مجلس انقلابی و چالش طرح صیانت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   مساله اما به همین‌جا ختم نشد و طرح صیانت به عاملی برای بالا گرفتن اختلافات درونی مجلس هم تبدیل شد. قالیبافی‌ها زودتر کوتاه آمدند و بر اساس اخبار غیررسمی شخص رییس مجلس در ایجاد وقفه در روند رسیدگی به این طرح و ارجاع آن به مرکز پژوهش‌ها و خلاصه بررسی‌های بیشتر نقش‌آفرینی کرد. پایداری‌چی‌ها اما همچنان اصرار به تصویب طرح مورد نظر دارند و مرغ‌شان یک پا بیشتر ندارد.


در این بین آش طرح صیانت آنقدر شور شده بود که حتی بازوی کارشناسی مجلس یعنی مرکز پژوهش‌ها نیز قادر به نادیده گرفتن ایرادات طرح مذکور نبود و در نامه‌ای که با یک وقفه ۱۰ روزه بعد از اتمام مهلت ۱۰ روزه رسیدگی آنها منتشر شد، سیاهه‌ای از ایرادات را برشمرد.

ایراداتی که از اول معلوم بود

ایراداتی که به گفته غلامرضا نوری‌قزلجه که از معدود نمایندگان میانه‌روی مجلس یازدهم است و در عین حال یکی از ۲۳ عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت، اصلا پنهان نبوده و از اول هم کاملا معلوم بوده است. او با اشاره به اینکه «بخش‌های بسیاری از این طرح با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد» گفته که «همچنین برخی سازوکارهای کنونی در بحث مدیریت فضای مجازی را به هم زده و در عین حال کار دولت و بخش خصوصی را در این مسیر مختل می‌کند. همچنین کسب‌وکارهایی که در این حوزه شکل گرفته را با چالش جدی روبه‌رو کرده و در عین حال مشکلاتی را در آینده برای فعالیت در فضای مجازی ایجاد می‌کند.» او همچنین با اشاره به مسائلی که در این طرح در ارتباط با مسدودسازی و محدودسازی فضای مجازی و اختلال در فعالیت شبکه‌های اجتماعی مطرح است، می‌گوید: «خوشبختانه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تمامی ایرادهایی که پیش‌تر عنوان می‌شد، اشاره کرده و در نامه‌ای که به طور رسمی به این منظور تدوین کرد، بر این ایرادهای متعدد در طرح صیانت انگشت گذاشته و بر این اساس خواهان وقت بیشتر برای بررسی دقیق‌تر و موشکافی بیشتر شده است.»

رییس فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم با بیان اینکه موضوع مورد بحث در این طرح، بسیار گسترده بوده و امکان تعیین‌تکلیف آن در بازه زمانی چند روز و چند هفته نیست، گفته است: «این مساله قابل پیش‌بینی بود که اگر احیانا نهادی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس که نگاهی کارشناسی و دقیق به مسائل دارد، به طور مسوولانه به این بحث ورود کند، کار به اینجا ختم شده و به چنین خروجی و نتیجه‌ای می‌رسد و هم‌اکنون نیز شاهدیم که ایرادهایی که مطرح شده، منطقی و براساس رویکردی کارشناسی است.»

نوری‌قزلجه در واکنش به پرسشی در ارتباط با سرنوشت طرح صیانت، با توجه به آنچه از سوی مرکز پژوهش‌ها اعلام شد، گفته است: «در حال حاضر لازم است زمان بیشتری برای بررسی دقیق‌تر به این بحث اختصاص یابد تا با تعامل دقیق‌تر و عمیق‌تر با تمامی ذی‌نفعان اعم از صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، کارشناسان و پژوهشگران حوزه سایبر و فضای مجازی، استادان دانشگاه و نمایندگان تشکل‌های مختلفی که در این حوزه فعال هستند، ابتدا به تصویری دقیق، مبتنی بر نگاه کارشناسی به موضوع دست پیدا کنیم.»

او همچنین در واکنش به پرسشی در خصوص احتمال توقف مسیر مورد نظر کمیسیون مشترک مجلس و پیگیری موضوع در دولت و تلاش برای تدوین لایحه جامع فضای مجازی، گفته: «البته پس از انتشار نامه مرکز پژوهش‌ها، هنوز کمیسیون مشترک با من و دیگر اعضای کمیسیون تماس نداشته و شخصا نیز با نمایندگان عضو کمیسیون مشترک صحبت نکرده‌ام، اما این امکان دور از تصور نیست.» این نماینده عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت می‌گوید: «در واقع اگر بررسی طرح را به همین شکل به مرحله رای‌گیری برسانیم، قاعدتا کلیات با رای منفی اکثریت اعضای کمیسیون مواجه شده و در آن صورت، به ‌موجب آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح از دستورکار خارج می‌شود.»

طرح جدید؟

ماجرای‌های طرح صیانت اما به همینجا ختم نشده و با طرح احتمال تهیه یک طرح جدید برای صیانت از فضای مجازی در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است؛ احتمالی که سیاهکلی سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت مطرح کرد.

او گفته: «فردا (امروز دوشنبه) جلسه کمیسیون است و در آنجا صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود که به مرکز پژوهش‌ها فرصت دهیم تا طرح جدید را ارائه کند یا خیر.»

وی در مورد اینکه برخی ایراداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس از طرح صیانت از فضای مجازی عنوان کرده است مانند ترغیب مهاجرت نخبگان و دخالت در کسب‌و‌کار عمومی، کاملا با آنچه پیش از این اعضای کمیسیون مشترک ادعا می‌کردند که تصویب این طرح چنین تبعاتی را به همراه ندارد متفاوت است، گفت: «مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیلش را داده است. قرار بود که مرکز پژوهش‌ها طرح جدیدی را ارائه دهد و در واقع این وظیفه مرکز بود. الان هم از ما فرصت خواسته تا طرح جدیدی را ارائه دهد حال در این مقطع یک تحلیلی هم منتشر کرده است که هم نکات مثبت و هم نکات منفی را گفته است.»

وی خاطرنشان کرد: «این طرحی هم که الان موجود است، سال‌ها مرکز پژوهش‌ها حتی قبل از این دوره، روی آن کار کرده است. به هر حال چون دیدگاه ما این است که از نظر کارشناسان و نخبگان استفاده کنیم، حتما به این مسائل توجه می‌کنیم. در هر صورت فردا جلسه کمیسیون است و در آنجا صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود که به مرکز پژوهش‌ها فرصت دهیم تا طرح جدید را ارائه کند یا خیر.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «بنابراین باید ببینیم آن طرحی که می‌آید، چیست. اینکه نظر کارشناسی داده‌اند معیار کار نیست بلکه معیار کار طرحی است که ارائه می‌شود. تلاش این است قانونی که به تصویب می‌رسد، حداقل اشکال را داشته باشد؛ اینکه می‌گویم حداقل به این دلیل است که گاهی به صورت غیرعمد متوجه اشکالات نیستیم و اگر متوجه باشیم حتما جلوی آن را می‌گیریم چراکه قانون باید بدون اشکال باشد.»

سیاه‌کلی درمورد اینکه چه‌قدر اشکالاتی که مرکزپژوهش‌ها به این طرح وارد کرده است را قبول دارد، مطرح کرد: «من سخنگوی کمیسیون هستم و هنوز جلسه‌ای در این مورد تشکیل نشده است تا گزارش دهم اما نظر شخصی‌ام این است که ما نگاه می‌کنیم به اینکه قانون باید عموم مردم را در نظر بگیرد و عامه از آن نفع ببرند. قانونی که عامه مردم را منتفع نکند یا خسارت بزند، یقینا مورد پذیرش ما نیست. هر بخش از قانون چندین تبصره و ماده دارد و ممکن است یک تبصره یا ماده اشکال داشته و بقیه موارد درست باشد؛ این دیگر نظر کمیسیون است که باید رای‌گیری کند و آنچه رای آورد، قانون می‌شود.»

سیاه‌کلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورتی که اعضای کمیسیون تصمیم بگیرند منتظر ارائه طرح مرکز پژوهش‌ها نمانند، تکلیف چه می‌شود، گفت: «در این صورت طرح جدید را خود کمیسیون اعلام می‌کند. طرح جدید هم با طرح قدیم فاصله دارد و برخی ایراداتی که در طرح قدیم است، اصلاح می‌شود.»

دوراهی مجلس

حال باید منتظر ماند و دید که مجلس یازدهمی‌ها چطور از این چالشی که با دست خود برای خود درست کرده‌اند خارج می‌شوند. بعد از صرف این همه از وقت و انرژی مجلس در این باره به طرح جدید می‌رسند یا طرح قدیم را اصلاح می‌کنند. همچنین باید ماند و دید که در جریان رقابت‌های سیاسی ایجاد شده طیف تندرو پایداری که به صیانت بیشتر علاقه دارد، می‌برد، یا زور رییس مجلس و حامیانش که همچنان اصرار دارند اندک محبوبیتی در جامعه برای خود رقم زده و آن را برای رقابت‌های انتخاباتی آتی اندوخته کنند، خواهد رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 237640
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا