موضوع مذاکره منتفی است

حسن کاظمی قمی * آمریکایی ها برجام را امضا کردند و خلاف آن عمل کردند و نهایتا هم از آن خارج شدند . نه آنکه به مفاد برجام عمل نکرده باشند بلکه کل توافق نامه را نادیده گرفتند.

این تجربه عدم تعهد آمریکایی ها یکبار و دوبار نبوده و مختص به جمهوری اسلامی و  فقط در بحث برجام نیست.  در ارتباط با سوریه، عراق، و افغانستان ، کره شمالی و قدرت های بزرگتری مثل روسیه شاهدیم که توافقاتی در مسائلی همچون منع به کارگیری سلاح های کشتار جمعی و هسته ای صورت گرفت اما بعد از مدتی امریکا این تعهدات را نادیده گرفت.

حتی از این بالاتر می بینیم که دولت های گذشته آمریکا نسبت به  توافقات بین المللی تعهد نشان دادند مثلا در خصوص موضوع آب وهوا که محیط زیست را تحت الشعاع قرار می دهد اما دولت جدید نهایتا از این توافقات خارج شد .

با این اوصاف  نمی توان به دولت آمریکا اعتماد کرد . اما جمهوری اسلامی خالصانه و صادقانه در خصوص موضوع هسته ای مذاکره کرد جمهوری اسلامی دنبال کشتار و سلاح هسته ای نبود اما برای اعتمادسازی وارد این موضوع شد و توافقاتی انجام داد اما امریکایی ها از برجام خارج شدند .

از طرف دیگر هیات حاکمه جدید آمریکایی ها مواضعش آشکار است و آن عدم پایندی به توافقات را نشان می دهد . نکته قابل توجه دیگر در فرمایشات دیروز رهبری این است که امریکا در همه صحنه ها در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد .

ما می بینیم که امروز آمریکا امکان گزینه نظامی ندارد و از حداکثر تحریم ها و فشار اقتصادی علیه ملت ایران استفاده می کند و تلاش دارد جمهوری اسلامی را در انزوای بین المللی قرار دهد و با تحریک و جریانات ترورییستی سعی می کند که مشکلات امنیتی را برای ایران بوجود آورد و به ظن خود فشارهای اجتماعی و حرکات مردمی علیه نظام ایجاد کند اما در همه این ها  شکست خوردند در نتیجه امروز رویکردشان به مذاکره تغییر کرد.

رویکرد امروز آمریکا بحث مذاکره است برای اینکه بگویند جمهوری اسلامی را که سیاست مقاومت را در پیش گرفته ، شکاندیم انها دنبال این نیستند که مذاکره و مشکلی را حل کنند بلکه از مذاکره به عنوان ابزاری علیه منافع ملت ایران استفاده می کنند.

در نتیجه همزمان با فشار اقتصادی و سیاسی مسائلی همچون مذاکره را مطرح می کنند طبیعی است که جمهوری اسلامی اولا با این وضعیت مذاکره به نفعش نخواهد بود نکته دوم این است که در چه رابطه با آمریکا مذاکره کنیم ؟وقتی امریکا از برجام خارج شد و خلاف مفاد برجام حاضر نشده تحریم های ظالمانه راعلیه ایران  بردارد چرا باید با انها مصالحه کنیم ؟ ضمنا با فرض اینکه مذاکره  تشکیل شود سوال اینجاست که راجع به چه موضوعی باید بحث کنیم ؟ راجع به برگشت امریکا به برجام یا رفع تحریم ها؟این دو نیاز به مذاکره ندارد .

لذا از اساس موضوع مذاکره منتفی است و امریکا باید به خوبی بداند که هدف امریکا از طرح موضوع مذاکره یافتن راه حل مشکلات نیست چرا که مشکلات موجود ناشی از سیاستهای امریکا در برابر جمهوری اسلامی و در قبال منطقه و مسائل کلان منطقه است این درحالی است که سیاست جمهوری اسلامی ایران  شفاف و همسو و ثبات ساز فرامنطقه است .

از این جهت اینکه نه تنها مقام معظم رهبری بلکه همه مسئولین نسبت به مذاکره موضع منفی دارند و می گویند مذاکره با امریکا انجام نخواهد شد چرا که این مصالحه به نفع و نتیجه نخواهد بود.

آنچه مهم است برای جمهوری اسلامی اقتدار ملی کشور است که  اگر بخواهیم داشته باشیم باید روی مقاوم سازی اقتصاد و توجه به خود کفایی  کشور و پیشرفت های علمی و فناوری و مهم تر از  همه روحیه وحدت داخل جامعه تکیه و تقویت کنیم.خوشبختانه مسئولین نسبت به عملکرد و مواضع امریکا نسبت به گذشته منسجم تر هستند چرا که امریکا با اتخاذ سیاست هایش ماهیتیشان را برملا کرده است.

* کارشناس مسائل بین الملل

سیاسییادداشت
شناسه : 48905
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا