قالیباف در پاسخ به روح الامینی: مجلس می‌تواند درباره بودجه پیشنهاد دهد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در ادامه جلسه علنی روز (یکشنبه، ۵ دی ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح سازو کار بررسی لایحه بودجه در مجلس ،عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در تذکر ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه موافقان طرح بنده را نیز موافق کلیات جلوه دادند، گفت: این در حالی است که اینگونه نبود و نکته من به خوبی شنیده نشد. آقایان بحرینی و پورابراهیمی از موافقان طرح نیز دغدغه من را درست تلقی کردند.

وی ادامه داد: ماده ۱۵۰ بر لوایح دو شوری حاکم است و وقتی طرحی دو شوری شود شما فقط می‌توانید طی ۱۲ ساعت پیشنهادات خود را در خصوص آن طرح بارگذاری کنید. اگر بودجه نیز به این شکل بررسی و در پستوی تلفیق به تصویب برسد و فرصتی برای ارائه پیشنهادات از جانب نمایندگان وجود نداشته باشد چطور می‌توان نسبت به لحاظ دغدغه نمایندگان در بودجه امیدوار بود لذا حق نمایندگان ذبح خواهد شد.

روح‌الامینی با انتقاد از اینکه با این تغییر آیین‌نامه با فوت و فنی دست نمایندگان بسته خواهد شد، گفت: برای مثال بنده پیشنهادی در خصوص ۷ اژدهای هفت سر شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، بانک سپه و بانک ملی ارائه کردم که ۵ درصد از درآمدهای این شرکت‌ها به حوزه‌های بهداشت و درمان و دانشگاه اختصاص پیدا کند؛ اما اگر اجازه چنین پیشنهادی در صحن در زمان ارائه بودجه وجود نداشته باشد، حق ارائه پیشنهاد از طرف نمایندگان سلب خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اینکه نمی‌توان به اینکه این موضوع فقط در مشروح مذاکرات ثبت شده اکتفا کرد، افزود: در آینده من و شما از این مجلس خواهیم رفت و آیین‌نامه باقی می‌ماند لذا عوض کردن آیین‌نامه نیز در صورت عدم صراحت کار سختی خواهد بود.

وی از اینکه ماده ۱۵۰ آیین‌نامه داخلی بر نحوه رسیدگی به لایحه بودجه حاکم خواهد بود، ادامه داد: این مسئله به ضرر کار کارشناسی در صحن خواهد بود. هفته گذشته مجلس به سرعت به لایحه مالکیت صنعتی رأی داد چرا که به کار کارشناسی کمیسیون اعتماد داشت اما بودجه مقوله‌ای است که با سایر طرح‌ها و لوایح متفاوت است. پژمانفر در زمان بررسی لایحه مالکیت صنعتی پیشنهاد خوبی را ارائه کرد اما متأسفانه با بی‌دقتی از آن عبور کردیم اما بودجه اینطور نیست و با یک عبور از پیشنهاد میلیاردها تومان جابجا می‌شود چنانچه ماده ۱۵۰ مراعا نماند، این تغییر آیین‌نامه هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: با توجه به اینکه بودجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در مبحث ششم آیین‌نامه به طور ویژه به موضوع بررسی لایحه بودجه پرداخته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه می‌فرمایید بر اساس ماده ۱۵۰ نمی‌توان پیشنهادی ارائه کرد، این مسئله مختص طرح‌ها و لوایح بوده و شامل لایحه بودجه نمی‌شود به اضافه اینکه در ماده ۱۴۹ نیز اشاره شده است در لوایحی که ماده واحده است، آن لایحه یا طرح شامل ماده ۱۵۲ نمی‌شود.

قالیباف اضافه کرد: نمایندگان باید بدانند که با این تغییر آیین‌نامه در تمامی زمان‌ها اعم از بررسی لایحه بودجه در صحن و کمیسیون‌ها می‌توانند پیشنهاد خود را داشته باشند و نکته آقای روح‌الامینی نکته درستی نیست و ما بر اساس مبحث ششم آیین‌نامه هیچ حقی از نمایندگان را ضایع نخواهیم کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 237485
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا