مذاکره در خط پایان/خبرنگاران ایرانی برای ثبت و گزارش توافق می‌روند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فارغ از کم و کیف توافق اما اکنون دیگر همه اتفاق نظر دارند که توافق نزدیک است. به خصوص که از دوشنبه تا حالا زمزمه فراخوانده شدن هیات خبرنگاران ایرانی به وین هم مطرح شده. شروع این گمانه البته از آنجایی بود که محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتر خود خبر از سفر امیرعبداللهیان به وین و همراهی برخی خبرنگاران رسانه‌های عموما نزدیک به دولت با او داد. خبر سفر امیرعبداللهیان به وین اما تا ظهر نرسیده، تکذیب شد. این‌طور که «جهان‌صنعت» مطلع شده اما ماجرای حضور خبرنگاران در وین جدی است و مراحل اداری لازم هم طی شده که این هیات اعزامی به اسم آفریقا و اما نهایتا در وین مستقر شده تا لحظه حصول توافق را ثبت و گزارش کنند.

دلایل خوش‌بینی

ادعای نزدیک بودن توافق را اما صرفا با استناد به این ماجرا طرح نمی‌کنیم. گواه این مدعا ابراز امیدواری‌ها و آخرین اظهارات مقامات مسوول در ایران و سایر کشورهای عضو برجام است.

مثلا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه که همواره بیش از سایر حاضران در وین به اطلاع‌رسانی درباره آنچه در هتل کوبورگ می‌گذرد، علاقه داشته با ارائه گزارشی از دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین از پیشرفت عمده در روند مذاکرات خبر می‌دهد.

او در صفحه توئیتر خود نوشته است: «با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین دیدار کردم. درباره وضع فعلی امور تبادل‌نظر کردیم.»

اولیانوف درباره پیشرفت مذاکرات گفته که «ظاهرا مذاکرات احیای برجام نزدیک به عبور از خط پایان است.»

انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز در این باره توئیت کرد و نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز قرار دارد. پس از ده ماه مذاکره به پایان کار نزدیک می‌شویم. نتیجه هنوز معلوم نیست.» مورا ادامه داد: «مسائل مهم باید حل شوند. اما تمامی هیات‌های مذاکره‌کننده کاملا تعامل دارند. کار فشرده در کوبورگ ادامه دارد.»

خوش‌بینی ایران

مهم‌تر و قابل اعتماد‌تر از آنچه که روس‌ها و اروپایی‌ها می‌گویند اما برای ما اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان است که روزبه‌روز خوش‌بینانه و امیدوارانه‌تر می‌شود.

او که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود در گفت‌و گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته: «نسبت به نتیجه مذاکرات در وین خوش‌بین هستیم اما به بخشی از آن که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. چرا خوش‌بین هستیم به این دلیل که دولت جناب آقای رییسی اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری در وین دارد.»

او افزوده است: «برای آنکه به این توافق خوب نزدیک شویم از طرف هیات ایرانی، ابتکارات و انعطاف زیادی نشان داده شده است. اکنون نوبت آمریکا و طرف‌های غربی است که ابتکار و انعطافی از خود نشان دهند. ابتکار و انعطاف طرف غربی می‌تواند مذاکرات را در کمتر از چند ساعت یا چند روز به سرانجام برساند.»

وزیرخارجه کشورمان از لزوم انعطاف بیشتر غرب و مشخصا آمریکایی‌ها گفته و تصریح کرد: «چندین موضوع باقی مانده که جزو خطوط قرمز ما هستند. ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته‌ایم یک ابتکار عمل و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی ها دریافت کنیم. ما معتقد هستیم که تمامی موضوعات چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه رفع تحریم‌ها باید به صورت یک بسته حل و فصل شوند. در بازگشت همه طرف‌ها به برجام، این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو به طور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد‌. ما در سال ۲۰۱۵ تمامی موضوعات پادمانی را طی یک توافقنامه سیاسی با طرف‌های مقابل حل‌وفصل کردیم و الان نیز می‌توانیم همان مدل را اجرا کنیم و من این موضوع را شب گذشته(در زمان حضور وزیر خارجه در مونیخ) در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه آلمان به ایشان نیز اعلام کردم. گمان می‌کنیم اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین، آمریکا و طرف‌های غربی، واقع‌بینانه عمل نکنند به طور قطع مسوول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.»

او در توضیح نقش آزاد شدن دارایی‌ها و تبادل زندانیان در روند مذاکرات و حصول توافق نیز گفت: «برای ما موضوع تبادل زندانیان یک موضوع کاملا انسانی است. سال گذشته نیز توافقی صورت گرفت که برمبنای آن قرار بود زندانیان، جدا از مقوله مذاکرات در وین، مورد تبادل قرار گیرند. حتی در لیست تبادل زندانیان، نام فردی که شما از او اسم بردید نیز قرار داشت. اما متاسفانه در دقیقه نود آمریکایی‌ها اعلام کردند که تمامی موضوعات باید در قالب یک بسته کامل دیده شود لذا تبادل صورت نگرفت. شاید آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند که موضوع تبادل زندانیان را نیز به عنوان بخشی از مذاکرات در وین در نظر بگیرند اما ما معتقد هستیم که این موضوع، انسانی است و جدا از گفت‌و‌گوهای وین می‌تواند به عنوان یک اقدام فوری مورد توجه قرار گیرد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 248933
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا