریتانیا کار خود را شروع می‌کند که در کمتر از چهار ماه دو نخست‌وزیر- بوریس جانسون و لیز تراس- مجبور به استعفا از رهبری حزب شده‌اند.

وی تبدیل به اولین نخست‌وزیر سیاه‌پوست در انگلیس و همچنین اولین نخست‌وزیر در این کشور شده است که ریشه غیربریتانیایی دارد.

مهاجری از هندوستان

ریشی سوناک یک تازه‌وارد در محافظه‌کار است. او در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک نماینده محافظه‌کار وارد پارلمان انگلیس شد و در دولت ترزا می ‌سمت‌های کوچک دولتی داشت. سپس در سال ۲۰۲۰ در دولت بوریس جانسون وزیر خزانه‌داری شد.

ریشی سوناک سال ۱۹۸۰ در شهر ساوتهمپتون در جنوب بریتانیا متولد شد. پدرش پزشک عمومی و مادرش داروخانه‌دار بود. آنها هر دو هندی‌تبار ولی متولد شرق آفریقا هستند و در دهه ۶۰ میلادی از کنیا و تانزانیا به بریتانیا مهاجرت کرده بودند. سوناک به دلیل وضعیت مناسب مالی خانواده، توانست وارد دانشگاه معتبر آکسفورد شود. وی در طول سال‌های زندگی خود از سیاست دور بود و در حوزه مالی و تجارت مشغول بود و به عنوان مشاور بزرگ‌ترین موسسات بانکی در جهان کار می‌کرد.

سوناک به عنوان یکی از ثروتمندترین سیاستمداران کشور انگلیس شناخته می‌شود و این به دلیل ثروت همسرش، «آکشتا مورتی» است که یکی از ثروتمندترین زنان انگلستان است و در مورد ثروت او بحث‌های زیادی شده است، به‌ویژه اینکه فاش شد شرکت‌های او فرار مالیاتی دارند.

در شرایط عادی، سوناک گزینه مناسبی برای جانشینی بوریس جانسون و اداره انگلیس که در بدترین شرایط اقتصادی ۴۰ سال گذشته به سر می‌برد، بود زیرا وی در مقابله با همه‌گیری کرونا نشان داد که مدیر توانمندی است. اما حزب محافظه‌کار محاسبات خود را داشت و لیز تراس را بر ریشی سوناک ترجیح داد. در واکنش به این انتخاب سوناک بی‌سر‌وصدا کنار رفت، اما بر موضع خود مبنی بر عدم موفقیت لیز تراس در اجرای وعده‌هایش پافشاری کرد.

سیاست سختگیرانه در قبال مهاجران

این سیاستمدار هندی‌الاصل همیشه حامی هر قانونی بوده که باعث کاهش تعداد مهاجران به انگلستان شود و همچنین در مورد پذیرش پناهندگان سختگیر بوده است.

وی در دوران تصدی وزارت خزانه‌داری که دومین وزارتخانه مهم پس از نخست‌وزیری است، بودجه زیادی به همه تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود پناهندگان از طریق کانال دریایی اختصاص داد.

سوناک هیچ‌گونه مخالفتی با قوانین بحث برانگیز در مورد مهاجرت نداشت، مانند قانون شهروندی و مرزها، که راه را برای سلب تابعیت شهروندان خارجی‌الاصل هموار می‌کند، یا پروژه اخراج مهاجران به رواندا، پروژه‌ای که هنوز در انتظار تصمیم دادگاه عالی بریتانیا است.

انتظار می‌رود که سوناک سیاست سخت حزبش در مورد مهاجرت را برای جلب نظر رای‌دهندگان محافظه‌کار و راستگرا ادامه دهد، اما ممکن است اولویت دولت او نباشد، زیرا اولویت همچنان پرونده‌های اقتصادی خواهد بود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 298165
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا