مجلس دیروز به دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه رای داد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجلس یازدهمی‌ها در حالی با ۱۹۳ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر به دو فوریت این طرح رای دادند که با وجود شعارها و وعده‌های خود در زمینه شفاف کردن آرای نمایندگان تاکنون توفیقی نداشته‌اند! حامیان این طرح می‌گویند که بحث شفافیت آرای نمایندگان ذیل همین عنوان دیده شده اما برخی دیگر معتقدند که این طرح هم سرنوشت بهتری نخواهد داشت. گروه دوم البته خود به دو گروه تقسیم می‌شوند، یک گروه اصلاح‌طلبانی که این اقدام مجلس را سنگ بزرگی برای نزدن ارزیابی می‌کنند و دوم اصولگرایانی در مجلس که می‌دانند این کار به نتیجه نرسیده و طرح یا بزرگنمایی آن هزینه‌های بیشتری به مجلس تحمیل خواهد کرد.


موافقان و مخالفان چه گفتند؟

به هر روی طرح مورد بحث دیروز تصویب شد و در جریان رسیدگی به آن احد آزادی‌خواه در موافقت با آن گفت: مردم شفافیت را فقط از مجلس نمی‌خواهند و شفافیت باید کامل و جامع باشد.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی پیشتاز شفافیت است. نباید فقط شفافیت را از مجلس مطالبه کرد و باید شفافیت به همه دستگاه‌های اجرایی تسری پیدا کند.

روح‌الله نجابت اما مخالف دوفوریت بود و گفت: ما برای شفافیت سایر نهادها و دستگاه‌ها قانون داریم و نیازی نیست که قانون دیگری در این زمینه تصویب کنیم.

دیگر موافق طرح عبدالعلی مظفری بود که گفت: شفافیت باید در همه ارکان نظام وجود داشته باشد. مردم معمولا برای انجام کارهای اداری خود چندین ماه در سیستم اداری تردد می‌کنند و این مساله نشان می‌دهد که قوانین مصوب مجلس خروجی لازم را ندارد و به خوبی اجرایی نمی‌شود که شفافیت باعث می‌شود دیگر شاهد چنین موضوعاتی نباشیم. باید مشخص شود که در پستوهای ادارات و سالن‌های جلسات ادارات و وزارتخانه‌ها چه اتفاقی می‌افتد.

محمود احمدی‌بی‌غش نیز در مخالفت با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: تحقیق و تفحص یک نوع شفافیت است و از زمانی که تحقیق و تفحص در مجلس تصویب می‌شود، شاهد هستیم که برخی از نمایندگان مانع از انجام آن تحقیق و تفحص می‌شوند و آیا این رفتارها مخالف با شفافیت نیست؟

احسان ارکانی نیز در صف موافقان ایستاد و گفت: تمام نهادها باید شفاف شوند. مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو جلساتی را برگزار می‌کند. چرا مردم نباید استدلال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در موافقت و یا مخالفت با واردات خودرو را بشنوند؟

نگرانی قالیبافی‌ها

فعلا دو فوریت این طرح تصویب شده و در صورت تصویب نهایی، قوای سه‌گانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آرا و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاه‌های متبوع خود را به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذشده را در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آرا فراهم شود.

این طور که به نظر می‌رسد این طرح تصویب‌شدنی نیست. شاهدش نیز نگرانی قالیبافی‌ها از هزینه عدم تصویب این طرح است. در پی همین نگرانی سایت «فردا» در گزارشی با تیتر «رادیکال‌ها مسوول سوخت‌رسانی به ماشین تخریب اصلاح‌طلبان شده‌اند؟» از تاکیداتی که بر موضوع شفافیت می‌شود، انتقاد کرد و نوشت: «از هنگام شروع مجلس یازدهم حمله به این نهاد با اسم رمز شفافیت دستور کار جدی اصلاح‌طلبان و افراد موسوم به عدالتخواه بوده که به‌نظر می‌رسد به تازگی وارد مرحله جدیدی شده است. ماجرا از این قرار است که تعدادی از افراد نزدیک به جبهه پایداری در مجلس همسو با اصلاح‌طلبان و مدعیان عدالت‌خواهی هرازگاهی با محور طرح شفافیت حاشیه درست کرده و برای مجلس هزینه‌تراشی می‌کنند. در این بین با وجود اینکه طرح قبلی شفافیت به دلیل ناتوانی تهیه‌کنندگانش در اقناع نمایندگان رای نیاورده بود دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه امروز (یکشنبه) با ۱۹۳ رای موافق تصویب شد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 257042
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا