عراق در‌آشوب/تمامی مرزهای هوایی و زمینی ایران با عراق تا اطلاع ثانوی بسته شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آشوبگران حامی جریان صدر پس از حمله به مراکز دولتی در منطقه سبز، به کاخ ریاست‌جمهوری عراق هم حمله کردند. در پی این آشوب صدای شلیک و تیراندازی در اطراف مقر حشد الشعبی در منطقه سبز بغداد شنیده شد. بر اساس گزارش اسکای‌نیوز در درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد دست‌کم هشت تن کشته و ۱۹ تن زخمی شدند. فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در تمامی استان‌ها از ساعت ۱۹ منع رفت و آمد همه‌جانبه و حکومت نظامی اعلام کرد.
 
همزمان دفتر مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای، این جریان را از هرگونه مداخله در امور سیاسی و دولتی منع کرده است. براساس برخی گزارش‌ها، تمام صفحات و حساب‌های وابسته به جریان صدر از جمله صالح محمد العراقی که از وی در عراق به عنوان «وزیر صدر» یاد می‌شود و نیز سایت‌های البنیان المرصوص و صفحات دیگر مربوط به این جریان، فعالیت خود در فضای مجازی را متوقف کردند.پیش از این نیز هواداران مقتدی صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان پارلمان و اطراف آن در داخل منطقه سبز تجمع نامحدود کردند و این امر موجب شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسوولان عراق در هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدی صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت‌و‌گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود و عدم مذاکره اصرار می‌ورزد.
 
چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است. رهبر جریان صدر عراق دیروز با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره‌گیری می‌کند. مقتدی صدر در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۲ یک‌بار از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده بود. رهبر جریان صدر در همان زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به طور کامل از عرصه سیاسی کناره‌گیری کرده و تمامی دفاتر این جریان اعم از سیاسی، دینی و اجتماعی را بسته است. وی در این بیانیه بر عدم دخالت جریان صدر در امور سیاسی تاکید و اعلام کرده بود که این جریان از این پس در داخل دولت و خارج آن و همچنین در پارلمان عراق سمتی ندارد. در این بیانیه گفته شده بود که کناره‌گیری مقتدی صدر برای حفظ آبروی خاندان صدر و دور ماندن نام آنها از هر اتهام فسادی که تاکنون در عراق رخ داده یا در آینده با نام این دفاتر در داخل و خارج عراق رخ خواهد داد، صورت گرفته است. مقتدی صدر در ۲۴ تیر ماه سال ۱۴۰۰نیز انصراف فراکسیون «سائرون» وابسته به جریان صدر را از شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اعلام کرده بود. مقتدی صدر اما اوایل شهریور ماه سال ۱۴۰۰ از بازگشت خود به کارزار انتخابات پارلمانی خبر داد. مقتدی صدر آن زمان به یکباره اعلام کرد که «ما با عزمی بی‌نظیر برای مبارزه علیه اشغالگری و فساد بازمی‌گردیم. خداوند اصلاح‌گران را ضعیف نمی‌کند و من از شما حامیان و طرفداران خود می‌خواهم در کنار هم باشید تا عراق را به فاسدان واگذار نکنیم.»

سفارت ایران: ایرانی‌ها به بغداد، کاظمین و سامراء سفر نکنند


سفارت ایران در بغداد در پی تحولات عراق از کلیه زائران و هموطنان ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی، نجف‌اشرف و کاظمین حضور دارند تقاضا کرد که با توجه به وضع مقررات منع رفت‌وآمد از سوی دولت عراق تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنند. همچنین در پی آشوب هواداران صدر، حرم مطهر کاظمین(ع) روی زائران بسته شده است.

لغو پرواز‌های تهران- بغداد

مدیر روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: فرودگاه بغداد شرایط خاصی پیدا کرده است و پروازها به مقصد این فرودگاه فعلا انجام نمی‌شود.

در واکنش به آشوبگری حامیان جریان صدر، اتاق عملیات مشترک عراق از اعمال ممنوعیت رفت و آمد در تمام استان‌های این کشور خبر داده است.

اعلام حکومت نظامی در عراق

فرماندهی مشترک ارتش عراق اعلام کرد: از شامگاه دوشنبه همه استان‌ها مشمول منع آمد و شد هستند. نیروهای امنیتی عراق با بیرون کردن هواداران جریان صدر از کاخ ریاست‌جمهوری، کنترل آن را به طور کامل در اختیار گرفتند.

هشدار رییس‌جمهوری عراق نسبت به تعطیلی نهادهای دولتی

به دنبال یورش طرفداران جریان صدر به کاخ ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری عراق در بغداد رییس‌جمهوری این کشور نسبت به تعطیلی نهادهای دولتی عراق هشدار داد.

به گزارش المعلومه، برهم صالح رییس‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای در واکنش به ناآرامی‌های دوشنبه در بغداد تاکید کرد: شرایط دشوار کنونی عراق ایجاب می‌کند که همه طرف‌ها به آرامش، خویشتنداری، جلوگیری از تشدید تنش‌ پایبند باشند. وی افزود: تظاهرات مسالمت‌آمیز و ابراز عقیده با رعایت قوانین و حفظ امنیت عمومی حق تضمین شده در قانون اساسی است، اما اخلال در نهادهای دولتی امری خطرناک است که کشور و منافع شهروندان را با خطر جدی مواجه می‌کند. برهم صالح همچنین از طرفداران صدر خواست که از نهادهای دولتی عراق خارج شده و به نیروهای امنیتی در برقراری امنیت کمک کنند.

مسدود شدن مرزهای زمینی

میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز گفت: در پی تحولات و ناآرامی‌های عراق مرزهای ایران با این کشور تا اطلاع ثانوی مسدود است. زائران و کسانی که قصد مسافرت به عراق دارند به مرزهای زمینی مراجعه نکنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 285436
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا