صدای پای جنگ جهانی سوم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دبیرکل ناتو ادعای روسیه مبنی بر بازگرداندن نیروهای خود از مرز اوکراین را رد کرده و گفته که نیروهای روسی از مرز عقب‌نشینی نمی‌کنند، آن‌طور که روسیه ادعا کرده، بلکه نیروهای جدید به آنها اضافه خواهند شد. به گفته دبیرکل ناتو نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه در حال آماده‌سازی برای یک حمله است. با این حال استولتنبرگ تاکید کرده که ناتو همچنان بر یک راه‌حل سیاسی پافشاری می‌کند. او گفته است: ما می‌خواهیم روسیه را وادار کنیم که تغییر مسیر دهد و با ما بر سر یک میز بنشیند.

استولتنبرگ موافقت با درخواست اکید روسیه برای نپذیرفتن اوکراین در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی را ممکن دانسته اما تاکید کرده است که این تصمیم در نهایت باید از سوی ۳۰ عضو ناتو گرفته شود. به گفته استولتنبرگ، در حال حاضر مساله بر سر عضویت در ناتو نیست بلکه این است که آیا ما می‌پذیریم که یک قدرت بزرگ مثل روسیه بخواهد با خشونت به سایر کشورها دیکته کند که چه کاری را می‌توانند انجام دهند و چه کاری را نه؟

بر اساس آخرین داده‌های منابع آمریکایی، در حال حاضر ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرز اوکراین مستقر هستند. مسکو هرگونه حمله به اوکراین را رد و تاکید کرده که پس از پایان مانور از قبل برنامه‌ریزی‌شده در این منطقه، تمامی نیروهایش را از مرز برمی‌گرداند. در عین حال روز شنبه، روسیه برای نمایش قدرتش، موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد.

اوضاع در امتداد خط تماس در شرق اوکراین به شدت تغییر کرده است. دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک با انفجارهایی که به شلیک خمپاره‌های نیروهای دولتی کی‌یف نسبت داده می‌شود، مواجه شده‌اند. این انفجارها به برخی از تاسیسات غیرنظامی آسیب رسانده است. روز جمعه رهبران دونتسک و لوهانسک تخلیه سکنه این دو منطقه به سمت روسیه را اعلام کرده و به افزایش تهدید و خصومت‌ها اشاره داشتند. منابع محلی بامداد دیروز هم از شنیده شدن صدای انفجارهای متعدد در مرکز شهر دونتسک در شرق اوکراین خبر دادند.

گفت‌و‌گوی تلفنی ماکرون و زلنسکی

 روسای جمهوری فرانسه و اوکراین شنبه شب، ۱۹ فوریه تلفنی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در این مکالمه تلفنی بر آمادگی کشورش برای انجام مذاکره در تنش با روسیه تاکید کرد.

به گزارش کاخ الیزه رییس‌جمهوری اوکراین در این مکالمه تلفنی اطمینان داده که کشورش به تحریکات روسیه در شرق اوکراین واکنشی نشان نخواهد داد و مصمم است که از بروز یک تنش جلوگیری کند. دیروز ماکرون با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه تلفنی گفت‌و‌گو کرد. او دو هفته پیش نیز برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین به مسکو سفر کرده بود.

کاخ الیزه تاکید کرد، ماکرون آخرین و ضروری‌ترین فشارها را وارد خواهد کرد تا از وقوع یک درگیری در اوکراین یا در رابطه با اوکراین جلوگیری کند. این اقدامات شامل چشم‌اندازی برای روزهای آتی و کاهش فشار خواهد بود. یک مشاور رییس‌جمهوری فرانسه گفته است: «اوضاع به شدت خطرناک است اما هنوز جا برای دیپلماسی وجود دارد.»

به گفته او اگر ضروری باشد، ماکرون بار دیگر به مسکو و کی‌یف سفر خواهد کرد تا از بروز درگیری جلوگیری کند. بر اساس بیانیه کاخ الیزه، ماکرون خطر حمله روسیه به اوکراین را بالا می‌داند اما اینکه پوتین تصمیم برای این حمله گرفته یا نه، هنوز نامشخص است. کاخ الیزه ضمن بیان اینکه «هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد، هیچ‌کس در سر پوتین نیست» تاکید کرده است که هرچه سریع‌تر باید راه گریزی از این بحران پیدا شده و تنش کاهش یابد.

آمادگی آلمان برای حمایت از متحدانش در ناتو

کریستینه لامبرشت وزیر دفاع آلمان نیز اظهار کرد، روسیه تمامی آمادگی‌ها را برای انجام یک حمله انجام داده است. لامبرشت گفت: ما خیلی خوب مشاوره کرده‌ایم و آماده هستیم. او همچنین از تصمیم ناتو برای کوتاه کردن زمان آماده‌باش ده‌ها هزار سرباز این ائتلاف نظامی استقبال کرده است. لامبرشت درباره خطر حمله روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو مثل کشورهای حوزه بالتیک یا لهستان گفت: تهدید در منطقه بسیار بزرگ است و متحدان ناتو این حق را دارند که از امنیت درخور برخوردار باشند.

وزیر دفاع آلمان ادامه داد: ناتو اینجاست، ما در کنار هم هستیم و مصمم هستیم که با هم بمانیم و روسیه نیز باید آمادگی این را داشته باشد که ما از متحدانمان حمایت کنیم.

شولتس: باید به صلح فرصت بدهیم، روسیه را تحریم نکنیم

صدراعظم آلمان در مصاحبه‌ای، درخواست‌های اخیر رییس‌جمهوری اوکراین برای اعمال تحریم در مقطع فعلی علیه روسیه را رد کرده و گفت که مسکو نباید از بابت اینکه غرب قرار است دقیقا چه پاسخی به یک حمله احتمالی بدهد، اطمینان داشته باشد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در حاشیه اجلاس امسال کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت که کشورهای غربی هم‌پیمان به خوبی آماده هستند تا در صورت حمله روسیه به اوکراین این کشور را هدف تحریم قرار دهند و تحریم‌ها را سریعا اعمال کنند. با این حال او در ادامه این مصاحبه گفت که چنین اقداماتی باید در ضمن امید داشتن به یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای تنش‌های جاری، به عنوان آخرین راه‌حل تلقی شوند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های احتمالی علیه روسیه گفت: بهتر است بگوییم ما این کار را به جای اینکه الان انجام دهیم در همان زمان انجام خواهیم داد، زیرا خواستار این هستیم که از آن وضعیت جلوگیری کنیم. ما می‌خواهیم در مسیری که در آن فرصت برای صلح وجود داشته باشد، حرکت کنیم. این در حالی است که روسیه بارها این مساله را که برنامه‌ای برای حمله به اوکراین داشته باشد، رد کرده است، اما چندین مقام غربی در چند روز گذشته گفتند که این کشور فعالانه مشغول افزایش حضور نظامی خود در مرزهایش است.

شولتس در ادامه صحبت‌هایش توضیح نداد اگر روسیه به اوکراین حمله کند، هدف چه تحریم‌هایی ممکن است قرار گیرد. در عوض، او اظهار کرد که مسکو باید به صورت تقریبی و نه به صورت دقیق نسبت به عواقبی که با آن مواجه خواهد شد، مطلع باشد.

این صحبت او در تضاد با صحبت‌های دیگر رهبران غربی است که مشخصا در مورد اینکه روسیه چطور ممکن است به لحاظ اقتصادی به ویژه از جنبه تحریم‌های حوزه انرژی، متحمل آسیب شود، حرف زده‌اند. شولتس تاکید کرد: دیدگاه من این است که علنی کردن آنها بی‌معنی است. از بابت آنچه که ما توقع داریم به دست آوریم، خوب است که دولت روسیه نتواند واقعا مطمئن باشد که ما دقیقا چه کاری انجام خواهیم داد. او اضافه کرد: آنها به صورت تقریبی می‌دانند که ما در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم، اما به صورت دقیق آن را نخواهند دانست.

نشست اضطراری شورای امنیت

ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا روز شنبه اعلام کرد که در روزهای اخیر ۱۵۰۰ مورد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین روی داده است. این میزان از موارد نقض آتش‌بس از آغاز سال‌جاری میلادی بی‌سابقه بوده است. جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با توجه به تشدید بحران اوکراین خواهان برگزاری نشست ویژه شورای امنیت ‌سازمان ملل شد. بایدن روز جمعه گفته بود، پوتین رییس‌جمهور روسیه تصمیم گرفته به اوکراین حمله کند. جین ساکی سخنگوی کاخ‌سفید نیز روز شنبه گفت، تلقی تیم امنیتی ریاست‌جمهوری این است که روسیه «هر لحظه» می‌تواند به اوکراین حمله کند.

هشدار جانسون

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد که وضعیت بین اوکراین و روسیه می‌تواند به بزرگ‌ترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم منجر شود. جانسون گفت: طرحی که ما می‌بینیم از نظر وسعت مشابه چیزی است که می‌تواند بزرگ‌ترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ باشد.

جانسون معتقد است که احتمال زیادی دارد نیروهای روسی تهاجم به اوکراین را آغاز کنند. او مدعی شد که این امر می‌تواند نه تنها در سراسر منطقه دونباس بلکه از مرز بلاروس و اوکراین به منظور محاصره کی‌یف اتفاق بیفتد. نخست‌وزیر انگلیس با این حال تاکید کرد که چنین اقداماتی نه تنها به رنج اوکراینی‌ها، بلکه مردم روسیه نیز منجر خواهد شد.

کشورهای عضو ناتو می‌گویند که روسیه در حال جمع‌آوری نیروی بزرگی به وسعت بیش از صدهزار نفر در نزدیکی مرز با اوکراین است تا برای حمله جدید به خاک اوکراین آماده شود. دولت روسیه اما بارها تاکید کرده که قصد ندارد عملیاتی علیه اوکراین انجام دهد و تمام گزارش‌هایی که از این موضوع صحبت می‌کنند کذب هستند و هدف از این ادعاها تشدید تنش در منطقه و دامن زدن به لفاظی‌های ضدروسیه جهت آماده‌سازی برای تحریم جدید اقتصادی و توجیه گسترش ناتو به شرق است.

خروج کارمندان ناتو از کی‌یف

یکی از مقام‌های ناتو گفته است، کارمندان این ائتلاف در کی‌یف به لِویو واقع در غرب اوکراین و بروکسل بلژیک منتقل شده‌اند. این مقام مسوول ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ناتو و کشورهای متحد در حال نظارت و ارزیابی اوضاع در اوکراین هستند و به انجام اقدامات لازم و ضروری ادامه می‌دهند. امنیت پرنسل ما اولویت دارد و به همین دلیل، ما پرنسل خود را به لِویو و بروکسل منتقل کرده‌ایم. وی ادامه داد: دفاتر ناتو در اوکراین همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ما از روسیه می‌خواهیم تا به کاهش تنش بپردازد و راه دیپلماسی را در پیش بگیرد.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد کارمند ناتو در لِویو و بروکسل مستقر شده و اینکه در هر کدام از این دو شهر چه تعداد جابه‌جا شده‌اند. اخیرا دولت انگلیس در بیانیه مربوط به هشدار سفر اعلام کرد که کارمندان سفارتش در کی‌یف را به لِویو منتقل کرده است.

دولت لندن در این بیانیه همچنین آورده است: دفتر سفارت انگلیس در کی‌یف به صورت موقت جابه‌جا شده است. کارمندان سفارت در دفتری واقع در لِویو به فعالیت خود ادامه می‌دهند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که سفارت این کشور در کی‌یف باید بسته شود چون مقام‌ها شاهد افزایش استقرار نظامیان روس در نزدیکی مرز با اوکراین هستند. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تمامی اقدامات صادقانه خود را برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک ادامه داده و همچنان با دولت روسیه در پی گفت‌وگوی میان بایدن با پوتین و همچنین صحبت‌هایم با سرگئی لاوروف‌، وزیر خارجه روسیه در تماسیم.

وی ادامه داد: مسیر دیپلماسی همچنان برای روسیه هموار است اگر که این کشور انتخاب کند تا با حسن نیت اقدام کند. ما به دنبال بازگرداندن کارمندان خود به سفارت هستیم.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 248485
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا