عدالت اجتماعی به سبک دولت انقلابی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جابه جایی وزیر و دیگر مسوولان جزو شرح وظایف هلی‌کوپتر امدادی سازمان هلال‌احمر کشور نیست. چه بسا یکی از مهم‌ترین شرح وظایف هلی‌کوپتر امداد سازمان هلال‌‌احمر رسیدگی به تصادفات جاده‌ای و پیگیری حال مصدومین و فوتی‌ها، به طورکلی رسیدگی به حوادث غیرمترقبه است. این در حالی است که براساس آمار تعداد قابل توجهی از هموطنانمان به خاطر دیر رسیدن امداد جاده‌ای جان خودشان را در همین خور و بیابانک از دست داده‌اند.

و اما اینک وزیر ارتباطات برای اجرای سیاست پوپولیستی از هلی‌کوپتر امداد استفاده می‌کند این در حالی است که  بیشتر این سفرهای استانی جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارند. گاهی وزیران آنقدر غرق در نمایش می‌شوند که یادشان می‌رود رفتارهای پوپولیستی در کشور جایز نیست، زیرا هیچ سودی برای مردم ندارد.

با این وجود جامعه‌شناس‌ها  بر این باورند که رییس‌جمهور باید با چنین وزیری برخورد ‌کند، چرا که از موقعیتش سوءاستفاده کرده است.

رفتارهای متناقض

در همین حال امیرمحمود حریرچی، آسیب‌شناس اجتماعی درخصوص سوءاستفاده مسوولان از جایگاهشان به «جهان‌صنعت» گفت: این روزها مردم زیادی در تصادفات جاده‌ای به دلیل دیر رسیدن آمبولانس فوت می‌کنند. هر زمان که درخواست هلی‌کوپتر برای امدادرسانی جاده‌ای شده، یا با تاخیر به مقصد رسیده و یا کلا نیامده است. این‌گونه رفتارهای نمایشی تبعات منفی در جامعه به وجود می‌آورد،  چرا که مگر مردم با مسوولان چه تفاوتی دارند!؟ منظور رییس‌جمهور از عدالت اجتماعی این است؟! تبعیض میان دولت و ملت در جامعه، تحقیر ایجاد کرده و این تحقیر به صلاح مملکت نیست. متاسفانه برخی‌ها ادعاهای بزرگ می‌کنند اما در مقام عمل خیلی ضعیف نشان می‌دهند.

 وی افزود: به نظرم مردم با شنیدن اخبار مسوولانی که از جایگاه‌شان سوءاستفاده می‌کنند، دچار ناامیدی می‌شوند، زیرا چنین اخبارهایی به‌ یک یا دو مورد ختم نشده و نمی‌شود. این روزها بازنشستگان نسبت به حقوقشان معترض‌اند اغلب مردم در مشکلاتشان غرق شدند چنین اخباری را می‌خوانند، احساس ناامیدی در آنها ایجاد می‌شود. آنها مدام از خود می‌پرسند آیا معنا و مفهوم عدالت اجتماعی این است؟! مسوولان ادعای برقراری عدالت اجتماعی می‌کنند در حالی که عدالت اجتماعی به معنای واقعی در جامعه وجود ندارد. بنابراین ناامیدی برای نیمی از جامعه‌ای که در فقر زندگی می‌کنند، زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی است. در نتیجه وقتی امید درون مردم نابود شود، خشم در آنها رشد می‌کند. از سویی شایسته‌سالاری در ایران فراموش شده است. با این حال استعفای وزیر کار تاثیر مثبتی بر روح و روان مردم گذاشت. بنابراین اگر سوءاستفاده زارع‌پور، وزیر ارتباطات از جایگاهش اثبات شود، آن هم باید استعفا دهد. امروزه در مرحله حساسی قرار داریم و مسوولان فرصت اشتباه ندارند.

بازی با افکار عمومی

دکتر مصطفی اقلیما رییس انجمن مددکاری ایران با اشاره به عدم شایسته‌سالاری در کشور به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم تاکنون هیچ یک از دولت‌ها به فرموده رهبر انقلاب درخصوص شایسته‌سالاری وزیران توجهی نکردند. سال‌هاست ظاهر مسوولان با باطن آنها تا حد زیادی تفاوت دارد. از همین رو مردم طی تمام این سال‌ها نظاره‌گر رفتار آنها بودند و به همین دلیل از شکاف عمیق بین ملت و دولت سخن می‌گوییم. دوزیست بودن اندیشه و عمل برخی مسوولان منجر به عقب‌ماندگی کشور شده است، زیرا طی سال‌های اخیر به دلیل رفتارهای متناقض مسوولان سرمایه اجتماعی و سرمایه مالی را از دست داده‌ایم. چنین مسوولانی مثال عیان ناشایسته‌سالاری هستند. وزیر ارتباطات برای رسیدگی به دغدغه مردم منطقه با هلی‌کوپتری که جزو اموال عمومی است و باید در اختیار مردم باشد به خور و بیابانک رفته است. این در حالی است که همین چند روز پیش تصادف مرگباری در آن جاده رخ داده است. وزیر مربوطه اگر برای دغدغه مردم و بازسازی جاده به آنجا رفته است باید خود را از مردم بداند، نه اینکه از اموال عمومی سوءاستفاده کند تا از زاویه بالا به مشکلات مردم نگاه کند. این نوع رفتارها نوعی دهن‌کجی مسوولان به جامعه است. به نظرم این روزها برخی مسوولان با بروز رفتارهای متناقض مردم را به بازی گرفته‌اند. برخی مسوولان نه تنها شایسته جایگاه و مقامشان نیستند بلکه از این جایگاه نیز برای کسب منفعتشان سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: اغلب مدیران از مردم فاصله گرفته‌اند و درکی در خصوص معضلات مردم ندارند. به طورکلی آنها به فکر افکار مردم نیستند، این در حالی است که مردم با دیدن چنین خبرهایی دچار ناامیدی و دلسردی بیشتری می‌شوند. چنین مسوولانی به غیر از اینکه به فکر راحتی خودشان باشند، به فکر چیز دیگری نیستند. آنها حتی حاضر نیستند یکبار این جاده ناایمن را زمینی طی کنند. این در حالی است که روزانه صد‌ها نفر در این جاده باریک تردد و ده‌ها تن تصادف می‌کنند. بنابراین چنین رفتارهایی، رفتار رعیت‌گونه‌ای است، یعنی مردم را رعیت می‌دانند؛ رعیتی که باید در سختی، فشار مالی و محدودیت زندگی کند اما ارباب‌ها در کمال رفاه و آسایش برای بازدید از منطقه‌ها هم با هلی‌کوپتر امداد سازمان هلال‌‌احمر تردد می‌کنند.

دکتر اقلیما عنوان کرد: در هر صورت رفتارهای پوپولیستی در کشور جایز نیست، زیرا هیچ سودی برای مردم ندارد. بنابراین حالا که استعفای اولین وزیر در کابینه دولت کلید خورده است، باید از این فرصت استفاده کرد و تمامی وزرای نالایق را مجبور به استعفا کرد. تنها در این صورت موج انتقادات به وزیر ارتباطات کم می‌شود. وگرنه رفتارهای متناقض آن تبعات سنگینی در جامعه به جای می‌گذارد، چرا که بیشتر این سفرهای استانی جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد. بنابراین آبروی دیگر مسوولان نیز با رفتار زارع‌پور بر باد رفته است. چرا این تخلف آشکار را که هیچ شخصی نباید انجام دهد، اما او به عنوان وزیر دولت انقلابی انجام داده است، چنین امری مردم را ناامید و دلسرد می‌کند،  زیرا جامعه از کابینه رییس‌جمهوری که وعده برقراری عدالت اجتماعی را سر می‌دهد، بیش از اینها انتظار دارد. وزیران انقلابی باید همسو با مردم باشند. نه اینکه یک مسوول از هلی‌کوپتر اموال عمومی برای منافع شخصی‌اش استفاده کند. بنابراین به نظرم وزیر ارتباطات باید گزینه استعفا را مورد بررسی قرار دهد. حداقل این‌گونه آبروی دولت را می‌خرد. دولت نیز باید طبق گفته‌های رهبری پیش برود و شایسته‌سالاری را در کابینه خود رعایت کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 268964
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا