معادله پیچیده جنگ اوکراین در فصل زمستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تخلیه خرسون در حالی صورت گرفت که چند هفته قبل از آن طی یک همه پرسی، این استان به همراه سه استان دیگر ضمیمه خاک روسیه شده است. به همین دلیل از آنجا که تصرف خرسون یکی از مهمترین دستاوردهای روسیه در خلال جنگ محسوب می‌شود، عقب نشینی از این منطقه نه تنها از لحاظ تاکتیکی، بلکه از نظر استراتژیک نیز برای مسکو هزینه‌ساز خواهد بود.
طبق گزارشی که اندیشکده آتلانتیک در این خصوص منتشر کرده است: در شرایط کنونی و به واسطه فرا رسیدن فصل سرما، معادلات جنگ تغییر کرده و تحولات آن را پیچیده‌تر خواهد کرد. بدون شک سربازان اوکراینی مستقر در خرسون از خود می پرسند که از این پس باید چه کار کنند؟ شواهد ناشی از آن است که با وجود موفقیت‌های باورنکردنی نیروهای اوکراینی، این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت. به همین دلیل است که اوکراینی‌ها ناچار هستند میان شروع عملیات تهاجمی و پیشروی در مناطقی که روس‌ها در آنجا ضعیف شده‌اند با حفظ دستاوردهای نظامی که تاکنون به دست آورده‌اند،  تعادل برقرار کنند.


در واقع آنطور که ناظران می‌گوید، زمان به نفع کی‌یف نیست. توانایی اوکراینی‌ها برای مقاومت در برابر روسیه به حمایت ناتو و آمریکا بستگی دارد و از آنجا که غرب متحمل تورم و افزایش هزینه انرژی و مواد غذایی است، فشارها برای خاتمه جنگ بر روی کی‌یف افزایش می‌یابد.

دستاوردهای نیروهای اوکراینی‌ در خارکیف، ایزیوم، لیمان و در نهایت خرسون حاکی از پیشروی قابل ملاحظه کی‌یف در برابر روسیه است. روس‌ها اخیر تاکتیک خود را از پیشروی همه جانبه به سمت هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و بمباران مناطق شهری تغییر داده‌اند. اما با گذشت زمان چنین تاکتیک‌هایی نشان داد که روس‌ها در دفاع از موقعیتشان درگیر چالش اساسی شده‌اند.

با این حال فرا رسیدن زمستان برای هر دو طرف معادلات جنگی را تغییر می‌دهد. در واقع تحرکات نظامی، حمل و نقل، عملیات جنگی و نیز اجرای استراتژی‌های نظامی زمستان سرد اوکراین به صورت فزاینده ای با دشواری همراه می‌شود. به همین دلیل است که می‌بینیم ارتش اوکراین اکنون در درخواست‌های خود مبنی بر تجهیزات نظامی به سمت گرفتن حمایت‌هایی نظیر دفاع هوایی و تجهیزات پشتیبانی مانند ژنراتور تغییر جهت داده است.

روسیه نیز با فرا رسیدن زمستان به دنبال تحکیم موقعیت‌های دفاعی در شرق رودخانه دنیپر و اطراف کریمه است. در این رابطه با توجه به چالش‌های روسیه برای آموزش و تجهیز نیروهای تازه بسیج شده که تعداد آنها به سیصد هزار نفر می‌رسد، رفتن در موضع دفاعی برای روسیه می‌تواند به عنوان خریدن زمان برای گذشت زمستان تلقی شود. یعنی به گفته برخی از ناظران، روسیه ممکن است در طول زمستان از مواضع خود به شدت محافظت کند و سپس با آغاز فصل بهار از سیصد هزار نیروی بسیج شده خود برای انجام یک عملیات تهاجمی گسترده استفاده کند.

به گفته کارشناسان نظامی، دست‌کم گرفتن اثرات زمستان در جنگ، اغلب نتایج فاجعه باری به همراه دارد. در واقع سرما بر هر نوع فعالیت نظامی از تجهیزات گرفته تا نیروی انسانی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل اختلال یا تاخیر به دلیل سردی هوا، امری است که به صورت دومینو وار بر سایر مولفه‌های جنگ به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر می‌گذارد. به همین دلیل سوال مهمی که برای ارتش اوکراین پیش می‌آید این است که با توجه به چالش‌های فزاینده جنگ در طول زمستان، آیا آنها باید به عملیات تهاجمی خود ادامه دهند یا خیر؟

می‌دانیم که ولودمیر زنسکی رئیس جمهوری اوکراین تاکیدکرده که دولت کی‌یف قصد دارد تمامی مناطق تصرف شده از سوی روسیه را باز پس گیری کند. اوکراین همچنان پس از گذشت ۱۰ ماه از جنگ تحت حمایت آمریکا و اروپا قرار دارد. چنین عواملی ممکن است اوکراینی‌ها را به عملیات تهاجمی فراتر از خرسون و کریمه سوق دهد. با این حال با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، چنین اقدامی از سوی کی‌یف چندان ساده و آسان نخواهد بود. روس‌ها نیز ممکن است در طول هفته و ماه‌های آینده به یک تاکتیک محافظه‌کارانه و دفاعی وارد شوند. این امر سبب می‌شود تا پتانسیل نظامی آنها برای بهار تقویت شود. بنابراین به نظر می‌رسد روسیه حملات هوایی خود به زیرساخت‌ها و مناطق شهری اوکراین در فصل زمستان تشدید کرده و تلاش کند از این راه اراده اوکراین و متحدانش را برای ادامه جنگ یا حداقل رفتن به فاز تهاجمی تضعیف کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 311557
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا