مردم‌سالاری آمریکایی در خطر فروپاشی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   جو بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ضمن متهم‌کردن جمهوریخواهان متحد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، به تضعیف دموکراسی در آن کشور، از رای‌دهندگان خواست تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر، هرگونه افراط‌گرایی را طرد کنند.
بایدن در یک سخنرانی مرتبط با تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در فیلادلفیا، قانونگذاران و دیگر ستایشگران پرشور برنامه «عظمت دوباره آمریکا» (MAGA) به رهبری دونالد ترامپ را متهم کرد که به‌دنبال برانداختن انتخابات دموکراتیک‌اند، قانون اساسی را نادیده می‌گیرند و مصمم‌ هستند تا کشور را به عقب ببرند، یعنی زمانی که حق سقط جنین، حریم خصوصی، پیشگیری از بارداری یا ازدواج همجنس‌گرایان وجود نداشت.
رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «دونالد ترامپ و جمهوریخواهان ماگا نماینده نوعی افراط‌گرایی‌اند که بنیادهای جمهوری ما را تهدید می‌کند. امشب در حالی که من اینجا ایستاده‌ام، به برابری و دموکراسی حمله شده است. ما با تظاهر به اینکه چنین نیست، هیچ لطفی به خود نمی‌کنیم.»
دستیاران بایدن می‌گویند که رییس‌جمهوری به‌طور فزاینده‌ای نگران رشد گرایش‌های ضددموکراتیک در حزب جمهوریخواه است و در این راستا، ورود به مبارزات انتخاباتی امسال و محکم‌کردن پایه‌های لازم برای انتخاب دوباره خودش در سال ۲۰۲۴ را ضروری می‌بیند.
بایدن پس از صرف زمان عمده‌ای در سال ۲۰۲۲ به مبارزه با تورم اقتصادی بالا در داخل آمریکا و همچنین رویارویی با موضوع حمله روسیه به اوکراین و دو دوره ابتلا به کووید۱۹ در تابستان، روزهای اخیر بارها به جمهوریخواهان همسو با ترامپ حمله کرده است.
سخنان روز پنجشنبه او در محکوم‌کردن خشونت سیاسی و تشویق اعضای هر دو حزب به مصالحه با یکدیگر، پس از دیگر سخنرانی‌های بایدن در روزهای اخیر بود که در آنها فلسفه ماگا را «شبه‌فاشیسم» خواند و محکوم کرد و تهدید‌های جمهوریخواهان علیه اف‌بی‌آی پس از تفتیش خانه ترامپ در فلوریدا را تهوع‌آور دانست.
این درحالی است که کوین مک‌کارتی رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه بایدن را به نادیده‌گرفتن جنایت و تورم و به‌جای آن، انتقاد از همشهریانش متهم کرد. او گفت: «رییس‌جمهوری بایدن به‌جای تلاش برای متحد کردن کشورمان به‌منظور حل این چالش‌ها، تفرقه انداختن و تحقیر و بی‌اعتبار کردن هموطنان آمریکایی خود را انتخاب کرده است. چرا؟ صرفا به این دلیل که آنها با سیاست‌هایش مخالف‌ هستند.»
بایدن در فیلادلفیا که زادگاه دموکراسی در آمریکا محسوب می‌شود، از پشت شیشه‌های ضد‌گلوله سخنرانی کرد، در حالی که معترضان حامی ترامپ نیز در گوشه‌ای درحال شعار دادن بودند. او سخنان روز پنجشنبه خود را در مکانی بیان کرد که قرار بود اهمیت تاریخی درخواستش را نشان دهد، یعنی در نزدیکی تالار استقلال، جایی‌که بیش‌از دو قرن پیش، اعلامیه استقلال و قانون اساسی ایالات متحده در آن تصویب شد.
نتایج نظرسنجی‌های تازه نشان می‌دهند که برای نخستین‌بار در ماه‌های اخیر، نگرانی اصلی هواداران ۲ حزب اصلی آمریکا از بالا بودن هزینه‌های زندگی به در معرض تهدید قرار داشتن مردم‌سالاری در کشورشان تبدیل شده است.
تارنمای هیل نوشت؛ اکثریت پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی تازه دانشگاه «کوئینی پیاک» از هواداران دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، گفته‌اند که از دید آنان نظام مردم‌سالاری ایالات متحده در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته است.
۶۷ درصد از پرسش‌شوندگان هوادار ۲ حزب اصلی آمریکا، این موضوع را مطرح کرده‌اند که (این خطر) نسبت به ژانویه ۹ درصد افزایش یافته است. ۷۲ درصد پاسخ‌دهندگان متمایل به دموکرات‌ها، ۷۰ درصد از جمهوریخواهان و ۶۹ درصد از افراد بدون گرایش و وابستگی حزبی همین نظر را ابراز کرده‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر جمهوریخواهان معتقدند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به ضرر دونالد ترامپ تقلب شده است. با این حال مک کانل از مخاطبانش خواست تا نگران تقلب در انتخابات نباشند.
در میان دموکرات‌ها، جو بایدن بیشترین میزان حمایت دموکرات‌ها را به خود اختصاص داده و توانسته نظر مساعد ۸۲ درصد را کسب کند. ۱۱ درصد از جمهوریخواهان هم نظر مساعد خودشان را درباره بایدن ابراز داشتند.
در اردوگاه جمهوریخواهان، دونالد ترامپ همچنان یکه‌تاز است و نظر مساعد ۸۱ درصد از حامیان این حزب در آمریکا را به خود جلب کرده است. رتبه دوم و سوم نامزدهای محبوب جمهوریخواهان به «مایک پنس» و سناتور «تد کروز» اختصاص یافته است.
پنس ۶۹ درصد و کروز ۶۸ درصد آرای جمهوریخواهان شرکت‌کننده در این نظرسنجی را کسب کردند. ترامپ هم‌اینک با مشکل حقوقی در زمینه کشف برخی اسناد محرمانه در عمارت خود مواجه شده است. اسنادی که جنجال‌هایی به همراه داشته است.
سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، ضمن اذعان به وجود تقلب در انتخابات آمریکا، پیش‌بینی کرد که در انتخابات پیش‌رو احتمال کسب اکثریت سنا به دست هم‌حزبی‌هایش ۵۰-۵۰ باشد.
انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۷ آبان امسال برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شمار زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می‌شود. هم‌اکنون جمهوریخواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها و مستقلین نیز ۵۰ کرسی سنا را در اختیار دارند. با افزوده شدن معاون رییس‌جمهور، اکثریت این نهاد قانونگذار در دست دموکرات‌ها قرار دارد.
گرچه پیش‌بینی می‌شود که جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان را در انتخابات ۲۰۲۲ در دست گیرند، اما احتمال تکرار چنین موفقیتی در انتخابات سنا با توجه به عملکرد کم‌فروغ جمهوریخواهان تازه‌کار در ایالت‌های رقابتی مانند آریزونا، جورجیا، اوهایو و پنسیلوانیا کمرنگ شده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 286261
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا