صف‌آرایی غرب و شرق در دریای سیاه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برخی از تحلیلگران بر این باورند که پوتین به دنبال راه‌حل صلح نیست. او سال‌ها توافق مینسک را نادیده گرفته و جنگ را ادامه داده است. حتی اگر هدف او تنها تسخیر مناطق کوچک‌تر اوکراین باشد نیز این موضوع نگران‌کننده است. الحاق کریمه توسط پوتین در سال ۲۰۱۴ میلادی به فدراسیون روسیه یک تحول ژئوپلیتیک مهم بود که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین اصول نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین را نقض کرد. ایالات‌متحده، ناتو، اتحادیه اروپا و بسیاری از پایتخت‌های غربی در هفته‌های اخیر نگرانی عمیق خود را درباره تحرکات نیروهای روسیه در مرز اوکراین ابراز کرده‌اند.

از سوی دیگر برگزاری مانور نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در آب‌های دریای سیاه، تنش مسکو و واشنگتن را وارد مرحله جدیدی کرده است؛ این نگرانی وجود دارد که یک رویداد ناگهانی و حتی ناخواسته به درگیری و تغییر قواعد تنش دو طرف منجر شود.

مانور نظامی چندی قبل آمریکا و هم‌پیمانانش در آب‌های دریای سیاه که در آن از هواپیمای استراتژیک و جنگنده استفاده شد، تنش روسیه و آمریکا را به نقطه عطف جدیدی وارد کرد. روسیه برگزاری این مانور و استفاده از جنگنده‌ها در این مانور را چالش خطرناکی بیان کرد که می‌تواند منطقه را به سوی تنش بی‌سابقه‌ای پیش برد.

در حالی که مسکو ادعاهای مبنی بر حمله به اوکراین را یک کمپین اخبار جعلی علیه روسیه خوانده، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه در گزارشی نوشت: آمریکا اطلاعات جاسوسی از جمله تعدادی نقشه را با متحدان اروپایی خود در میان گذاشته که نشان می‌دهد سربازان و توپخانه روسیه تجمع کرده‌اند تا در صورتی که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، تصمیم به تهاجم گرفت، از نقاط مختلف به اوکراین حمله‌ای سریع و گسترده انجام دهند.

به نوشته بلومبرگ، آمریکایی‌ها تخمین می‌زنند که همزمان با تجمع دوباره نیروهای روس در نزدیکی مرز، پوتین حمله به اوکراین در اوایل سال آینده را سبک‌سنگین می‌کند. سناریوی مبتنی بر اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که ارتش روسیه از کریمه، مرز روسیه و مرز بلاروس با حدود ۱۰۰ گردان رزمی – حدود ۱۰۰ هزار سرباز – وارد اوکراین می‌شود تا در زمین‌های ناهموار و شرایط یخبندان مستقر و آماده اشغال قلمرویی وسیع به مدتی طولانی شود. دو منبع آگاه گفتند که تقریبا نیمی از یگان‌های رزمی از قبل موضع گرفته‌اند و هر تهاجمی از پشتیبانی هوایی برخوردار خواهد بود.

به گفته این دو منبع، مسکو در اقدامی بی‌سابقه پس از فروپاشی شوروی، ده‌ها هزار نیروی ذخیره را نیز فراخوانده است. آن‌ها توضیح دادند که نقش نیروهای ذخیره در هر درگیری حفظ و تامین قلمرو تصرف شده به دست گردان‌های رزمی خواهد بود. با این حال بلومبرگ نوشت که روسیه هیچ فراخوان علنی گسترده‌ای صادر نکرده است. یکی از منابع آگاه گفت که آمریکا اطلاعاتی را نیز در مورد افزایش شدید نشر اکاذیب ضد کی‌یف و اقدام مسکو در استخدام عواملی برای ایجاد بی‌ثباتی در داخل اوکراین با متحدین اروپایی به اشتراک گذاشته است.

همزمان با افزایش تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف، رییس سازمان اطلاعات ارتش اوکراین در گفت‌وگو با یک تارنمای آمریکایی مدعی شد که روسیه در حال تدارک برای حمله به این کشور در اواخر ماه ژانویه است. تارنمای میلیتاری تایمز به نقل از مصاحبه اختصاصی ژنرال کیریلو بودانوف نوشت که روسیه بیش از ۹۲ هزار سرباز در امتداد مرزهای اوکراین مستقر کرده و آماده است که در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (اواسط زمستان) به این کشور حمله کند.

این مقام ارشد ارتش اوکراین گفت که عملیات ارتش روسیه شامل حملات هوایی، توپخانه و زرهی در کنار فرود چتربازان در شرق اوکراین، هجوم نیروهای آبی- خاکی به شهرهای ساحلی اودسا و ماریوپول و حمله مختصری از داخل خاک بلاروس خواهد بود.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به‌تازگی با انتقاد از مواضع کشورهای غربی در مورد اوکراین گفت: ما چشمان خود را روی اقدامات تحریک‌آمیز آشکار که هر روزه از طرف ناتو و اتحادیه اروپا از جمله تلاش آنها برای حمایت از روحیه خصمانه و جنگ‌طلبانه مقام‌های اوکراینی، نخواهیم بست. وی افزود: روسیه از تلاش کشورهای غربی برای آماده‌سازی ارتش اوکراین برای عملی کردن برنامه‌هایی که دائما به آن تهدید می‌کند- به عنوان مثال تصرف با استفاده از زور منطقه دونباس- رضایت ندارد.

تنش روسیه و آمریکا در دریای سیاه

شبکه «الجزیره» در گزارشی از تنش روسیه و آمریکا در دریای سیاه نوشت: با وجود اینکه پوتین تاکید کرد نسبت به اقدام ناتو مقابله به مثل نخواهد کرد، اما با برگزاری این مانور در دریای سیاه، روابط روسیه و آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. پس از جنگ روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ و بحران شبه جزیره کریمه، تنش‌ها در منطقه دریای سیاه به وضعیت خطرناکی رسید. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اقدامات خصمانه آمریکا تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و ثبات راهبردی است. این موضوع نشان می‌دهد که کرملین از جنجال‌آفرینی‌های کشتی‌ها و جنگ‌افزارهای آمریکا و دیگر کشورها در مناطق مرزی خود نگران است. این نگرانی وجود دارد که یک رویداد گذرا و اتفاقی به درگیری منجر شود و اصول درگیری را از مسیر خود خارج کند.

کارشناسان روسی درباره احتمال درگیری نظامی میان روسیه و آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی دارند. برخی بر این باورند که احتمال درگیری نظامی میان روسیه و آمریکا وجود دارد. برخی دیگر معتقدند که تحرکات آمریکا در دریای سیاه اقدامی از سوی این کشور برای آزمودن روسیه است.

اولیگ کوزنچوف، کارشناس مسائل نظامی روسیه احتمال رخ‌دادن درگیری نیروهای دریایی آمریکا و هم‌پیمانان آن در ناتو با نیروهای روسیه را دور از ذهن می‌داند. مسکو با قاطعیت اعلام کرده با دقت تحرکات کشتی‌های دشمن را رصد می‌کند. این اقدام واشنگتن جنبه اطلاعاتی و فناوری دارد و هدف واشنگتن آن است تا عکس‌العمل روس‌ها را در این زمینه بسنجد. این در حالی است که روسیه هم نیروهایی را برای مقابله با هرگونه سلاح کلاسیک در دریای سیاه مستقر کرده است و از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی در این زمینه به آمریکا و هم‌پیمانان آن درباره برگزاری مانور هشدار داده است.

دور از ذهن نیست که تحولات دریای سیاه با اوضاع ناآرام و ادامه بمباران‌ها و درگیری‌ها در منطقه دونباس در ارتباط بوده باشد زیرا نیروهای مسلح اوکراین برای نخستین بار در تنش‌ها از جنگنده‌های بدون سرنشینی استفاده کرده‌اند که به تازگی از ترکیه خریده‌اند. مانورهای آمریکا در مناطق پرتنش نزدیک روسیه هم در راستای حمایت از نیروهای اوکراین ارزیابی می‌شود. در همین حین ویکتور موراخووسکی خواستار جدی گرفتن تحرکات نظامی آمریکا در دریای سیاه و دست کم نگرفتن پیامدهای این تحرکات برای منافع روسیه شد.

هشدار کرملین به ناتو و واشنگتن

این در حالی است که سخنگوی کرملین از افزایش هیجانات در غرب در رابطه با برنامه‌های ادعا شده روسیه برای حمله به اوکراین انتقاد کرد و نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی خارجی در ارتباط با این ادعاها هشدار داد.

دیمیتری پسکوف با اشاره به آمریکا گفت: این هیجان و حملات عصبی به صورت مصنوعی ایجاد شده است. آنهایی که نیروهای مسلح خود را به خارج از کشور اعزام می‌کنند، در حال حاضر ما را به انجام فعالیت‌های نظامی غیرمعمول در خاک خودمان متهم می‌کنند.

پسکوف همچنین آمریکا و ناتو را به خاطر افزایش فعالیت‌های تحریک‌آمیزشان در مرزهای روسیه از طریق نزدیک کردن زیرساخت‌های نظامی و همچنین نیروهای مسلح‌شان محکوم کرد. او به ناتو درخصوص فراهم کردن تسلیحات مدرن برای اوکراین هشدار داد و گفت، این کشورها با این کار اوکراین را درخصوص انجام رفتارهای بی‌پروا و تلاش برای حل مسائل‌شان از طریق زور و نیروهای نظامی تحریک می‌کنند.

سخنگوی کرملین تصریح کرد: اوکراین به احتمال زیاد به دنبال انجام اقدامی برای حل مشکلات خود از طریق راه‌های نظامی و ایجاد فاجعه‌ای دیگر برای خود و برای دیگران در اروپاست. این چیزی است که اوکراین می‌خواهد و تلاش می‌کند تا تحت پوشش مانورهای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، کشتی‌های ناتو در دریای سیاه و سربازان آمریکایی و انگلیسی در این منطقه که تعدادشان روز به روز زیاد می‌شود، به آن برسد.

کرملین این هشدارها را در پی بیانیه‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرد که گفته بود واشنگتن نسبت به فعالیت‌های نظامی روسیه در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین نگران است. به گفته بلینکن، واشنگتن می‌ترسد که مسکو به اوکراین حمله کند و این نگرانی‌های خود را با متحدان اروپایی به اشتراک گذاشته است. این در حالی است که کرملین مرتبا چنین چیزی را رد کرده است.

در همین حال، مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته گفته بود که پنتاگون هیچ چیزی نمی‌بیند که نشان دهد نیروهای روسیه برای حمله به اوکراین در روزهای آتی آماده می‌شود. اظهارات او در حالی مطرح شد که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند آمریکا به اتحادیه اروپا نسبت به این احتمال هشدار داده و ارائه یک واکنش مشترک هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ نظامی را پیشنهاد داده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 230955
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا