مواضع بایدن و پاسخ تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز: وی در این باره گفت: ما برای سران ایران مشخص کردیم که حاضریم جهت بازگشت به برجام چه چیزهایی را قبول کنیم. ما منتظر پاسخ آنها هستیم. درباره اینکه این اتفاق چه زمانی می‌افتد، مطمئن نیستم اما ما تا ابد منتظر نخواهیم ماند.

لازم به ذکر است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به بیانیه مشترک «بایدن» رییس‌جمهور آمریکا و «لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد. ناصر کنعانی توئیت کرد: «‏در بیانیه مشترک بایدن و لاپید، بر «تعهد ثابت و قاطع آمریکا به حفظ امنیت و برتری نظامی رژیم صهیونیستی» تاکید شده است. اشتباه نشود، هدف صرفا ایران نیست، بلکه کشورهای عربی و اسلامی ‌باید همواره برتری رژیم صهیونیستی را بپذیرند. بنابراین منبع اصلی تهدید برای منطقه کاملا روشن است.

‏تا وقتی که دولت جعلی «اسراییل» ایستگاه اول سفر روسای‌جمهور آمریکاست و هدف اول هم حفظ امنیت و برتری آن است، ملت‌ها و کشورهای منطقه به صلح و ثبات و آرامش نخواهند رسید. ج.ا.ایران امنیت همسایگان خود را امنیت خود می‌داند.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیروز در واکنش به سفر جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به منطقه و بیانیه اخیر بایدن و لاپید در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران با قدرت و منطق در مسیر توسعه پایدار اقتصادی و تلاش عزتمند برای لغو تحریم‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: هرگز از حقوق مسلم ملت بزرگ ایران کوتاه نخواهیم آمد.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که «دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار هدف ماست» خاطرنشان کرد: بی‌تردید خیمه‌‌شب‌بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، ما را مصمم‌تر می‌کند.

واکنش تهران البته به همین‌جا ختم نشد و سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز در پی ادعای جو بایدن در استفاده از گزینه «توسل به زور» علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: استفاده رییس‌جمهور مفلوک آمریکا و نخست‌وزیر درمانده رژیم جعلی صهیونیستی از عبارت «توسل به زور» را به حساب جنگ روانی، توهم و خواب‌آلودگی مسبوق به سابقه آنان می‌گذاریم.

وی افزود: به آنها گوشزد می‌کنیم، وقایع گذشته را یک بار مرور کنند؛ اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران، دفن شدن لشکریان آمریکا در صحرای طبس، شکست قطعی آمریکا در تحمیل ۸ سال جنگ علیه ایران، فرار بزرگ اشغالگران آمریکایی از افغانستان، ویران شدن پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، شکار پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا در خلیج فارس، شکست خفت‌بار پروژه آمریکایی لشکرکشی داعش در عراق و سوریه، شکست ذلت‌بار آمریکا و متحدانش در مقابل گروه انصارالله یمن، شکست در جنگ ۳۳روزه با حزب‌الله لبنان، شکست در جنگ ۲۲روزه با حماس در فلسطین اشغالی، انهدام مقتدرانه پایگاه جاسوسی رژیم جنایتکار و کودک‌کش اسرائیل در اربیل، ویران شدن پایگاه‌های رژیم غاصب صهیونیستی در ارتفاعات جولان، خیس شدن شلوار نظامیان آمریکایی در خلیج فارس، وحشت و رعب عمیق نظامیان آمریکایی و صهیونیستی برای حضور و تردد معمولی در منطقه به واسطه آگاهی از عقوبت ظلم و جنایاتشان علیه بشریت و… .

نگرانی‌های لاپید

آن‌طور که ایندیپندنت نوشت، بایدن درخصوص «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» و «تعهد آمریکا به اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای» نیز با لاپید گفت‌وگو کرده است.

لاپید نیز مخالفت خود با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را ابراز کرد و رییس‌جمهور آمریکا خواست تا فشارها علیه ایران را افزایش دهد. وی در ادامه مدعی شد که «دیپلماسی جلوی ایران را نخواهد گرفت.»

لاپید پس از این دیدار با بایدن در راستای سیاست‌های ایران‌هراسی علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفته بود: درباره تهدید هسته‌ای ایران  ابراز نگرانی کردیم. هیچ ایران هسته‌ای وجود نخواهد داشت، چراکه نه تنها تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی است بلکه برای کل جهان نیز تهدید به شمار می‌آید.

آخرین ابزار

گفتنی است، رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که به احیای توافق هسته‌ای با ایران متعهد است. وی در ادامه بدون توجه اشاره به اینکه در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته‌ای جایی ندارد گفت: آنچه بد است، ایران با سلاح هسته‌ای است. با توافق می‌توانیم آنها را محدود کنیم.

بایدن همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای را اشتباهی بزرگ خواند و اظهار کرد که ایران از آن زمان به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است اما امیدواریم که استفاده از زور آخرین ابزار ما علیه ایران باشد.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به نظرش درخصوص بازگشت به برجام، تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و افزود: توافق را روی میز گذاشتیم و پیشنهاداتمان را ارائه کردیم. حال همه چیز به ایران بستگی دارد.

تحریم سپاه

 بایدن همچنین در این گفت‌وگو ادعا کرد که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج نخواهد کرد.

علی‌رغم تاکیدهای متعدد جو بایدن مبنی بر تعهدش برای احیای برجام، دولت وی رویکرد سازنده‌ای را برای حصول یک توافق خوب در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیش نگرفته است.

 بایدن پیش‌تر در آستانه سفر به منطقه نیز گفته بود که دولت او به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد داد تا آماده بازگشت به توافق شود.

اخیرا آمریکا و ایران با تسهیلگری اتحادیه اروپا، مذاکرات برجامی غیرمستقیمی در قطر برگزار کردند که دربردارنده نتیجه ملموسی برای طرفین نبود.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 275181
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا