موقعیت فاطمی‌امین

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این موضوع البته از همان ابتدا که رییس دولت سیزدهم نیروهای مورد نظر خود را به مجلس معرفی کرد تا برایشان رای اعتماد بگیرد، قابل حدس بود زیرا سوابق و تجارب گزینه‌های انتخابی روزهای خوبی را نوید نمی‌داد. از آنجایی که نه گوش دولت به توصیه‌ها و انتقادات بدهکار بود و نه مجلسی‌ها قصد صف‌آرایی مقابل دولت همسو را داشتند دیدیم که مرحله رای اعتماد گرفتن غیر از یکی دو مورد خیلی ساده و بی‌دردسر طی شد. کار که شروع شد اما ضعف وزرای جوان و انقلابی هم معلوم شد. با همه اینها و به هر ضرب و زوری که بود این یک سال را سپری کردند. حالا اما اوضاع چنان است که از عملکرد برخی از آنها به هیچ وجه نمی‌توان دفاع کرد. شاهدش هم بلند شدن صدای انتقاد از مجلس اصولگرای یازدهم است.

از این رو و با در نظر گرفتن شرایط کشور به واقع حساس است و خطیر، از یک‌سو زمزمه‌هایی‌ درباره استیضاح برخی وزرا می‌شنویم و از طرف دیگر شایعاتی درباره استیضاح یا برکناری برخی دیگر به گوش می‌رسد. این گزاره‌ها البته از وقتی بیشتر مورد اعتنا قرار گرفت که عبدالملکی یعنی پرحاشیه‌ترین و خبرسازترین عضو دولت سیزدهم استعفا داده و از وزارت کار رفت. کارت زردی که مجلس به وزیر صمت داد نیز آفتابی بود دلیل آفتاب.

در مرحله بعد گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی به عنوان دومین نفر از قطار کابینه پیدا خواهد شد، شروع شد. نگاه‌ها اما به اتفاق به سوی فاطمی‌امین یعنی وزیر صمت برگشت. اگرچه که برخی از سیاسیون و تحلیلگران با توجه به عملکرد دولت و فضای مجازی از احتمال رفتنی شدن وزیر جهاد کشاورزی هم می‌گویند.

این‌طور که معلوم است اما تا رفتن فاطمی‌امین چیزی نمانده است. شاهدش همین اخباری که در یکی‌، دو روز گذشته حول محور او شنیده‌ایم. اول از همه اخباری غیررسمی از استعفای او حکایت کرد. بعد که استعفا تکذیب شد، گفتند که استیضاح او در مجلس اعلام وصول شده است. این هم اما تکذیب و معلوم شد که تازه استیضاح او به جریان افتاده است. درست است که اخبار اخیر به مرور از جدیت رفتن او کاسته اما واقع امر این است که نشان می‌دهد موقعیت وزیر صنعت، معدن و تجارت اصلا خوب نیست.

مصداق این مدعا اظهارات لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین است. او که درخواست‌کننده استیضاح وزیر صمت در زمستان سال گذشته بود، به «ایلنا» گفته: فکر می‌کنم مجلس به اندازه به ایشان فرصت داد و چندین ماه است که از درخواست استیضاح ما می‌گذرد اما مجلس به دلیل اینکه ابتدای کار دولت بود و عرف هم بر این نبود که در زمان کمتر از یکسال استیضاح‌ها اجرا شود این موضوع را متوقف نگه‌ داشت اما فکر می‌کنم که دیگر فرصتی که به ایشان داده شد، تمام شده است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته هم ایشان از مجلس کارت زرد گرفتند که نشان داد حتی در یک سوال هم ایشان نتوانست مجلس را قانع کند، بنابراین فکر می‌کنم که در همین هفته جاری استیضاح ایشان اعلام وصول خواهد شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس در پاسخ به این سوال که «با توجه به افزایش تعداد منتقدان دولت در صحن مجلس، به نظر شما نمایندگان حاضر به رای دادن به استیضاح وزرا خواهند بود یا همچنان مایل هستند به منظور پرهیز از مواجهه مجلس با دولت، وزرا اقدام به استعفا کنند یا از سوی رییس‌جمهور کنار گذاشته شوند؟» ابراز کرد: فکر می‌کنم که وزرا در هر صورت هم اطلاعات‌شان از وضعیت حوزه کاری‌شان، هم اطلاعات‌شان از افکار عمومی و نگاه نمایندگان را می‌دانند، بنابراین بهتر است بر آنچه که می‌دانند تصمیم بگیرند و با اما و اگر کارشان را پیش نبرند. نظر ما هم این است وزرایی که فکر می‌کنند در مجلس ممکن است به چالش کشیده شوند، برای کمک به دولت کناره‌گیری کنند که دولت بتواند وزرای قوی‌تر را معرفی کند.

گفتنی است، دیروز سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی نیز از اعلام وصول طرح استیضاح «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در جلسه هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: طرح استیضاح آقای فاطمی‌امین از سوی هیات‌رییسه مجلس به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده است. وی با تاکید بر نصاب لازم قانونی برای طرح استیضاح وزیر صمت، گفت: کمیسیون صنایع مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی یک هفته فرصت دارد تا درباره استیضاح اعلام نظر کند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا نباید استیضاح آقای فاطمی‌امین در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شود؟، گفت که برابر آیین‌نامه، استیضاح باید در جلسه هیات‌رییسه اعلام وصول شود که این اتفاق نیز افتاده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 269856
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا