مذاکرات رفع تحریم‌ها در سایه روابط ممتاز ایران و روسیه

به گزارش جهان صنعت نیوز: حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین دیروز در نشستی که سه ساعت بطول انجامید روند مذاکرات وین را که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد به طور دقیق مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این دیدار رئیس‌جمهوری روسیه از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجلیل کرد.


این ملاقات در حالی صورت گرفت که دور هشتم مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین جریان دارد و گفت‌وگوها به گردنه سخت تصمیم‌گیری‌های سیاسی طرف غربی رسیده است. مذاکرات به لطف ابتکارات تیم مذاکره کننده ایرانی از بخشی از موارد اختلافی عبور کرده‌ و سرعت حصول توافق به اراده طرف غربی و تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

با این حال غربی‌ها در ادامه سیاست‌های غیرسازندهِ اصرار دارند تا با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی، ایران را مسئول پیشرفت یا توقف گفت‌وگوها معرفی کند. آن‌ها با تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی و مقصر نمایی ایران به تاکتیک موسوم به «دست روی بوق و پا روی ترمز» ادامه داده و ادعا می‌کنند که ایران بایستی یا به گفت‌وگوها سرعت ببخشد و یا اینکه سرعت برنامه هسته‌ای خودش را کاهش دهد.

یک مقام آمریکایی اخیرا در گفت‌وگو با نشریه آکسیوس گفت که پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای هسته‌ای صورت گرفته اما این پیشرفت‌ها «به طرز دردناکی کند و اندک» بوده‌اند و مسائل اصلی هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند. وی افزود: نسبت به هر زمان دیگر با حصول توافق در نزدیک‌ترین فاصله قرار داریم و در عین حال، کمترین فاصله را هم با فروپاشی گفت‌وگوها داریم.”

یک مقام اروپایی هم که از روند مذاکرات مطلع است گفته اختلافات هنوز در زمینه گام‌هایی که لازم است ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد، میزان تحریم‌هایی که باید رفع شوند و درخواستی که ایران از آمریکا برای تضمین عدم خروج دوباره از برجام دارد، پابرجا هستند.

این درحالی است که رفتار غربی‌ها در طول بیش از دو قرن روابط جدی دیپلماتیک همواره توام با دخالت، زورگویی، تحمیل، تحریم و شرط و شروط تحقیر کننده بوده است. غربی‌ها معمولا در میانه مذاکرات سعی می کنند طرف مقابل خود را برای گرفتن امتیاز هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند. به عبارت دیگر، آن‌ها در مذاکرات وین رفع تحریم‌ها را که جزو اصول اولیه توافقات سال ۹۴ بشمار می‌رود، درحالی در قالب امتیاز مطرح می‌کنند که فراموش کرده‌اند اینگونه رفتارها با ایران کارساز نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در همین پیوند با انتشار پیامی در توئیتر، نسبت به وعده غربی‌ها برای لغو تحریم‌ها در قبال برخی امتیازات واکنش نشان داد. علی شمخانی با هشتگ «مقاومت فعال» نوشت: فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به شرایط مناسب و غیرقابل بازگشتی رسیده است. وی افزود: نمی‌شود برای امتیازگیری، قول رفع تحریمی را داد که بی‌اثر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز هفته پیش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم‌ها را عزت‌مندانه دنبال می‌کند، گفت: صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است. وی خاطر نشان کرد که در کنار رفع تحریم ها، مساله خنثی سازی تحریم و صادرات غیرنفتی با جدیت توسط دولت در حال انجام است.

درحالی که تحریم به عنوان اهرم اصلی طرف‌های غربی در مذاکرات، اثربخشی خود را از دست داده و طرف‌های مقابل را دچار استیصال کرده است، رئیس جمهوری کشورمان در صدر یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی راهی مسکو شده است.

دیروز روسای جمهوری دو کشور تقریباً یک‌بار همه موضوعات مناسبات دوجانبه را در عرصه‌های سیاسی و راهبردی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم و فناوری، تجارت بخش خصوصی و همه موضوعات مورد علاقه مرور و وزاری خارجه را مکلف کردند که نسبت به تهیه نقشه راه ۲۰ ساله همکاری‌های بلندمدت اقدام کنند.

موضوعی که بلافاصله در رسانه‌های بین المللی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و در وین نیز مورد توجه خبرنگارانی قرار گرفت که مقابل هتل کوبورگ (محل برگزاری جلسات) مستقر هستند تا آخرین تحولات را گزارش کنند. یکی از خبرنگاران که دیروز به دقت تحولات مسکو را دنبال می‌کرد، درحالی که خواست نامش فاش نشود گفت که با تقویت ائتلاف ایران و روسیه، قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات افزایش می‌یابد. خبرنگار دیگری که همراه او بود، ایران، روسیه و همچنین چین را قدرت‌های تاثیرگذار در منطقه و جهان توصیف کرد که مذاکرات وین بر پاشنه آن‌ها می‌چرخد.

این درحالی است که ایران مانند هر کشوری روابط خود را با کشورهایی تقویت می کند که با زبان احترام با او سخن بگویند، به حاکمیت ملی او احترام بگذارند و هدف آنان تعامل بر اساس منافع مشترک، روابط دوستانه و همکاری های متقابل است.

ناظران معتقدند که مقامات روسیه در سال‌های اخیر با مواضع ضدغربی در ایران همسوتر شده‌اند. گریگوری لوکیانوف، کارشناس روابط بین‌الملل در مدرسه عالی اقتصاد در مسکو، در این باره به نیویورک تایمز گفت این سفر چندان برای مخاطب داخلی نبود و بیشتر برای غرب بود. وی افزود: اکنون طرفداران بیشتری در رهبری روسیه از اتخاذ رویکرد رادیکال ایران (نسبت به غرب) حمایت می‌کنند.

از این منظر طرف غربی برای عبور از گردنه دشوار تصمیم‌گیری‌های سیاسی، باید بسرعت تصورات نادرست، سوگیری ها و تعصبات غلط را که در تضاد با مذاکرات حرفه‌ای است کنار گذاشته و اقدامات اعتمادساز و معتبری را صورت دهد. جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که چقدر در زیرکی، آینده نگری و جسارت مهارت دارد و طرف مقابل باید شجاعت به خرج داده و به جای منحرف کردن افکار عمومی، تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 242601
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا