عراقچی: تا سیاست آمریکا فشار حداکثری است، مذکره‌ای نداریم

جهان صنعت نیوز:سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبر شبکه یک سیما عنوان کرد: ما در اردیبهشت امسال اعلام کردیم که سیاست ایران تغییر یافته و وارد مقاومت فعال شدیم و اینکه هیچ کنشی را دیگر بدون واکنش رها نخواهیم کرد و ل را برقرار کنیم.


معاون وزیر خارجه ادامه داد: در عین حال این حرکت را به گونه ای انجام دادیم که فرصت برای دیپلماسی و فرصت برای تعاملاتی که منجر شود به یک راه حل معقول برای این قضیه فراهم شود. لذا گام های خود را یکی یکی برداشتیم و بین هر گام دو ماه فاصله گذاشتیم که فرصت برای دیپلماسی کماکان باز باشد.

*ماکرون رئیس جمهور فرانسه با یکسری ایده ها و ابتکاراتی به سمت ما آمد

وی گفت: گام اول و گام دوم برداشته شد و گام سوم موعدش تقریبا ۱۰ روز دیگر است. از یکی دو ماه پیش وقتی که متوجه شدند ایران جدیت کامل دارد و از خواسته هایش به هیچ وجه کوتاه نمی آید، حرکت هایی برای اینکه راه حلی پیدا شود از طریق کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر شروع شد، صراحتا گفته ایم ایران وقتی به اجرای کامل برجام برمی گردد که بتواند نفتش را بفروشد و درآمد حاصل از نفت را در اختیار داشته باشد و بتواند آن را هزینه کند و بدون محقق شدن این شرط کماکان به کاهش تعهداتمان ادامه خواهیم داد.

عراقچی افزود: چند جلسه کمیسیون مشترک برگزار و رفت وآمدهایی انجام و در نهایت ماکرون رئیس جمهور فرانسه با یکسری ایده ها و ابتکاراتی به سمت ما آمد و تماس های تلفنی با آقای روحانی برقرار و چند بار این تماس ها تکرار شد و هر دو طرف فرستادگان ویژه ای را فرستادند و ابتکاراتی را طراحی کردند.

*وقتی به اجرای کامل برجام برمی گردیم که تحریم نفتی ایران برداشته و درآمدهای حاصله در دسترس باشد

وی تصریح کرد: حرف ما کاملا روشن است اینکه انتظار داشته باشند ما به اجرای کامل برجام برگردیم باید تحریم نفتی ایران برداشته شود و درآمدهای حاصله نیز در دسترس باشد.

عراقچی بیان کرد: حرفی که آقای روحانی به آقای ماکرون زد این بود که اگر اروپایی ها خواهان حفظ برجام هستند باید امکان فروش نفت ما را فراهم کنند. دو گزینه در اختیار آنها قرار داده شد یا اینکه بروند در تعاملاتی که خودشان با آمریکایی ها دارند مجددا مجوزهای نفتی را برای خریداران نفت ایران بگیرند و شرکت هایی که خریدار نفت ما هستند مجددا به آنها مجوز داده شود و آنها بتوانند از ایران نفت را خریداری کنند، یا اگر نمی توانند چنین کنند خودشان میزان فروش نفت ما را به صورت خطوط اعتباری در اختیار ایران قرار دهند که ایران بتواند مثل اینکه نفت خود را فروخته از آن اعتبارات برای تامین کالاهای مورد نیاز خود استفاده کند.

*ما هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه کشورمان درباره فضاسازی های صورت گرفته درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت: فضاسازی هایی است که صورت می گیرد، از نظر ما صورت مسئله کاملا روشن است، مذاکرات ما با اروپایی هاست برای اینکه آنها بتوانند خواسته های ما را در برجام تامین کنند.

وی تصریح کرد: ما هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم و این را خیلی صریح به همه آنها گفتیم. دلیل ما نیز یک دلیل کاملا منطقی و روشنی است، هیچ کشوری تحت فشار آن هم فشار حداکثری که آمریکا اعمال می کند تن به مذاکره نمی دهد. اگر وقتی فشار حداکثری وجود دارد، شما به سمت مذاکره بروید در حقیقت مذاکره تسلیم است، مذاکره واقعی نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: موضع ما کاملا روشن است، اگر بخواهد مذاکره ای صورت بگیرد آمریکا باید برگردد به برجام و تحریم های خودش را بردارد تا امکان مذاکره مثل سابق که در چارچوب ۱+۵ برای اجرای برجام با آمریکایی ها داشتیم، ممکن است در چنین شرایطی به وجود بیاید.

وی در عین حال یادآور شد: تا آمریکا سیاست خودش مبنی بر فشار حداکثری را تغییر ندهد، هیچ مذاکره ای بین ما و آنها صورت نخواهد گرفت.

سیاسی
شناسه : 44827
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا