مجلس پای استیضاح بماند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این رویه اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ادامه نیافت. به هرحال مجلس به سال آخر رسیده و طبق روال آقایان و خانم‌های نماینده باید برای جلب نظر مردم حوزه انتخابیه یا نهاد نظارتی چند نطق و تذکر و اظهارنظر قابل اعتنا و توجه داشته باشند. اینجاست که در یک دو راهی سخت گیر افتاده‌اند. یک‌سو مردم هستند و مشکلاتی که متحمل می‌شوند و انتظاری که از وکلای خود در خانه ملت دارند. سوی دیگر اما دولت همسو و دستگاه‌های نظارتی اثرگذار بر انتخابات ۱۴۰۲٫ در چنین شرایطی است که شاهدیم اگرچه انتقادات بر دولت افزایش یافته‌، حاضر به استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتی خود نمی‌شوند!

استعفا به جای استیضاح

شاهد این مدعا همان خبری است که درباره تشکیل یک کارگروه عجیب برای حکمیت بین دولت و مجلس منتشر شد. خاطرمان است که همین چند روز قبل علیرضا بیگی نماینده تبریز در این باره گفته بود: «این کارگروه نوعی «کارگروه درون‌حزبی» است و چون مجلس و دولت برآیند یک جریان سیاسی هستند ترجیح می‌دهند این موضوعات مناقشه‌برانگیز نشود و بدون حاشیه درباره ترکیب کابینه و وزرا جمع‌بندی نهایی بین دولت و مجلس صورت بگیرد.»

استعفای حجت عبدالملکی از وزارت کار را نیز باید از جمله دستاوردهای همین کارگروه دانست، چراکه انتظار می‌رفت وزیری با آن همه حاشیه و وعده روی زمین مانده و عملکرد ضعیف خیلی پیش از اینها مورد سوال قرار بگیرد و استیضاح بشود. نمایندگان مجلس اما ترجیح دادند به جای رویارویی با دولت، خیلی خودمانی و پشت پرده مساله را حل کرده‌، دولت را به کنار گذاشتن وزیر مربوطه راضی و استعفا را به او تحمیل کنند، به نحوی که آن وحدت جریانی مورد نظرشان نیز آسیب نبیند.

وقت انتخاب

تا اینجای کار مشکلی پیش نیامده بود چون دولت نیز به سهم خود با مجلس مستقر همراهی کرده بود. اکنون که حرف به عملکرد وزیر صمت و آینده فاطمی‌امین در این وزارتخانه رسیده اما وضعیت فرق کرده است. اختلاف نظر دولت و مجلس در رابطه با او بر حساسیت اوضاع افزوده و به عبارت ساده‌تر جوی گشادتر از آن شده که نمایندگان مجلس بتوانند با رویه قبلی ادامه دهند. حالا دیگر وقت انتخاب است و از قضا اعتبار مجلس در گرو استیضاح فاطمی‌امین است.
مرور اخبار مربوط به این موضوع در روزهای اخیر نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و از این رو بد نیست که به حکم رسالت رسانه‌ای خود وظایف ایشان و انتظارتی که مردم از قوه مقننه دارند را یادآوری و گوشزد کنیم.بی‌تصمیمی مجلسی‌ها البته از آنجایی معلوم است که در ابتدا شایعه استعفای وزیر صمت سر زبان‌ها افتاد. به نظر می‌رسید که کارگروه جنجالی کار خودش را کرده و دست روی دومین گزینه حذفی از دولت گذاشته است. بعد که خبر تکذیب شد اما عیان شد که فاطمی‌امین سرسخت‌تر از عبدالملکی است و قصد ندارد که با پای خود برود. همین شد که برخی از منتقدان او در مجلس که در روزهای قبل یک کارت زرد هم به او داده بودند، به سیم آخر زده و از اعلام وصول شدن استیضاح او خبر دادند. دیگرانی در مجلس اما رایزنی بیشتر با دولت را در دستور کار داشتند و سریعا توضیح دادند که طرح استیضاح در هیات‌رییسه اعلام وصول شده و همین دیروز هم گفتند که به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است! همان‌طور که روشن است، مجلس یازدهم شروع کرد به زمان خریدن برای کلید زدن این استیضاح بلکه در این بین رایزنی‌ها به جایی برسد و بدون اینکه نیازی به استیضاح باشد، فاطمی‌امین از قطار کابینه پیاده شود.

رایزنی رسانه‌ای دولت و مجلس

گزارش دیروز «ایران» به عنوان روزنامه دولت و «صبح نو» به عنوان روزنامه نزدیک به قالیباف اما نشان داد که این قصه سر دراز دارد و به این سادگی‌ها مساله‌ حل نمی‌شود. «ایران» در گزارشی که دیروز تیتر یک کرده بود، سرسختانه از عملکرد فاطمی‌امین دفاع و تاکید کرد که او باید برای‌کار بیشتر وقت داشته باشد. همچنین با ابراز دلخوری ضمنی از رویکرد مجلس در قبال این وزیر کابینه، نشان داد که خیلی هم نباید درباره شروع تغییرات در کابینه خوشبین بود. این روزنامه دولتی نوشت: «نمایندگان مجلس، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد نقد و کم‌کاری قرار دادند که او سال گذشته یک وزارتخانه آشفته را تحویل گرفت؛ وزارتخانه‌ای که تنها اسم صنعت و تجارت را یدک می‌کشید و عملا در تمام حوزه‌ها با چالش مواجه بود. یکی از بزرگ‌ترین پردردسرهای این حوزه، خودرو بود. همین موضوعی که بارها پای فاطمی‌امین را به هرم سبز، (صحن علنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن) کشاند. قطعا وزیر ابراهیم رییسی چوب جادویی برای تغییر و حل مشکلات ندارد، لذا باید فرصت داد تا برنامه‌ها عملیاتی شود، از این‌رو اگر تمام بخش‌ها همراهی نکنند، فرق این دولت با دولت گذشته که به لجبازی گذشت، چیست؟ بهتر بود قبل از آنکه موضوع استیضاح مطرح شود، این سوال پرسیده می‌شد که وزارت صمت و زیرمجموعه‌های آن سال گذشته چه شرایطی داشت؟»

اصرار روزنامه دولت به ماندن و فرصت گرفتن وزیر صمت درحالی بود که «صبح نو» روزنامه نزدیک به رییس مجلس همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا بگوید که «سیاست «استعفا پیش از استیضاح» که نمایندگان مجلس طرفدار آن بوده و هستند، چند امتیاز بزرگ با خود دارد». صبح نو در گزارش خود این فواید را برشمرده و نوشته بود: «اولا باعث درونزایی تغییرات در دولت می‌شود؛ به بیانی، نیروهای ناکارآمد کابینه وقتی پیش از به‌حداکثررسیدن فشارها از ترکیب دولت کنار می‌روند(مانند عبدالملکی)، سایر نیروهای ناکارآمد نیز بر آن خواهند شد تا عِرض خود نبرده و با اراده خویش، کنار بکشند. ثانیا استعفای نیروهای ناکارآمد دولتی حسن بزرگ دیگری نیز دارد و آن، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی نمایندگانی است که از مدت‌ها پیش، اعتراض خود نسبت‌به مدیریت برخی وزارتخانه‌ها را ابراز داشته‌اند. ثالثا، تحقق سیاست «استعفا پیش از استیضاح» موجب خواهد شد تا جلوه و نمای همبسته دولت و مجلس مخدوش نشود و رسانه‌های مغرض داخلی و خارجی، پاستور و بهارستان را رودرروی یکدیگر فرض ندارند.»

بدعت تازه

این رایزنی‌های پنهان و آشکار دولت و مجلس برای حذف فاطمی بدون استیضاح درحالی ادامه دارد که سیاسیون معتقدند، مجلس باید از رویه موجود دست برداشته و استیضاح را انجام دهد؛ به خصوص حالا که معلوم است دولت سیزدهم به ماندن و ادامه فعالیت فاطمی‌امین تمایل دارد.

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله افرادی است که اصرار دارد مجلس نه تنها باید از رویکرد خود در قبال فاطمی‌امین کوتاه نیاید، بلکه باید تعارف را کنار گذاشته به جای استعفا بر استیضاح پافشاری کند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «برخورد با آقای عبدالملکی و برخوردی که با وزیر صنعت می‌شود از جمله رفتارهای خاص این دولت و این مجلس است. چه معنایی دارد که هنوز یک سال از شروع کار دولت نگذشته، وزیری که نماد شعارهای دولت است، مجبور به استعفا شود؟! اصلا این سابقه ندارد. یا چرا باید بخواهند که وزیر صنعت که یکی از وزرای مهم دولت است، استعفا دهد؟! اگر روند اداره کشور یک روند عادی و طبیعی باشد، نمایندگان مجلس در صورت نارضایتی از عملکرد یک وزیر باید ابتدا انتقادات را مطرح کرده و راهنمایی کنند تا اشتباهات را بپذیرد و جبران کند. اگر هم وزیر مربوطه ذاتا توانایی انجام مسوولیت را ندارد یا خدای نکرده، تعمدی در رویه اشتباه خود دارد، باید از ابزار نظارتی مجلس که همان سوال و استیضاح است استفاده کنند و او هم حق دفاع از خود را داشته باشد.»

وی افزود: «عبدالملکی اما امکان دفاع از خود را نداشت و به عنوان یک فداکاری کنار رفت تا به وحدت و هماهنگی دولت و مجلس آسیبی وارد نشود. الان هم چرا باید در قضیه وزیر صمت شاهد این رویه باشیم. اینکه اول کمیته بررسی درست کنیم و فشار بیاوریم که استعفا دهند. بعد که قبول نکرد حرف استیضاح را بزنیم اما بعد بگوییم که هنوز در کمیسیون است و…!»

فواید استیضاح

نمازی با تاکید بر اینکه «فواید استیضاح از استعفا بیشتر است» گفت: «به این خاطر که در استیضاح نقاط ضعف مطرح می‌شود و وزیر امکان دفاع از خود را خواهد داشت، از کجا معلوم که ادعاهای نمایندگان درباره وزیر درست باشد، شاید هم اشتباه باشد. در استیضاح وزیر امکان دفاع خود را دارد و این دفاع هم در رای نمایندگان اثر دارد. اگر ایرادهای نمایندگان درست باشد هم برای رییس‌جمهور تجربه می‌شود تا در انتخاب بعدی، گزینه بهتری را معرفی کند.
همچنین برای آن گزینه مورد نظر تجربه می‌شد که بداند چه مشکلاتی پیش پای او است. مجلس نیز تجربه و درک می‌کند که نباید روی روابط به یک کاندیدا رای ندهد.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: «این وزرا تنها نقطه ضعف دولت نیستند. درست است که آقای رییسی انتخاب کرده و افرادی هم بدون توانایی مسوولیت را پذیرفته‌اند اما این ضعف مجلس هم بوده که به آنها رای اعتماد داده و در این وضعیت سهیم است.»

وی در پاسخ به اینکه اگر فاطمی‌امین راضی به استعفا نشود و دولت هم به همین شکل فشار بیاورد که استیضاحی صورت نگیرد، مجلس باید چگونه عمل کند؟ گفت: «من اگر در دوره یازدهم نماینده بودم حتما این نظر را داشتم که وقتی کار به اینجا رسیده، حتما باید استیضاح انجام شود. اگر استیضاح انجام نشود معلوم خواهد شد که مجلس به ادعاهای خود دقت ندارد. مجلس نباید از کنار این موضوع عبور کند. نباید بحث استعفا مطرح شود و استیضاح هم حتما باید انجام شود.»
نمازی خاطرنشان کرد: «اتفاقی که برای عبدالملکی افتاد به اعتبار مجلس اضافه کرد چون او مجبور به استعفا شد. اگر در قضیه فعلی روال به همین صورت ادامه یابد و فاطمی‌امین استعفا ندهد، مجلس باید استیضاح را پیش ببرد و در غیر این صورت به اعتبار خود لطمه وارد خواهد کرد.»

آزمون مجلس

به این ترتیب باید نتیجه گرفت که سرنوشت سیاسی فاطمی‌امین با اعتبار و آبروی مجلس یازدهم پیوند عمیقی خورده است و انتظار می‌رود که مجلس یازدهم حداقل در این سال آخر که نیاز بیشتر به جلب توجه مردم دارد، گامی در راستای مطالبات جامعه برداشته و برای تامین نظر مردم هم که شده، استیضاح را انجام دهد. خلاصه کلام اینکه استیضاح یا عدم استیضاح وزیر صمت آزمونی است برای مجلس یازدهم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 270158
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا